Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.06.14 - klo:13:59
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 18.06.14 - klo:13:51
Jos kompin lisääminen parantaa tilannetta ja olet jo noilla naksuilla menossa, niin valitettavasti joudut kyllä shimmauttamaan sitä lisää.
Tuo on WP:n pumppu vakioshimmauksella. Harmi kun en ehtiny kompin vaikutusta kokeilemaan tuolla.
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 19.06.14 - klo:07:01
Toinen on, että jos et halua niin pienillä painumilla ajaa, kuin minä, niin onko sulla kenties liian löysä jousi Motorpakkiin? Mitä sanoo staattinen painuma? Ja millä jousella ajat vs. minkä kokoinen itse olet? Itse ajan 5:sta tiukemmalla takajousella Motoparkissa juurikin esim. tuon samaisen paikan takia. Löysemmällä jousella mä en tunnu pääsevän siinä kunnon avauksiin ja takasuoran huiput kärsii kun bussipysäkki menee melkosenlailla vituiks.
Paino on ilman ajokamoja 65kg huitteilla ja käytössä 100 takajousi. En oo staattista painumaa erikseen mitannut. Bussipysäkille tuo tekee siinä vasurissa semmosen omituisen muljahduksen, mutta ei häiritse niin paljon, että linja muuttus tai joutus kaasua hölläämään. Pirulainen kun vaan pääsis ajamaan, että pääsis kokeilemaan miten noi muutokset vaikuttaa.
Staattisen painuman mittaamalla pääset varmuuteen siitä että jousi ja sen esijännitys on sopivalla hehtaarilla. Tämän varmaan tiesitkin.
Mulla on n. 10 kg enemmän painoa ja ajan 105:lla. Tuota ei varmasti voi mitenkään suoraan verrata, eikä kannata, mutta jotta saisit jotain suuntaa siitä, että millaisella jousella ja omamassalla mä tuolla sudittelen eteenpäin.
Itse tosiaan käytän jonkun matkaa pienempiä painumia. Staattinen muistaakseni 12 - 14mm ja lastattu 22 - 25mm. Pintakovaksihan tuo tuppaa perää tekemään, mutta muutoin toimii mielestäni hyvin. Jousia kun ei kehtaa jokaiselle Nm:lle teetättää, niin jossain kohtaa on syytä hakea kompromisseja.
Ja WP:n jousista sellainen huomio tullut tehtyä, enduropuolella tosin, että heittoa annetusta arvosta on vähän perkeleesti. Esim. 69Nm jousi oli todellisuudessa 66.2Nm ja 66Nm oli 64.3Nm. Jos samassa suhteessa noi RR -jouset heittää, niin toi sun takajousi voi olla melkosen paljon liian hepponen sulle. Ainoa oikea tapa päästä noista jousijäykkyyksistä kärylle, on mittauttaa ne. Ja mittaukset joka kerralla kun huollattaa alustaa, niin näkee onko jouset lähteneet kuolentumaan.
Toi oma 105:nen on mitattu 105.4Nm:ksi.