Shimmit, shimmaus.
Shimmiksi kutsutaan sitä ohutta metallilevyä mitä tuolla aiemmin laitettiin männän päälle.
Shimmi on ohut ja pyöreä, ja siinä on reikä keskellä, halkaisijaltaan esim 6,8,11,12 tai 16 milliä, jolla shimmi on kiinni samalla halkaisijalla varustetussa männänvarressa/asetelmassa.
Shimmi on paksuudeltaan, esim 0.10, 0.15, 0.20, 0.25 tai 0.30 millimetriä. Mitä paksumpi shimmi, sitä suurempi voima tarvitaan sen taivuttamiseen.
Shimmejä on myös ulkohalkaisijaltaan erisuuruisia, esim 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,24,26,28,30,32 milliä.
Rajoittavina tekijöinä toki männänvarren halkaisija ja vaimentimen sylinterin halkaisija/ männän muotoilu.
Kuten muistamme, niin pieni öljyn virtaus aiheutti pienen paineen ja pienen voiman joka pyrki työntämään shimmiä ylöspäin/ siten aukaisemaan sitä virtauskanavaa.
Ja suuri virtaus suuren voiman.
Lisää palikoita:
Männän virtauskanavan päällä ei yleensä ole vain yksi shimmi, vaan sen päällä on monta shimmiä. Ja esim takaiskarin männässä on virtauskanavat lomittain molempiin suuntiin erikseen, koska toiseen suuntaan on menovaimennus ja toiseen suuntaan on paluuvaimennus. Siten myöskin männän molemmilla puolilla on shimmipakat erikseen, menovaimennukselle oma shimmipakka ja paluuvaimennukselle oma shimmipakka.
Riippuen siitä, kuinka monta shimmiä männän päällä on, kuinka paksuja ja kuinka leveitä ne eri shimmit ovat:
Niillä pystytään määrittämään se, kuinka paljon koko shimmipakka taipuu silloin kun siihen kohdistuu pieni voima tai suuri voima, eli silloin kun mäntä liikkuu hitaasti tai nopeasti.
Shimmipakan koostumuksella pystytään määrittämään myöskin se, kuinka paljon suhteellisesti on eroa hitaalla ja nopealla vaimennuksella.
Eli samaa vaimentimen sylinteriä ja samaa vaimentimen mäntää käyttämällä, mutta muuttamalla shimmipakan koostumusta, eli shimmaamalla, eli vaihtamalla niitä shimmejä/ vaihtamalla shimmien lukumäärää, kokoa ja paksuutta; saadaan aikaiseksi haluttu vaimennuskäyrä.
Tosin vakioiskareita shimmatessa ongelmaksi voi nousta se että vakiomännän öljykanavat ovat turhan pienet. Joten siihen sitten taasen on ratkaisuna hommata tarvikkeena isompikanavainen mäntä.