Lainaus käyttäjältä: jarska - 18.02.13 - klo:10:35
Mulle jäi oikeesti epäselväksi miten sen kahvan saa säädettyä väärin ja missä on joku reikä nestesäiliössä, joka voi mennä tukkoon?
Juteltiin tästä poikain kans, eikä saatu valaistusta aiheeseen keskenämme.
Lauantaina sama tuli vastaan crossivarikolla. Eräs minuakin seniorimpi crossiharrastaja yritti ilmata takajarrua tuloksetta kun jarrut oli hävinneet. Katselin mopoa todeten jarruvivun ja sylinterin välisen säätötangon olevan aika pitkänä. Sylinterissä mäntä puristaa nestettä ja työntää sen jarrusatulaan, jossa männät taas painaa palat levyä vasten. Kun palat kuluu, tai lämpö laajentaa nestettä, korvaus/liika neste tulee/menee jarrunestesäiliölle. Reikä sylinterissä on hyvin lähellä männän yläkuoluolokohtaa, muutenhan painetta ei syntyisi.
Tässä krossitapauksessa palat oli kuluneet ja kun korvaavaa nestettä ei päässyt sylinteriin nestesäiliöstä, jarrut katosivat. Herra sääti tangon lyhyemmäksi ja niin jatkuivat treenit.
Ratapuolella taas oma ja muutama aiempi esimerkki tuo ongelman toisin päin. Laitoin uuden jalkatappisarjan Ducatiin. Koska osat oli samanäköiset, en säätänyt tuota säätötankoa, vain ruuvasin osat kiinni. Jurvassa paluusuoralle avatessa mopo alkoi puutua, vetoa ei ollut ja luulin koneen hajoavan. Vedin kytkintä ja välittömästi takapyörä lukkiintui. Siihen mä jäin keskelle rataa vapaissa treeneissä, enkä jaksanut mopoa poiskaan kantaa. Mopoja viuhui joka puolelta ohi muutaman minuutin ennenkuin joku älysy keskeyttää harkat. Mopo nostettiin raatoauton kyytiin, mutta varikolla jarrujen jäähdyttyä rullasi normaalisti.
Hetken aikaa piti odotella lisäjäähtymistä ennenkuin pääsi tutkimaan, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Kun sitten asiaa pähki, miten jarru voi jumittua, vaikka vipu liikkui normaalisti, vihdoin sytytti. Tuo tanko oli liian pitkänä. R1sellä oli käyty edellisenä viikonloppuna nenällään ja vipu oli vähän taittunut. Sen seurauksena omistaja oli säätänyt kahvaa, seurauksena vaan tuo etujarrun tanko sulki paluureiän ja systeemistä tuli suljettu - etukautta voltit Kemoran katsomosuoralla kun neste laajeni jarrujen kuumentuessa ja lopulta puristi jarrut jumiin. Muutama vastaava esimerkki näistä löytyy.
Eikä helppoa keinoa tarkistamiseen ole. Helpoin kai olisi kiristää säätö ääriasentoon ja kokeilla työntää palat niin kauas kuin ne menee, samalla katsoen että jarrunestesäiliössä pinta nousee. Sen jälkeen luottaa siihen että vaikka joutuisi kiristämään myöhemmin ääriasentoon, paluureikä ei mene umpeen. Ja tehdä tämä aina kun vaihtaa uusia jarrun osia, luottaa aiempiin säätöihin vain jos korvaa jonkin osan täsmälleen aiemman kaltaisella varaosalla. Tarvikejarruvivuissakin on eri merkkisillä pieniä eroja keskenään.