Lainaus käyttäjältä: jarska - 30.10.13 - klo:15:02
Lainaus käyttäjältä: jarska - 20.10.12 - klo:13:57
Suoritin tässä aamupäivällä kaikkien oppikirjojen ja huoltomanuskojen vastaisen öljynvaihdon etutolppiin.
Apteekista suurin pruuta mitä löysin, etutolppien korkit, hilut, jouset pois, Bursigin tunkilla keula alas ja imetään kirkasta letkua pitkin vanhat öljyt veke.
Lähti helposti, eikä tullu kuin vähän yli kaks pruutallista ölppää.
Sitten uudet sisään, ilmat pumpataan pois ja Bitubon manuskan mukaisesti 140mm öljynpinnaksi, rojut pohjassa.
Varmaan meni jotain pieleen, mut nyt on uudet öljyt kuitenki sisällä.
Katos vaan, bongasin tähän hommaan oikeen rohvessionaalin työkalun Biltemasta.
Eipä juur poikkea omatekeleestä.
No ei tossa pahasti pieleen mennyt tai riippuu siitä mitä halusit
Vaihdoit ulkokammion öljyt ja periaattessa kai nekin voisi joskus vaihtaa, mutta luulen että enemmän vaikuttaa sisäkammion öljyt.
Paineistetussa keulassa ulkokammio voitelee liukuputket ja öljynpinta siellä määrittää ilmajousen vaikutuksen. Sisäkammio hoitaa vaimennuksen eikä oikeastaan mitään muuta. Käytännössä RR-hommassa itse öljy ei taida mennä koskaan huonoksi, kun liikkeet on aika rauhallisia. Crossissa homma onkin aivan toinen ja öljy kuluu paljon nopeammin.
Iskunvaimentiminen huollossa olellista on vaimenuksen tekevien osien kunnon tarkistus ja epäpuhtauksien poisto. Eli iskareista irtoaa aina kaikkea moskaa ja pikkuhiljaa se menee simmien väliin ja aiheuttaa sisäistä vuotoa. Ajan myötä vaimennuskyky heikkenee vuodon takia. Crossimopo ei ole niin nuuka noille pikku epäpuhtauksille kun öljyä liikkuu iskunvaimentimen sisällä huomattavasti enemmän. RR:ssä iskareiden liikkeet on melko lyhyitä/ rauhallisia, niin siinä vaimennusongelmat näkyy paljon selvemmin.
Eli kyllä noita öljyjä voi välillä vaihdella, mutta suurin merkitys on lähinnä siinä, että tulee hyvä mieli. Olellista on ajoittainen täydellinen purkaminen, puhdistaminen, rikkinäisten osien vaihto jne. Suosittelen teettämään huollot kerran vuodessa tai jos ajaa vähemmän niin kerran kahdessa vuodessa ja ei tule koskaan ongelmia radalla. Ikävä kyllä kotikonstein noi onnistuu pikkasen huonosti, tai ainakin joutuu sijoittamaan työkaluihin melkoisen summan.
Jos jotain huoltoja haluatte tehdä, niin rasvatkaa iskunvaimentimien varret aina välillä (CRC, WD40...). Samoin irroittakaa keulan stefojen pölysuojat ja laittakaa sisälle jotain ohutta ja notkeaa rasvaa, esim. Bitubo PFTE grease tai molycote m33 tms. Tuossa ei mene aika hukkaan.