Lainaus käyttäjältä: murmela - 26.01.14 - klo:16:16
Mikä sen jousivakio pitäis olla?
Oletan että tarkoitat vakiojousen jäykkyyttä? Kyseessä siis lievä sekoitus, Ducati 996 johon tulee 1098 takaswingi, takaiskari ja linkusto. Swingi on 15mm pitempi kuin 996 swingi, joten jousitusta lienee mietittävä 1098 mukaan, koska pyörien paino tulee olemaan lähelle toisiaan.
Vakiona tuossa 1098:ssa on 8.7kg/mm jousi. Vakio Showan jousi on hyvin progressiivinen, samoin linkusto lisää jousituksen progressiivisuutta koska pyörä on luonnollisesti tarkoitettu katuajoon ja mahdollisesti vielä niin, että joku istuu kyydissä. Tuohan ei siis ole oikein hyvä rata-ajoon, koska jousituksen liikkeestä jää suuri osa käyttämättä jousituksen jäykistyessä voimakkaasti loppua kohden.
Tuossa vähän netistä löytyneitä käppyröitä jousista:
http://www.ducati-upnorth.com/forum/showthread.php?8790-848-1098-SuspensionTuli tehtyä tuon vakiolinkun tilalle lineaarisempi. Samalla pitäisi nettitietäjien mukaan vaihtaa jousi vähän jäykempään. No tuo jousen oikea jäykkyys tietysti selviää parhaiten kokeilemalla. Mutta nyt on vaan sellainen tilanne että pyörä on totaalisesti osina ja jousia olisi sopivaan hintaan kaupan. Kun pyörä on joskus keväällä kasassa niin jousia ei sitten tietysti enää saa mistään. Ainakaan halvalla...
Täytynee ostaa pari jousta, joista sitten kokeilemalla valitsee sopivimman. Nyt vaan on kyse siitä, että haittaako tuo 10mm lyhyempi jousi jotenkin? Oletan että ei, kunhan tosiaan esijännityksen kierteissä mitta riittää. Ainoa ero mikä tulee mieleen, niin pohjaako tuollainen lyhyempi jousi nopeammin? Tarkoitan siis että ottaako siinä kierteet toisiinsa kiinni? Jos on tarkoitettu lyhyemmälle liikkeelle kuin tuo 160mm jousi..