Kun seuraavan ketjuoston vuoro tulee, niin päätös on 520-ketju. Sillä takapyörä rullaa huomattavasti kevyemmin 520:llä mitä 530-ketjulla.
Mutut syrjään ja datat esille:
Ketjujen lenkkien välinen etäisyys on sama: 15,875mm
Ketjujen leveys:
520 = 6,7 mm
525 = 7,95 mm
530 = 9,53 mm (Huom mikä ero!)
Myös ketjun paksuus (korkeus) kasvaa.
Se, että ketju on kapeampi tarkoittaa, että myös rattaat on kapeammat. Näin ollen kitkaakin esiintyy vähemmän.
Näiden lisäksi voi päätellä, että 110+ lenkkiä ketjua painaa aika paljon. Kapeammat (kevyemmät) etu- ja takarattaat sekä kapeammat ketjut painaa oikeasti vähemmän. Pienellä googlauksella löysin tämmöisen:
http://www.superstreetbike.com/howtos/1109_sbkp_does_a_520_chain_conversion_increase_horsepower/Tuo painosäästö on sitä paitsi jousittamatonta massaa (suurimmaksi osaksi). Ja se vaikuttaa pyörän käyttäytymiseen.
Omalla kokemuksella 600:lla ajelee aika kivasti 520 ketjulla. 1000:sta ei ole kokemusta. Kuullut olen, että isossa pyörässä vaihtoväli on vähintään kerta vuoteen. Tietysti tämä riippuu täysin siitä kuinka paljon kilsoja tulee kauden aikana.
___
Marko_ oli vaihtanut uudet ketjut pyöräänsä jokin aika sitten. Hän on saanut takapyörän rullaamaan niin kiitettävästi, että ei voi kuin ihmetellä. Suuri hatun nosto täältä. Viitsisitkö ottaa videon kun hieman pyöräytät pukilla takarengasta?