Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 01.02.13 - klo:08:01Mielestäni en ole pahaa hänestä sanonut, mutta hänen kommentinsa minusta "keskiryhmän koheltaja" jäi soimaan päähän. Asian olisi voinut ilmaista toisellakin lailla. Vielä kun vuoden kokemuksella Kemorasta ajoin käsittääkseni häntä nopeampaa.
Joten voisikin kysyä että miksi pahoitat mielesi jonkun yksittäisen nettikirjoittelijan kommentista, kun ko kirjoittelija on vieläpä sinua hitaampi kemorassa?
Ja noin
yleisesti ottaen, se mitä olen oppinut 6-7 vuoden aikana kymmenistä/ sadoista eri kuskeista:
Keskiryhmän koheltajille yksi hyvin yleinen piirre on se että sanoipa asian heille miten tahansa, niin aina on erittäin suuri todennäköisyys että loukkaantuvat siitä.
Toinen yhteinen piirre on se, että neuvoipa miten tahansa, niin neuvot eivät mene perille. Koska neuvoja on aina väärän ikäinen, väärän näköinen, tai ainakin ajaa väärän värisellä mopolla, tai on muuten vaan läski.
Usein käy myös niin, että enemmän harrastaneet voivat jopa varoittaa keskenään toisiaan siitä, että radalla on joku tyyppi jota kannattaa varoa. Eli hyvin usein on tilanne se, että keskiryhmän koheltajat ovat hyvin yleisesti tiedossa.
Keskiryhmän koheltajan tunnistaa yleensä lähtökohtaisesti jo hänen asenteestaan varikolla. Ja ikävä kyllä aivan liian usein se realisoituu radalla. Koheltaja ajaa moponsa päreiksi, tai jopa itsensä ambulanssi/ sairaalakuntoon. Vielä huonommalla tuurilla hän keilaa jonkun toisen radalta ulos Ja kaikein pahimmassa tapauksessa: Koheltaja teloo jonkun muun sairaalakuntoon/ invalidiksi.
Siinä vaiheessa kun on lajia harrastanut sen verran, että alkaa ymmärtämään kuinka hidas se vauhti sielä keskiryhmässä loppujen lopuksi on. Niin alkaa myös ymmärtämään, kuinka turhaa se mopon kaataminen ja loukkaantuminen keskiryhmän vauhdeilla on. Toki hitaassakin ryhmässä sattuu vuosittain kippauksia, joissa kuski onnistuu telomaan itsensä sairaalakuntoon. Mutta keskiryhmässä niitä on huomattavasti enemmän.
Hitaan ryhmän tyypillinen kippaus on hitaalla vauhdilla hartialukko-ulosajo, ja mopon kippaus hiekalla, eli keskimäärin vauriot rajoittuvat lähinnä katteisiin.
Keskiryhmässä taasen yli-yrittämisestä johtuva täydestä vauhdista ulosajo tai keula/perä alta -mopon kippaus radalle, jolloin vauriotkin ovat huomattavasti suuremmat ja usein myös kuski tarvitsee paikkailua.
Käytännön esimerkkejä:
- Erään keskiryhmäläisen tunsin lähinnä nettikirjoitusten perusteella. Laskin yhteen 1+1+1. Tulossa oli kolmipäiväinen ratakeikka. Kirjoitin lapulle; 2. päivä 2. setti 3. kierros. Ko kuski kaatoi moponsa 1. päivä 2. setti 3. kierros. Kaadon jälkeen ojensin lapun ko kuskille. Noh, mielestäni veikkasin aika hyvin.
- Katselin lippupisteeltä keskyryhmän menoa, ja eräs kuski pisti silmääni, ja aloin arpomaan mielessäni josko pitäis pyytää porttia liputtamaan mustalla ko kuski ulos. Settiä oli kierros pari jälellä joten ajattelin että kaippa se ny sen verran pystyssä pysyy, joten olisin sitten portin ilmoittaessa ruutulipusta pyytänyt nappaammaan ko kuskin neuvonpitoon. Noh, se kuski oli naamallaan ennen ruutulippua.
- Olin lähdössä ajelemaan oppilaan perään keskiryhmään ja eräs tuttu tuli koputtaman mua olkapäälle ja osotti erästä kuskia varikolla, ja kehoitti varomaan sitä. Pari ratapäivää myöhemmin ko kuski ajoi päin toista kuskia radalla ja se toinen kuski kaatui. Onneksi ilman suurempia fyysisiä vahinkoja.
- Ajelin sattumalta erään kuskin perässä keskiryhmässä, ja ajattelin että menen jututtamaan ko kuskia setin jälkeen. Noh, pari mutkaa myöhemmin hän kaatui naamalleen siin mun edessä.