Lainaus käyttäjältä: app - 12.08.12 - klo:11:07
Tämä oli minulla ensimmäinen lippa kuivalla asfaltilla, sen jälkeen kun kesäkuussa 2010 ekan kerran laitoin rata-ajoon tarkoitetut renkaat alle. Ennutajaeukkona tai ukkona en lähde kirjoittelemaan muiden mahdollisista kaatuiluista, mutta eilinen lippa tuli omassa ennustamassani paikassa, eli neulansilmät yleisesti on hankalimpia, kun mopo on kiikkerä hyrrävoimien puuteen vuoksi. Nyt jarrutin takasen alta, kun hömelöin kaasun kera samalla. Datalogger kertoi, että oli vielä negatiivista kiihtyvyyttä, kun samalla kaasukahva oli auennut 7%. Jarrupaineanturia ei ole vielä, mutta negatiivinen kiihtyvyys kertoo minun olleen jarrulla edelleen, eli paino etupyörällä.
Rehellinen ajovirhe, ja sillä siisti. Ei ole peikkoja tästä, eikä yritys vähene mikroakaan. hel***in hyvin kulkee oma ajo nyt, kun pystyy heti päivän alusta ekat kierrokset ajamaan oman ennätyksen pintaa. Kaatuminenkin positiivinen juttu. Eihän täämä muuten näin hauskaa olisi.
Parasta aikaa jahtasin kyllä, joten tällä lausella korjataan viestiketjun sivuaminen
Tarkoitus ei ollut aiheuttaa mielipahaa, kunhan vain totesin, että osasin odottaa tuota kaatoa. Osasin myös odottaa sitä, että minuun törmännyt kuski tulee törmäämään minuun ja koska olin siihen jo varautunut, se ei tullut suurena yllätyksenä ja vain törmännyt kaatui, minä en. Tässä on oppinut lukemaan kuskeja ajotyylin perusteella aika hyvin. Todennäköisyys siihen, että Harjun Pete, Hese jne törmäävät minuun, on aika pieni. Voisin taas luetella puolenkymmentä kuskia heti joiden tiedän olevan sen verran hasardeja, että heitä pitää radalla varoa. Takana ajellessa näen aika nopeasti keneen kannattaa pitää sopiva väli eteen ja sivulle ettei tilannetta tule. Räyskälän kisavideosta voi sitten aiheeseen tutustua. Jos olisin roikkunut suoraan erään Bemarin perässä, niin ryteikköön oltaisiin menty keskellä suoraa kun toinen stumppaa mopon täydestä laukasta (todellinen nopeus n. 150-160 km/h). Sivumarginaalia oli sen verran, että ehdin väistämään enkä törmännyt, toisin kuin minua päin ajaneella ja itsensä kaataneella.
Jotta sivutaan kierrosaikoja, niin heitän tähän eri kierrosaikoja ajavista kuskeista nimet tiskiin ja veikkaan, ettei heidän kaatojensa (kaikki kuskit yhteen laskettuna) summa ylitä kahden vuoden aikana kolmea:
K. Vehniäinen
P. Harju
H. Haaparanta
J. Relander
H. Vuorinen
Kaikki ajavat tonnisilla ja toisiinsa nähden selvästi eri vauhteja ja oma ennätys on varmasti aina (ainakin kisassa) ajaessa tavoitteena.
Voisin, mutta en viitsi, luetella vastaavasti viisi kuskia, joiden kaatojen summa tulee olemaan taatusti yli 10 vastaavalla aikajaksolla, mikäli ajavat yhtä monta ratapäivää kuin yllä mainitut henkilöt. Tiedän, että tuollainen luokittelu on mielipahaa aiheuttavaa ja jonkun mielestä jopa rasistista. Mutta pelisilmä on opettanut, että herttaista mummelia ei kannata niin hirveästi varoa nakkikioskijonossa kuin pupillit suppeina tuijottavaa sankaria ja taas kansallispukujen vilahtaessa kannattaa laittaa auto lukkoon useammin kuin kireän kyttyräpuvun nähdessään.
Itselleni on se ja sama jos joku haluaa päästä tuloksiin hinnalla millä hyvänsä ja sen hinnan itse (tai sponsoriensa rahoilla) maksaa, se ei ole pois minulta. Tällaista tyyliä harrasti muun muassa M. Mossa (14 kaatoa ensimmäisellä kaudella ja ensimmäisellä kaudella Motoparkissa alle silloisen rataennätyksen). Valtaosalta loppuu vaan rahat kesken kun on mopo pajalla alituiseen (muun muassa eräs näytösluontoinen voittaja, josta sittemmin tuli mönkijäkuski) tai eräs muille keskisormea alituiseen esitellyt koppava paskiainen jolla suurin riski vammautua alkoi olemaan varikolla ja iltatilaisuuksissa.
Itse olen valinnut tämän toisen ääripään ja varovasti pikkuhiljaa opettelen uusia juttuja. Tällä hetkellä pussi kestäisi jo muutamat lipat, mutta käytän mieluummin ne rahat sitten uuteen Rytköseen mikä joskus ilmestynee ja joka sitten laitetaan vimpan päälle ratakikottimeksi, kilvelliseksi tosin.
Nyt lähden kokeilemaan uutta ennätystä reitille Seutula-Räyskälä. Ajanottolaitteena toimii kalenteri. Jatketaan illalla vääntöä, nyt aika mennä ottamaan mallia parempiensa suorituksista.