Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 27.06.12 - klo:18:13
RSV4 on unelma, mutta epäluotettava(?).
RSV4 on jo ehtinyt muutaman vuoden ikään ja lastentaudit on karsittu pois, joita oli ensimmäisissä 09-10 malleissa. Suurimmat päivitykset tuli 2011, jolloin tuli myös aPRC-elektroniikat. Mekaanisesti peli on varsin soiva ja isompia laukeamisia ei ainakaan 2011-> pyörissä ole ollut. Todennäköisesti 2013 tai viimeistään 2014 tulee taas päivityksiä. Uusin pyöriin tulee 4 vuoden takuu, joten ainakin katujampalle saa pientä varmuutta.
Omassa oli radalla pientä nestevuotoa. Alkaa setin jälkeen tihkumaan jäähdytysnestettä ulos vesipumpun lähellä olevasta letkusta (ehkä n. ruokalusikallisen verran), jonka jälkeen jäähtyessä loppuu itsekseen. Ilmeisesti vain radalla lämpenee enemmän ja tulee painetta kun ei kadulla ei vuoda yhtään. Uusi klemmari kiinni ja problem solved. Kierrosrajoittimeen iskiessä meni luiston- keulimisenesto pois päältä. Sai päälle kun käynnisti pyörän uudelleen. Tuokin ongelma näyttää nyt hävinneen kun ei ole esiintynyt (kävi tässä välissä piuhan päässä huollossa ja jotain oli resetoitu tms. mikä ilmeisesti poisti ongelman). Reilut 4000km nyt ajettu. Öljyä ei vie, ei sammuile, eikä muutenkaan mitään ongelmia ole ollut pl. nuo pari edellä mainittua.
Elektroniikka voi olla kinkkinen laitos joskus myöhemmin jos (ja kun) alkaa olemaan huonosti pidettyjä pelejä käytettyinä markkinoilla joista alkaa liittimet olemaan huonossa kunnossa. Esimerkiksi ecu-ruiskut-kaasuläpät-kaasukahvan sensori-aPRC-sensorit jne. välillä on tolkuttomasti cross checkingiä eli koko ajan (useita kymmeniä, ehkä jopa satoja kertoja sekunnissa) verrataan onko signaalit oikeissa arvoissa ja jos joku feilaa, niin varotoimenpiteenä laite seis Urgent Service tekstin saattelemana. Kuitenkin ihmisen kasaama systeemi, joten joskus voi olla häikkää. Lisäksi tuo vaatii melkein aina huoltoon menemisen kun itse ei voi kaikki vikakoodeja tutkia, eli jos vaikka ratapäivänä laite pimenee niin kamat kasaan ja kotia (tosin tuohon tulee varmasti epävirallisiakin softia markkinoille vrt. esim. Ducatin ja Triumphin ecudiagnostiikat).
En tiedä onko ollut sattumaa, mutta olen pari Factory-versiota nyt nähnyt radalla ja molemmissa on vuotanut Öhlinsin keulaputket. Muistelisin lukeneeni, että Öhlinsin stefat olisi antautunut muissakin pyörissä.
Hyvä pyörä RSV4 on ja varmasti ajettavuus on "se" juttu siinä. Lehtitestit hehkuttaa sitä joka kerta (etenkin radalla). Isoille pojille katukoneessa saisi olla puhtia ylhäällä enemmän. Mutta meneehän tuo nytkin perustehoilla aika hyviä huippuja ja erittäin toimiva takajousitus mahdollistaa hyvät avaukset -> kulkua on suorilla ihan hyvin isompitehoisiin nähden. Lisäksi laatikko on välitetty aika tiheästi niin koko ajan on kone alueella kiihdytyksissä. Ja V4 on kapea -> hyvä aerodynamiikka vs rivi4, joten siinäkin vähän saa peitettyä teho"puutetta". Kattelin omaa RSV4:sta uuden R1:sen kanssa vierekkäin ja voi jeesus, että on Yamaha leveännäköinen laite tuohon verrattuna. RSV4 on muuten kapeampi kuin twinikoneella oleva Hondan SP-2 (toki hieman vanhahko vertailukohde).
Jos pelkkään rata-ajoon hankkisi ja lompakossa on ylimääräistä niin Aprilia myy RSV4:sta myös eri kilpaversioita harrastustasolta Superstockkiin asti. Noissa on sitten paremmat säädettävät ecut, alustapalikkaa, kisakatteet, tiedonkeruuta, moottorissa viripalikkaa jne. eikä hinta ollut ihan tolkuton, ainakaan siinä peruspaketissa, joka oli perus Factory malli kisaeculla ja tiedonkeruulla.
Luotettavuutta en itse ainakaan stressaa, tai pelkää. Onhan Bemareita leiponut kiinni kampuran laakereista (itsekin sellaista konetta katsellut kun oli atomeina), pari recallia heilläkin oli molemmissa versioissa (2010 ja 2012). Uudessa performance bikesissa oli juttu englantilaisesta club-racerista, joka ajoi viime vuodet 1198:lla kilpaa. Kahdesti kaudessa täysi koneremppa D-hinnoilla. Japsit on kyllä perusvarmoja pelejä ja niitä näkyy paljon ilman ja ongelmia ei niinkään tunnu olevan. Toki käyttäjästäkin nuo on paljon kiinni, tumpelo saa sorsittua kaiken romuksi ja hyvällä pidolla nykypelit merkistä riippumatta laulaa vuodesta toiseen ongelmitta.
E: Kilpatoimintaan RSV4 ei jostain syystä ole kovin suosittu kun ei niitä ole kuin yksittäisiä pyöriä kansallisissa sarjoissa eikä menestystä tule kuin Superbiken MM-sarjassa. Ehkäpä esim. Bemari on vaan niin hyvä ja valmis paketti nykyisiin sääntöihin joka puolella.