Lainaus käyttäjältä: jarska - 20.08.12 - klo:08:09
Minusta turvamarginaalia oli riittävästi ja ohitettavien vauhti arvioitiin oikeen niin, ettei linjaa leikkaamalla tuupattu eteen vaan poistuttiin ripeesti.
Tältä se toisen amatöörin silmään näytti, enkä silti kyseenalaista edellä mainittuja, hyviä neuvoja vaan otan niistä opikseni minäkin.
Tosiaankin abaut 10/15 ohitusta oli sellaisia joissa leikattii ohitettavan linjalle.
Ja nopeuserot olivat suuret, jolloin kaikki 15 ohitusta olisi voitu tehdä siten että ei olisi yhdessäkään ohituksessa tarvinnut leikata ohitettavan ajolinjalle.
Voi ajatella esim siltä kantilta että:
Jos ohituksen tekee sisäpuolelta juuri ennen apeksia, niin silloin leikkaa aina ohitettavan linjalle.
Jos ohituksen tekee ulkopuolelta heti apeksin jälkeen, niin silloin leikkaa aina ohitettavan linjalle.
Se mitä myöskin kannattaa ajatella on se että siinä vaiheessa kun "oppii" ohittamaan hitaampia leikkaamalla niiden eteen, niin se jää selkärankaan. Ja nopeuden noustessa ja ohitettavien ollessa nopeempia, se väärä ohitustekniikka tulee selkärangasta automaattisesti.
Edelleenkin, on aivan eri asia pyrkiä ohittamaan turvallisesti, kuin se tilanne että on esim kisatilanne ja mennään sieltä mistä mahtuu.
Jos tuota videoo katsoo sillä silmällä, että mennään mistä mahtuu jarrussa juuri ennen apeksia, niin sekin tehdään tuolla videolla väärin, eli sivuttaisetäisyyttä ohitettaviin on liikaa. Tämä aiheuttaa nopeuden noustessa sen että ohittaja joutuu tekemään apeksiin parkkeerauksen, jolloin ohitettavalla on apeksissa huomattavasti suurempi nopeus ja suuri peräänajon riski/ keula jarrulla alta -riski, ellei kykene muuttamaan linjaa ulommaksi, jolloin taasen on riski että se apeksiparkkeeraaja lähtee siitä apeksista jälleen eteen, koska normaali ajolinjahan menee sinne ulommaksi, jolloin päästään taas sen ohitetun kohdalla siihen tilanteeseen että hänestä tulee tahtomattaan ohittaja ihan väärässä paikassa ja väärällä tavalla.
Tuon apeksiin parkkeerauksen pystyy välttämään hyvin helposti tuolla jo aiemmin mainitulla "metri sivulle, metri eteen" -säännöllä. Silloin nopeusero ja ajolinjaero on niin pieni että ohitus on niin turvallinen kuin mitä se suurilla nopeuksilla ja tiukoissa tilanteissa pystyy olemaan.