itse käyttänyt Motulin 300V comp 15/50. On vaan aika arvokasta ja huonosti saa Suomesta. Vaihtoehtoja Sukisukiin?
Motul 300V 15w/50 tosin perus factory line vai mikä nyt onkaan ja kotiin tuotuna vähän alle 50e 4l.
Teboil 10w40 tai 15w50, kumpaa halvemmalla saa...
Belray EXS 10W-40. Nappasin vaan rämä heinon hyllyltä. Kassalla tuli vähän yllätyksenä hinta jotain 90€ suotimen kanssa.
Talveks vois pistää EXP semi-synteettiset seisoon ja ajaa niillä sit ruosteet pois keväällä.
Shell Advance 10w40 ja nyt viimeksi Belray EXP 15w50.
Castrol Power 1 Racing 15w-50. Ei moitittavaa.
teboil superbike 15-50 tarjousladosta 4l 36e
Suzuki toimi hienosti Teboilin superbike litkulla. Yamahassa ollut Yamalubea ja nyt pari kannullista Castrol Power 1 racingiä.
-05 ZX-6R on viimeset 5 vuotta/kautta/150 ratapäivää pyöriny Delvac MX 15W-40:llä. Mitäköhän siit viimeks maksoin, oisko ollu jotain 70-80e/20L. mosh_rok
Mäkin oon käyttänyt tuota teboilin superbike 15-50
Castroolin voimaykköstä.
Kiitos JiiPee66:lle takuuvarman viihdeketjun avauksesta ja Murmelalle taikasanasta Delvac. Lämmittelin hieman lukemalla .orgista Delvac-ketjun. Talvi on nyt lyhempi.
Kattelin service manuaalista suositukset ja ne oli API SF/SG, SAE 10W-40. Kaupasta aion ottaa mitä tahansa nuo API luokitukset täyttävää oljyä, mutta tuon viskositeetivaatimuksen ajattelin nostaa 50:een.
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.09.12 - klo:20:20
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 12.09.12 - klo:16:06
Viskositeetivaatimuksen ajattelin nostaa 50:een.
Miksi?
Ajattelin, jotta nuo suositukset on enempi katukäyttöön. Radalla öljy lämpenee enempi. Ja tuo 50 on myös suositelluissa viskositeeteissä.
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 12.09.12 - klo:20:24
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.09.12 - klo:20:20
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 12.09.12 - klo:16:06
Viskositeetivaatimuksen ajattelin nostaa 50:een.
Miksi?
Radalla öljy lämpenee enempi.
Lämpeneekö ja jos lämpenee niin milloin se öljyn lämpö on korkeimmillaan?
Sit ei oo niin paha jos tuo visko on kans suosituksissa.
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.09.12 - klo:20:28
Lämpeneekö ja jos lämpenee niin milloin se öljyn lämpö on korkeimmillaan?
Sit ei oo niin paha jos tuo visko on kans suosituksissa.
No jos kadulla kierrokset on jossain 2000-4000 ja radalla 8000-> niin syntyyhän siinä kitkan aiheuttamaa lämpöä enempi. Se, että riittääkö nelikymppinen on ihan mun omaa mutua, eikä sitä kenenkään tarvi ottaa neuvona.
Jos joku tarvii niin mieltä saa Q8 SBK Racing 10W-50 öljyä, 20L 205e sis alv23%.
Taitaa vielä muutama kannu olla jäljellä ja lisääkin saadaan. Ajelen tuolla itse kans ja vielä bemari toimii.
Neste Turbo LXE 15W-40 (Delvacin kaveri). Ei kai sitä muuta tarvita? beer_2
65€ / 20l k-maatalous -liikkeestä.
http://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?productid=124500&lang=&type=tt
Lainaus käyttäjältä: aapolas - 12.09.12 - klo:13:59
Castrol Power 1 Racing 15w-50. Ei moitittavaa.
Tätä (http://www.mc-lifestyle.com/Varaosat/%D6ljyt/Castrol-Power-1-Racing-10W-50-4L/) samaa meni äsken Kawan uumeniin.
Kiihtyvyyskin paranee. reps_1
Itte ajellut jollain Motonetin "halpisöljyillä" 10W/40 Red-Line
Lainaus käyttäjältä: jarska - 30.09.12 - klo:11:28
Lainaus käyttäjältä: aapolas - 12.09.12 - klo:13:59
Castrol Power 1 Racing 15w-50. Ei moitittavaa.
Tätä (http://www.mc-lifestyle.com/Varaosat/%D6ljyt/Castrol-Power-1-Racing-10W-50-4L/) samaa meni äsken Kawan uumeniin.
Kiihtyvyyskin paranee. reps_1
Totahan saa muuten 10W-50 viskositeetilla halvalla täältä (http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=2078). Itellä on ollu käytössä Shell Advance Ultra 4 10W-40.
Olen käyttänyt vähän mitä sattuu, eniten kuitenkin Teboil 4T Superbike 15W-50. Sitä saa aika halvalla monestakin paikasta.
Moottoripyörän öljylle asetetaan ainakin kolme vaatimusta, jotka tuo öljy täyttää:
1. Täytyy olla riittävän notkeaa, että öljy lähtee kiertämään heti käynnistettäessä. Tuo 15W tarkoittaa, että ehto toteutuu, kun lämpötila on yli -25 C ja tämä on toteutunut tänä ajokautena joka ratapäivä. Jos ajaisin talvella, niin ottaisin 10W-öljyä.
2. Kuumana ei saa mennä liian notkeaksi, koska silloin voiteleva kalvo jää ohueksi ja kitka kasvaa. Siksi ylärajana 50.
3. Ei saa olla sellaisia lisäaineita, jotka tarttuvat pintoihin ja tekevät ne liukkaammiksi. Autoissa tämä käy, mutta pyörässä sama öljy kiertää kytkimessä.
Tuo viskositeetti kuumana tietysti hieman askarruttaa, olisiko sittenkin 40 parempi kuin 50? Tuo lukuhan viittaa siihen, miten suuri on viskositeetti lämpötilassa 100 C. Nythän ajatus on, että radalla ajetaan kone kuumana, mutta onkohan asia näin? Setit ovat alle 20 min, jona aikana kone kyllä kuumenee, mutta joka setissä on myös ajoa kylmänä.
Tähän aiheeseen liittyy tietysti myös öljynvaihtoväli. Itse ajan käyttäen korkeita kierroksia, vaihtovalo syttyy melkein aina ennen vaihtamista. Kerran tänä kesänä vaihdoin öljyt jo 655 km ajon jälkeen. Tutkin jäteöljyn kaatamalla sen magneetin kautta, mutta mitään rautahiukkasia ei magneettiin jäänyt. Lisäksi öljy oli vielä aika puhtaan näköistäkin ja tämän jälkeen siirryin takaisin 1000-1500 km vaihtoväliin.
Lainaus käyttäjältä: Tango - 30.09.12 - klo:15:49
Tähän aiheeseen liittyy tietysti myös öljynvaihtoväli. Itse ajan käyttäen korkeita kierroksia, vaihtovalo syttyy melkein aina ennen vaihtamista. Kerran tänä kesänä vaihdoin öljyt jo 655 km ajon jälkeen. Tutkin jäteöljyn kaatamalla sen magneetin kautta, mutta mitään rautahiukkasia ei magneettiin jäänyt. Lisäksi öljy oli vielä aika puhtaan näköistäkin ja tämän jälkeen siirryin takaisin 1000-1500 km vaihtoväliin.
Ite oon vaihtanu kilpuriin öljyt ~500km välein, eli 3-5 ratapäivää menee samoilla öljyillä riippuen kelistä.
Bel-Ray EXS 5W-60
Castrol power-1 racing
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Minkä viskositeetin öljyjä käytätte pyörissänne? Onko radalla paksumpi parempi? mineraali/semisyn/syn?
CASTROL POWER 1 RACING 4T.
10W-50 soveltuu erityisesti tuning-pyörille sekä äärimmäisiin ja kuumiin olosuhteisiin.
Tai
Shell Advance Ultra 4T 15W-50.
Shell Advance 4T Ultra on täyssynteettinen öljy 4-tahtisiin moottoripyöriin ja moottoripyörien vaihteistoihin kaikkiin ajo-olosuhteisiin.
OMINAISUUDET
•Kilparadoilla suorituskykynsä osoittanutta teknologiaa, joka ylittää mp-valmistajien vaatimukset.
•Huippuluokan suoja.
•Puhtaampi moottori, joka pidentää moottorin käyttöikää.
•Suositellaan myös KILPAILUKÄYTÖÖN.
•Ylittää API SG sekä JASO MA -vaatimukset
Lainaus käyttäjältä: m1kk0 - 13.02.14 - klo:12:28
Minkä viskositeetin öljyjä käytätte pyörissänne? Onko radalla paksumpi parempi? mineraali/semisyn/syn?
Ehkä olellisempaa on se, että kuinka usein öljyt vaihtaa radalla ajettaessa.
Itse käytän Castrolin Power 1 Racing 4T 10W-40:iä ja vaihdan n. 500 km välein öljyt sekä joka toisella kerralla vaihdan suodattimen. Ei ole ollut ongelmia, eikä mitään ylimääräisiä kolinoita tms. missään.
Käytin samaa öljyä, sekä samaa vaihtoväliä silloin kun kilpailin aktiivisesti ja silloinkin tuo toimintamalli sekä öljy toimi hyvin kilpurissa.
15W-40 mineraali. Nesteen öljy (http://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?productid=124500&lang=&type=tt) (Delvac vastaava)
Hyvin on toiminut kaikissa kolmessa pyörässä, mihin olen sitä laittanut.
Mielummin vaihdan usein ja käytän edullista, kuin harvoin ja kallista.
Delvac mx 15w40
Tässä katselin, niin melkein 10% noussut hinta tuossa käyttämässäni Nesteen öljyssä. Vertailukohta on 2012 kevät. Ilmeisesti muissakin hinta kohonnut samalla lailla?
Oikea viskositeetti öljylle on se mitä valmistaja ensisijaisesti suosittelee. Ratakäytössä kylmän pään viskositeetilla ei ole niin merkitystä, joten siitä voi lipsua ilman huolta, mutta kuumapään viskon tulisi olla sitä mitä valmistaja suosittelee. Jos oikeaa viskositeettia ei ole saatavilla kannattaa valita pykälää korkeampi kuumakesto. Tällöin haittana on marginaalinen tehon lasku kun liian matalalla viskositeetilla tuhoaa helposti moottorin.
Viskositeetin lisäksi on tärkeää katsoa, että API luokitus täyttyy. Käytännössä API SL luokitus on löhes pyörään kuin pyörään riittävä ja tuo luokka löytyykin löhes kaikilta myytäviltä moottoriöljyiltä nykyisin, mutta toki poikkeuksiakin on.
Esimerkki lyhyesti:
Valmistajan suositus: 10W-40, API SL.
Ensisijaisesti käytettävä öljy:10W-40, API SL tai parempi
Yhtä hyvä ratakäyttöön: 15w-40, 20w-40 API SL tai parempi
Jos edellä mainittuja ei saatavilla: 10w-50, 15w-50 ja api kuten edellä
vältettäviä: 10w-30, 10w-60 jne. ja/tai huonompi kuin API SL
Tärkeintä öljyjen kanssa on kuitenkin se, että öljyt vaihtaa riittävän usein. Jos öljyille miettii budjettia niin ennemmin ajaa halvalla öljyllä, jota vaihtaa tuplasti tai neljä kertaa useammin kuin kuin tuplasti tai neljä kertaa kalliimpaa "huippuöljyä".
Markkinoiden parhaan ja halvimman öljyn ero voitelukyvyssä on uutena hyvin marginaalinen. Käytännössä erot saadaan labrassa irti, mutta käytännössä niillä ei ole mitään eroa. Ero kuluneen ja tuoreen öljyn välillä onkin sitten muutaman kertaluokan suurempaa. Sanoisin, että ~500km rata-ajoa on aikalailla järkevä vaihtoväli.
Alle 10€ litra saa castrolin power 1 synteettistä suomestakin matkikseen/postiin tuotuna. Eli hyvääkin voi vaihtaa usein.
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 13.02.14 - klo:15:13
Alle 10€ litra saa castrolin power 1 synteettistä suomestakin matkikseen/postiin tuotuna. Eli hyvääkin voi vaihtaa usein.
Köyhästä tuossakin puolet liikaa :)
Kuten alkuperäisessä kysymyksessä kysyttiin, niin onko eroa synteettisen tai mineraaliöljyn välillä?
Jos vaihtoehtoina on 10W-40 synteettinen tai 15W-40 mineraali?
Esimerkkinä käyttämäni Nesteen öljy (http://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?productid=124500&lang=&type=tt)
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 13.02.14 - klo:16:01
Kuten alkuperäisessä kysymyksessä kysyttiin, niin onko eroa synteettisen tai mineraaliöljyn välillä?
Jos vaihtoehtoina on 10W-40 synteettinen tai 15W-40 mineraali?
Esimerkkinä käyttämäni Nesteen öljy (http://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?productid=124500&lang=&type=tt)
Synteettinen on aina lähtökohtaisesti tasalaatuisemmasta ja laadukkaammasta perusöljystä valmistettu. Voitelun kannalta tuoreilla öljyillä ei juuri eroa, synteettinen kestää hyvänä kauemmin.
Motorradissa 7/13 oli öljytesti. Ohessa pari sivua.
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 14.02.14 - klo:07:43
Motorradissa 7/13 oli öljytesti. Ohessa pari sivua.
Millainen testaustapa öljyillä tuossa testissä oli käytössä? Tehtiinkö standardin mukainen öljyn luokitustesti vai yksittäisiä/yksittäinen kuormitustesti?
Mä ostin tätä (http://www.motonet.fi/fi/tuote/599543/Motox-SHPD-15W40-20l-CI-4SL) pari pönttöä ens kesäks, muutaman päivän välein aattelin vaihtaa. popcorn_gif
Tattista vaan vastauksista. Hommasin vaan pari 4l kannua 10w40 ja jälkeenpäin mietin, että olisiko pitänyt esim 20w50. Taulukon mukaan kävisi kyllä :o
Yksi Aussi on tehnyt testejä Motulin 5100/7100 ölpille. Ei sen tarkempaa käsitystä mitä nuo arvot tuossa merkitsee, mutta 7100 arvot aavistuksen pienemmät. :D
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.02.14 - klo:07:48
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 14.02.14 - klo:07:43
Motorradissa 7/13 oli öljytesti. Ohessa pari sivua.
Millainen testaustapa öljyillä tuossa testissä oli käytössä? Tehtiinkö standardin mukainen öljyn luokitustesti vai yksittäisiä/yksittäinen kuormitustesti?
Ohessa pari kopioita lisää.
Koko artikkelia en kehtaa kopioda. Juttu/lehti löytyy lehtiluukusta: http://www.lehtiluukku.com/pub?id=38427 (http://www.lehtiluukku.com/pub?id=38427)
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 14.02.14 - klo:10:26
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.02.14 - klo:07:48
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 14.02.14 - klo:07:43
Motorradissa 7/13 oli öljytesti. Ohessa pari sivua.
Millainen testaustapa öljyillä tuossa testissä oli käytössä? Tehtiinkö standardin mukainen öljyn luokitustesti vai yksittäisiä/yksittäinen kuormitustesti?
Ohessa pari kopioita lisää.
Koko artikkelia en kehtaa kopioda. Juttu/lehti löytyy lehtiluukusta: http://www.lehtiluukku.com/pub?id=38427 (http://www.lehtiluukku.com/pub?id=38427)
Eli arvioitiin pelkästään kemiallista koostumusta, josta kyllä saa hyvän arvauksen, mutta ei välttämättä kerro ihan koko totuutta.
Liitteenä kulumäjäljen koko 4-kuulakokeessa kolmelle eri öljylle. Tuokaan ei kerro kuin yhdestä ominaisuudesta, mutta saattaa herättää jotain ajatuksia.
Edit. Kiinnileikkautuminen tapahtuu siinä kohtaa missä käppyrä loppuu. Kuulat muistaakseni 10mm halkaisijaltaan. Kolme kuulaa alla ja neljäs kuula niiden päällä niin, että muodostuu pyramidi. Päälikuulaa pyöritetään tietyllä nopeudella tietty aika annetulla kuormalla ja sen jälkeen mitataan kulumajäljen koko. Kuulat vaihdetaan uusiin jokaiselle kuormalle, jolloin kuluminen alkaa aina nollasta.
Joo kun käyn kerran vuodessa radalla niin en ota kantaa,...
mutta Shell Advanced Ultra 4 jota Ducati susoittelee kestää katu käytössä
paremmin kuin esim. Motul.
Ostin tollasen http://lubricheck.com/ ja alan seuraamaan öljyn kulumista
sillä.
Musta olis kiva tietää näyttääkö se oikein rata-ajossa, öljythän kuluu ja
likaantuu ihan eri vauhtia kuin maantiellä. Onko joku jo kokeillut?
Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.09.12 - klo:15:08150 ratapäivää pyöriny Delvac MX 15W-40
Nyt kun olen kahden pyörän loukussa, niin onko tuo Delvac MX 15W-40 vielä juuri se oikea Delvac ?
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 13.03.15 - klo:21:43
Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.09.12 - klo:15:08150 ratapäivää pyöriny Delvac MX 15W-40
Nyt kun olen kahden pyörän loukussa, niin onko tuo Delvac MX 15W-40 vielä juuri se oikea Delvac ?
Juu tuota jotku kuulemma käyttää ;)
Juu.
Kai niitä öljyjä saa vaihdella joka viikonloppu, jos haluaa.
Mulla vaihtoväli on pari tonnia. Hyvin näytti kone kestäneen tuollakin vaihtovälillä.
Vanhalla bladella ajoin n.5te väleillä, eikä siitä avattu konetta vielä 90t jälkeenkään. Rataa tuossa yli puolet.
Delvac MX 15W-40 nyt 79,90/20 l ja 659,00 /208 L tynnyri K-maataloudessa 30.09 saakka.
Tuohan sopivasti. Näemmä käyttänyt nyt delvac super 1400 öljyä vahingossa, varmaan laukee koko paska pian.
Siinä testattu lämpötiloja.
http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/Oljytesti.pdf
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 25.11.15 - klo:22:03
Siinä testattu lämpötiloja.
http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/Oljytesti.pdf
Voi ny v*ttu mikä testi. Jos kerran testataan niin olis sen voinu tehä kunnollakin, eikä vaan silmämääräsesti arvioida perstuntumalla, että toi öljy varmaan on parempi kun ei väri muuttunu. Ton testin "tuloksilla" voi suoriltaan pyyhkiä persettä. Lähtökohta testille oli kyllä ihan ok, mutta erojen selvittämiseksi noille olisi pitänyt tehdä joko kemiallinen analyysi ennen ja jälkeen kuumentamisen, tai vähintään voitelevuustestit ennen ja jälkeen. Lisäksi heräsi kysymys, että miksi testattiin 30 ja 40 kuumapään viskositeetin öljyjä jos lämmökesto on tärkeä asia. Onkohan tolta samalta tyypiltä muitakin uskottavia artikkeleita, vois niitä lueskella komediapläjäyksenä?
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 26.11.15 - klo:08:26
Voi ny v*ttu mikä testi. Jos kerran testataan niin olis sen voinu tehä kunnollakin, eikä vaan silmämääräsesti arvioida perstuntumalla, että toi öljy varmaan on parempi kun ei väri muuttunu. Ton testin "tuloksilla" voi suoriltaan pyyhkiä persettä. Lähtökohta testille oli kyllä ihan ok, mutta erojen selvittämiseksi noille olisi pitänyt tehdä joko kemiallinen analyysi ennen ja jälkeen kuumentamisen, tai vähintään voitelevuustestit ennen ja jälkeen. Lisäksi heräsi kysymys, että miksi testattiin 30 ja 40 kuumapään viskositeetin öljyjä jos lämmökesto on tärkeä asia. Onkohan tolta samalta tyypiltä muitakin uskottavia artikkeleita, vois niitä lueskella komediapläjäyksenä?
Testi oli tehty jotain häkäpönttömoottoria varten ja nuo lämpötilat ovat melko absurdeja polttomoottorissa. Olen kanssasi samaa mieltä, että voitelukyky on tärkeämpi kuin värin vaihtuminen, eikä niitä voi verrata. Olisiko vielä niin, että synteettisten öljyjen kemikaalit on ne, jotka muuttavat öljyn värin tummaksi testissä tehtydyillä lämpötiloilla. Mineraaliöljyissä kun ei sellaisia ole.
Ja on varmaan lahjoituksena saanut noita öljyjä. Ottanut kaikki mitä on löytynyt nurkista.
Täytyy kyllä tsekkaa, löytyykö ko. kirjoittajalta muita yhtä innovatiivisia testejä!
Duunin puolesta käynyt keskusteluja öljyistä tribologian professorin ja muiden asiantuntijoiden kanssa ja päätynyt siihen lopputulokseen, että ainoa syy vaihtaa öljyt on sen takia että noi mopojen öljynsuodattimet on liian karkeita. Mulle suositeltiin että kerää muutaman litran käytettyä öljyä astiaan, painaa sen yhden mikrometrin suodattimesta läpi ja muutama tilkka uutta öljyä niin sen voi täysin huoletta laittaa takaisin koneeseen.
Öljyn voiteluominaisuudet eivät muutu pitkään aikaan. Nyrkkisääntönä kuulemma käytetään, että 40 °C käyttölämpötilassa öljyn viskositeetti kestää muuttumattomana 10 vuotta ja jokainen 8 °C nosto käyttölämpötilassa puolittaa öljyn käyttöiän. Eli karkeasti laskettuna 80 °C jatkuvalla käyttölämpötilassa öljyn voiteluominaisuudet kestää nelisen kuukautta muuttumattomana.
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 26.11.15 - klo:13:24
Duunin puolesta käynyt keskusteluja öljyistä tribologian professorin ja muiden asiantuntijoiden kanssa ja päätynyt siihen lopputulokseen, että ainoa syy vaihtaa öljyt on sen takia että noi mopojen öljynsuodattimet on liian karkeita. Mulle suositeltiin että kerää muutaman litran käytettyä öljyä astiaan, painaa sen yhden mikrometrin suodattimesta läpi ja muutama tilkka uutta öljyä niin sen voi täysin huoletta laittaa takaisin koneeseen.
Öljyn voiteluominaisuudet eivät muutu pitkään aikaan. Nyrkkisääntönä kuulemma käytetään, että 40 °C käyttölämpötilassa öljyn viskositeetti kestää muuttumattomana 10 vuotta ja jokainen 8 °C nosto käyttölämpötilassa puolittaa öljyn käyttöiän. Eli karkeasti laskettuna 80 °C jatkuvalla käyttölämpötilassa öljyn voiteluominaisuudet kestää nelisen kuukautta muuttumattomana.
Mopon öljyt pyörii pahimmillaan siellä 100-120 astetta kovassa käytössä, joten ei toi viiden päivän vaihtoväli niin paha ole.
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 26.11.15 - klo:13:24
Duunin puolesta käynyt keskusteluja öljyistä tribologian professorin ja muiden asiantuntijoiden kanssa ja päätynyt siihen lopputulokseen, että ainoa syy vaihtaa öljyt on sen takia että noi mopojen öljynsuodattimet on liian karkeita. Mulle suositeltiin että kerää muutaman litran käytettyä öljyä astiaan, painaa sen yhden mikrometrin suodattimesta läpi ja muutama tilkka uutta öljyä niin sen voi täysin huoletta laittaa takaisin koneeseen.
Öljyn voiteluominaisuudet eivät muutu pitkään aikaan. Nyrkkisääntönä kuulemma käytetään, että 40 °C käyttölämpötilassa öljyn viskositeetti kestää muuttumattomana 10 vuotta ja jokainen 8 °C nosto käyttölämpötilassa puolittaa öljyn käyttöiän. Eli karkeasti laskettuna 80 °C jatkuvalla käyttölämpötilassa öljyn voiteluominaisuudet kestää nelisen kuukautta muuttumattomana.
Pitäiskö sun ruveta tarjoamaan öljyn pesupalvelua varikolla? :)
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 26.11.15 - klo:18:14
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 26.11.15 - klo:13:24
Duunin puolesta käynyt keskusteluja öljyistä tribologian professorin ja muiden asiantuntijoiden kanssa ja päätynyt siihen lopputulokseen, että ainoa syy vaihtaa öljyt on sen takia että noi mopojen öljynsuodattimet on liian karkeita. Mulle suositeltiin että kerää muutaman litran käytettyä öljyä astiaan, painaa sen yhden mikrometrin suodattimesta läpi ja muutama tilkka uutta öljyä niin sen voi täysin huoletta laittaa takaisin koneeseen.
Öljyn voiteluominaisuudet eivät muutu pitkään aikaan. Nyrkkisääntönä kuulemma käytetään, että 40 °C käyttölämpötilassa öljyn viskositeetti kestää muuttumattomana 10 vuotta ja jokainen 8 °C nosto käyttölämpötilassa puolittaa öljyn käyttöiän. Eli karkeasti laskettuna 80 °C jatkuvalla käyttölämpötilassa öljyn voiteluominaisuudet kestää nelisen kuukautta muuttumattomana.
Mopon öljyt pyörii pahimmillaan siellä 100-120 astetta kovassa käytössä, joten ei toi viiden päivän vaihtoväli niin paha ole.
5 ratapäivää != 5 vrk
Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.11.15 - klo:20:49
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 26.11.15 - klo:18:14
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 26.11.15 - klo:13:24
Duunin puolesta käynyt keskusteluja öljyistä tribologian professorin ja muiden asiantuntijoiden kanssa ja päätynyt siihen lopputulokseen, että ainoa syy vaihtaa öljyt on sen takia että noi mopojen öljynsuodattimet on liian karkeita. Mulle suositeltiin että kerää muutaman litran käytettyä öljyä astiaan, painaa sen yhden mikrometrin suodattimesta läpi ja muutama tilkka uutta öljyä niin sen voi täysin huoletta laittaa takaisin koneeseen.
Öljyn voiteluominaisuudet eivät muutu pitkään aikaan. Nyrkkisääntönä kuulemma käytetään, että 40 °C käyttölämpötilassa öljyn viskositeetti kestää muuttumattomana 10 vuotta ja jokainen 8 °C nosto käyttölämpötilassa puolittaa öljyn käyttöiän. Eli karkeasti laskettuna 80 °C jatkuvalla käyttölämpötilassa öljyn voiteluominaisuudet kestää nelisen kuukautta muuttumattomana.
Mopon öljyt pyörii pahimmillaan siellä 100-120 astetta kovassa käytössä, joten ei toi viiden päivän vaihtoväli niin paha ole.
5 ratapäivää != 5 vrk
Halpa vakuutus koneen ehjänä pitämiseksi ja saa samalla suurimman osan irtomujusta koneesta pois.
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 26.11.15 - klo:13:24
Duunin puolesta käynyt keskusteluja öljyistä tribologian professorin ja muiden asiantuntijoiden kanssa ja päätynyt siihen lopputulokseen, että ainoa syy vaihtaa öljyt on sen takia että noi mopojen öljynsuodattimet on liian karkeita. Mulle suositeltiin että kerää muutaman litran käytettyä öljyä astiaan, painaa sen yhden mikrometrin suodattimesta läpi ja muutama tilkka uutta öljyä niin sen voi täysin huoletta laittaa takaisin koneeseen.
Millainen tollanen suodatin on verraten vaikka kahvisuodattimeen? Ei ihan painovoimalla siis mennä vaan puristettais läpi?
Tuotahan vois tehostaa tehokkailla magneeteilla suodatuksen yhteydessä. Itse taidan jatkaa maatalousöljyillä.
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 26.11.15 - klo:22:56
Millainen tollanen suodatin on verraten vaikka kahvisuodattimeen? Ei ihan painovoimalla siis mennä vaan puristettais läpi?
Tuotahan vois tehostaa tehokkailla magneeteilla suodatuksen yhteydessä. Itse taidan jatkaa maatalousöljyillä.
Alkuun kun luin, mietin oletko tosissasi :D
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 27.11.15 - klo:12:05
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 26.11.15 - klo:22:56
Millainen tollanen suodatin on verraten vaikka kahvisuodattimeen? Ei ihan painovoimalla siis mennä vaan puristettais läpi?
Tuotahan vois tehostaa tehokkailla magneeteilla suodatuksen yhteydessä. Itse taidan jatkaa maatalousöljyillä.
Alkuun kun luin, mietin oletko tosissasi :D
Ainahan mä tosissani oon. No siis tarkennuksena aloin miettimään mitä tuo yhden mikronin suodatin tarkoittaa?
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 27.11.15 - klo:12:09
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 27.11.15 - klo:12:05
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 26.11.15 - klo:22:56
Millainen tollanen suodatin on verraten vaikka kahvisuodattimeen? Ei ihan painovoimalla siis mennä vaan puristettais läpi?
Tuotahan vois tehostaa tehokkailla magneeteilla suodatuksen yhteydessä. Itse taidan jatkaa maatalousöljyillä.
Alkuun kun luin, mietin oletko tosissasi :D
Ainahan mä tosissani oon. No siis tarkennuksena aloin miettimään mitä tuo yhden mikronin suodatin tarkoittaa?
Siinä on ihan v*tusti ihan v*tun pieniä reikiä. Reikien määrä riippuu suodattimen koosta. :P
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 27.11.15 - klo:13:26
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 27.11.15 - klo:12:09
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 27.11.15 - klo:12:05
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 26.11.15 - klo:22:56
Millainen tollanen suodatin on verraten vaikka kahvisuodattimeen? Ei ihan painovoimalla siis mennä vaan puristettais läpi?
Tuotahan vois tehostaa tehokkailla magneeteilla suodatuksen yhteydessä. Itse taidan jatkaa maatalousöljyillä.
Alkuun kun luin, mietin oletko tosissasi :D
Ainahan mä tosissani oon. No siis tarkennuksena aloin miettimään mitä tuo yhden mikronin suodatin tarkoittaa?
Siinä on ihan v*tusti ihan v*tun pieniä reikiä. Reikien määrä riippuu suodattimen koosta. :P
Äläs. Ite piti tämäki etsiä, eli vastaus kysymykseeni oli:
Typically coffee filters are made up of filaments approximately 20 micrometres wide, which allow particles through that are less than approximately 10 to 15 micrometres.[4][5]
Meneekö muilla selvästi tummiksi öljyt tyyliin 1-2 ratapäivässä? Värjääkö tuo kytkin noi öljyt noin nopeesti vai voisko tuota talvella hiukan koittaa huuhdella jollain? Kytkimeen nyt vois muutenki kurkata.
Toki mä nyt syötän tolle kiululle siis delvaccia, joskin se on nyt loppu ja mietin kokeilisko jotain muuta välillä.
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 19.12.15 - klo:12:02
Meneekö muilla selvästi tummiksi öljyt tyyliin 1-2 ratapäivässä? Värjääkö tuo kytkin noi öljyt noin nopeesti vai voisko tuota talvella hiukan koittaa huuhdella jollain? Kytkimeen nyt vois muutenki kurkata.
Toki mä nyt syötän tolle kiululle siis delvaccia, joskin se on nyt loppu ja mietin kokeilisko jotain muuta välillä.
3-5 päivän haarukassa muuttuu väri ja alkaa askin toiminnassa huomaamaan eroa. Riippuu tietty ajopäivien kierrosmäärästä jne
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.12.15 - klo:12:49
3-5 päivän haarukassa muuttuu väri ja alkaa askin toiminnassa huomaamaan eroa. Riippuu tietty ajopäivien kierrosmäärästä jne
Mjoo. En mä nyt loodassa huomaa mitään 5 päivää ajetuillakaan yleensä, ehkä yks missi päivään saattaa tulla. Väri tosiaan muuttuu kultaisesta ruskeeksi nopeesti, vois koittaa jotain hipoöljyä, mutta mietin jos pyörittelis jollain pesulla ensin. Tyyliin desi diiseliä ja halvat öljyt sisään koneeseen ja tyyliin starttimoottorilla pyörittelis.
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 19.12.15 - klo:13:25
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.12.15 - klo:12:49
3-5 päivän haarukassa muuttuu väri ja alkaa askin toiminnassa huomaamaan eroa. Riippuu tietty ajopäivien kierrosmäärästä jne
Mjoo. En mä nyt loodassa huomaa mitään 5 päivää ajetuillakaan yleensä, ehkä yks missi päivään saattaa tulla.
Sehän on Suzuki :D
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 19.12.15 - klo:12:02
Meneekö muilla selvästi tummiksi öljyt tyyliin 1-2 ratapäivässä? Värjääkö tuo kytkin noi öljyt noin nopeesti vai voisko tuota talvella hiukan koittaa huuhdella jollain? Kytkimeen nyt vois muutenki kurkata.
Toki mä nyt syötän tolle kiululle siis delvaccia, joskin se on nyt loppu ja mietin kokeilisko jotain muuta välillä.
10 ratapäivää samoilla öljyillä, eikä nuo vielä mustat ole tosin tummempaa kuin alussa. Oli jotain vihreää öljyä en kyselly sen enempää mitä oli mutta hyvin tuo pelittää eikä yhtään vaihdemissiä kymmenään päivään.
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 19.12.15 - klo:20:23
10 ratapäivää samoilla öljyillä, eikä nuo vielä mustat ole tosin tummempaa kuin alussa. Oli jotain vihreää öljyä en kyselly sen enempää mitä oli mutta hyvin tuo pelittää eikä yhtään vaihdemissiä kymmenään päivään.
Luultavasti Motul 300V öljyä jos on vihreää...
Lainaus käyttäjältä: tomik - 19.12.15 - klo:20:31
Lainaus käyttäjältä: qazwsx - 19.12.15 - klo:20:23
10 ratapäivää samoilla öljyillä, eikä nuo vielä mustat ole tosin tummempaa kuin alussa. Oli jotain vihreää öljyä en kyselly sen enempää mitä oli mutta hyvin tuo pelittää eikä yhtään vaihdemissiä kymmenään päivään.
Luultavasti Motul 300V öljyä jos on vihreää...
Castroll:illa oli kanssa joku 0W30 autopuolen öljy joka oli samanväristä mutta ei toi nyt sitä ainakaan ollut koska laatikko toimii pirunhyvin. Eli jos tuota Motulia niin ilmeisesti se on sitten aika hyvää tavaraa.
Sitä Motulia ite oon kaadellu moottoriin, eikä oo ollu ongelmia.
Teboil superbikeä k9 kikserissä, vaihto 500km välein. Vaihteet toimii hyvin, öljyt varsin tummia väriltään.
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 19.12.15 - klo:13:25
jos pyörittelis jollain pesulla ensin. Tyyliin desi diiseliä ja halvat öljyt sisään koneeseen ja tyyliin starttimoottorilla pyörittelis.
Kuulostaa aika robustilta keinolta. Onkohan jotain muita vaihtoehtoja?
Mineraaliöljy on tuntunut putsaavan jotain jäämiä synteettisten öljyjen käytön jälkeen. Eli eka setti mineraalia värjääntyy todella nopeasti mustaksi. Seuraavat pari öljynvaihtoa hieman vähemmän. Lopuksi värjäytyminen asettuu tietylle tasolle.
Edit. Mitenkäs tämä tai vastaava?
https://youtu.be/8xwg5TnMjL8
Niin no, en tiä syntyykö tuota palamisjätettä reaaliaikaisesti sen verran että öljy mustuu, vai onko öljytila vaan likainen. Jos sitä syntyy jatkuvasti niin hyvähän se kai on että öljy imee sitä likaa sieltä. Jos nyt väristä ensinnäkään voi päätellä yhtään mitään.
Mikäs on sopiva öljynvaihtoväli Rutkoseen (ratapäiviä)?
Lainaus käyttäjältä: Kolmone - 06.07.17 - klo:18:53
Mikäs on sopiva öljynvaihtoväli Rutkoseen (ratapäiviä)?
Riippuu montako kilsaa akat päivässä. Jos 0 niin kerran pariin vuoteen, mutta jos 250km nii sit kaks päivää. Eli n. 500km välein öljyt uusiin ja suodatin vähintään joka toinen kerta.