Niin, mainitsen vieläkin sen 1-2s kierrosta kohden, jolloin
mitään eroa voi olla näiden kahden systeemin välillä. Jää kyllä todella merkityksettömäksi jäähdytyksen kannalta. Sehän vastaa sitä kun käännät kerran tupesta ja päästät irti. Moottori kun ei ole työkuorman puolella jarrutuksessa.
Moottorijarrussa ei tyhjäkäynnillä ole merkitystä, kun kierrokset on aivan jotain muuta, muutenhan moottori ei jarruta. Tuskin kovin jouhevaa on antaakaan kierrosten pudota kovin alas. Joka tapauksessa seos on moottorijarrutuksessa hetkellisesti huomattavasti laihempi kuin se muuten olisi ko kierroksilla, koska polttoaineen syöttö määräytyy osaltaan kaasun asennosta, joka on vähintäänkin lähellä nollaa. Olen seurannut tilannetta seosmittarista ajon aikana. Jos säätämällä saa seoskäyrän nätiksi kiihdytysvaihetta varten, niin ei se sitä ole enää moottorijarrussa (millä tahansa 'pienellä' kaasun asennolla), koska samat seoksen 'säätöruudut' (TPS/rpm) käydään silloin läpi toisenlaisessa kuormassa.
Äh, alkaa menemään aikamoiseksi lässytykseksi.
Kiitos ja anteeksi.