Lainaus käyttäjältä: marko_ - 24.09.13 - klo:11:05
Joku tais joskus jutella semmosta että mitä korkeammalla on painopiste niin sen pienemmällä kallistuskulmalla mopo kääntyy.
Riippuu myöskin hyvin paljon renkaiden profiilista. Ts kuinka paljon tukilinjan paikka muuttuu sivusuunnassa silloin kun mopoa kallistetaan.
Mitä kapeammat renkaat ja mitä korkeammalla painopiste on, niin sitä lähempänä mopon rungon kallistuskulma ja tehollinen kallistuskulma ovat toisiaan.
Ja mitä leveämmät renkaat ja mitä matalammalla painopiste on, niin sitä suurempi ero mopon kallistuskulmalla ja tehollisella kallistuskulmalla on.
Karrikoitu vertailu:
Kapeat renkaat, painopiste korkealla; mopon rungon kallistuskulma 45 astetta, tehollinen kallistuskulma 45 astetta, mopon nopeus 100 kmh, mopon kaartosäde 79 metriä.
Kapeat renkaat, painopiste matalalla; mopon rungon kallistuskulma 52,5 astetta, tehollinen kallistuskulma 45 astetta, mopon nopeus 100 kmh, mopon kaartosäde 79 metriä.
Leveät renkaat, painopiste korkealla; mopon rungon kallistuskulma 52,5 astetta, tehollinen kallistuskulma 45 astetta, mopon nopeus 100 kmh, mopon kaartosäde 79 metriä.
Leveät renkaat, painopiste matalalla; mopon rungon kallistuskulma 60 astetta, tehollinen kallistuskulma 45 astetta, mopon nopeus 100 kmh, mopon kaartosäde 79 metriä.