Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 13.02.12 - klo:14:31
Olen osin jäävi kommentoimaan tätä, koska olen hanketta rahoittanut ja vähän testikanina toiminut.
Itse olen vahvasti sitä mieltä että nimenomaan jarrupaine on se kaikkein keskeisin. Kaasunasento toki sekin, mutta jos otetaan tuosta rivista 100kpl kehitystä hakevaa kuskia, 99 niistä hukkaa enemmän aikaa jarruissa kun avauksessa.
Ja tietysti on niin, että alustapotikoista on hyötyä jo pitkin matkaa, mutta ne ei kerro esim vääristä ajoasennoista, väärästä jarrutus- tai avaustekniikasta jne. Niiden todellisin hyöty alkaa tulemaan esiin vasta varsin kokeneella ja nopealla kuskilla.
Ajoin tuolla on/off jarrudatalla testejä loppusyksystä RaceDACiin, voin sanoa että paljon mitään sillä tiedolla ei tee nopean harrastajan ajossa. Ehkä nyt sen näkee että onko jarrumerkki edes samalla sadalla metrillä kierros toisensa perään.
Itsehän olen jäävimpi kuin sinä, mutta vastaan siitä huolimatta.
Ensinnäkin kannattaa huomioida että Raaseri ei ole pelkästään nopea harrastaja, vaan wanha kisakuski, joten hänen tarpeensa ovat hyvin erilaiset kuin tavis harrastelijan, joita mielestäni ovat tavis nopea-keski-hidas ryhmän kuskit.
Tuo sinun data on gepsin osalta 5Hz, joten siinä nimenomaan tulee ongelmaksi se 5Hz gepsidatan "kulmikkuus", joka ei oikein riitä sen gepsidatasta lasketun hidastuvuuden hyödyntämiseen jarru on-off datan kanssa.
Ääriesimerkki on pääsuoran jarru jossa esim 200kmh vauhdissa mopo liikkuu sen 11 metriä 0,2 sekunnissa mikä on toi 5Hz erottelukyky.
Siitä olen täysin eri mieltä, että data ei kertoisi väärästä jarrutus- tai avaustekniikasta jne. Onhan toki niin, että joitakin noihin liittyviä asioita ei tietenkään näe datasta, mutta homma toimii myöskin toisin päin: Eli datasta näkee myös sellaista mitä kuski, tai perässä ajava vanha kokenut kuski, ei edes itse pysty näkemään/huomaamaan.
Itsehän olen siellä nopeen ryhmän häntäpäässä, ja yksi asia mitä datasta huomasin on nimenomaan se kuinka paljon päin v***ua jarruttelen monessa paikassa Alastarolla, vaikka Alastaro on mulle läpikotaisin tuttu rata koska olen pyörinut sielä ympyrää ihan liikaa.
Ainoat yhtenäiset jarrupaikat mulla on pääsuoran jarru ja palmasin jarru. Niissä jarrumerkki pysyy samassa paikassa ja jarru on tehokas, ja sitä seuraava mutka/apeksinopeus on hyvä. Kaikissa muissa jarruissa on ihan liikaa edelleenkin arpomista sekä merkin että tehokkuuden kanssa. Tosin onneksi paranemaan päin, nyt kun datasta nuo selkis. Ja sen seurauksena kierrosaikakin parantunu. Joten mä näkisin tossa kyl aika suoran syy-seuraus suhteen.
Ja ehkä juuri se että Alastaro on mulle niin tuttu rata, on osaltaan johtanut siihen, että olen pikkuhiljaa vaan tottunut jarruttelemaan siel päin v***u, ja myöskin toistokertojen määrän takia tullut sokeaksi noille omille virheilleni.
Kun sitten taasen data kerto suoraa missä rullailen ennen jarrua ja kunka paljon, koska jarru alkaa, kuinka tehokas se on, millon se päättyy, saanko moottorin vetoa päälle heti jarrun jälkeen, vai jarruttaako moottori vielä jarrun jälkeen.