Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 06.10.14 - klo:20:11
enska on pehmeämmällä alustalla, koska ei tarvi hyppiä 40m hyppyjä. Moottorit on enskoissa yleensä vähemmällä teholla ja venyvyyteen on satsattu enemmän. ja enskan tietty saa vaikka valkokilpisenä, eli voi ajella rauhassa teitä pitkin. punakilpinen enska on kilpaenska, johon saa kisojen ajaksi punaiset (siirto)kilvet siirtymiä varten.
itellä on 525exc valkokilpisenä, jossa on krossin takaiskari ja keula on shimmattu lähemmäs krossia. Muuten kolisee pohjaan hypyissä. Ja tämä on oikea kuntopyörä krossiradalla. Jos meinais vauhtia pitää, niin pitäis saada kiloja ja vääntöä paljon pois.
Tuossa ehkä kaksi yleisintä yleistystä, mitkä ei ihan pidä kutiaan. Pääsääntöisesti varmaankin siellä päin, mutta itse en lähtisi ihan noin yleistämään.
Ensinnäkin alusta, monet ajavat enskassa pehmeämmällä alustalla, mutta hyvin monet, etenkin nopeammat kuskit, taasen kovemmalla kuin crossissa. Enskassa tulee teräviä ja isoja iskuja enemmän kuin crossissa. Crossillahan, kun oikein osaa ajaa, niin tullaan hyppyjen alastuloihin pehmeästi sinne alatulorinteen puolelle. Patikossakin hakataan vain sitä 1/3 korkeinta huippua. Harastajahan loikkaa sitten pöydät kahdella pompulla, eli ensiksi pöydän katolle ja sitten sinne alas. Sekä patikot ajaa pohjia myöden tai kolauttaa aina vastarinteeseen.
Ennemminkin sanoisin että crossin alusta on kantavampi ja endurossa se on herkempi.
Itse ajan ihan tismalleen samalla alustalla crossia ja enskaa, eikä sillä mitään ongelmia tule.
Punakilpisyys tarkoittaa yksinkertaisuudessaan sitä, että on MP -verot maksamatta. Isoja "murkuloita" harrastelijat ovat paljon ostaneet punakilpisinä, koska niiden MP -vero on hankintahintaan nähden aika rouhea. 125:nen taasen kannattaa ostaa valkokilpisenä, sen kun saa myytyä siten helpommin eteenpäin ja uutena verojen yms. kulujen pois hoitaminen on pienempi vaiva kuin vuoden käytön jälkeen ruuvata kuristukset yms. kiinni ja viedä peliä leimalle. Eli tuosta "kilven väristä" ei voi kyllä päätellä onko kisakäytössä vai ei