Toki tiedän että tässä thriidissä on fiksuja kirjoittajia jotka iskee läppää. Kun kuitenkin kaikenlaista lukijaa liikkuu, on pakko kirjoittaa oma vastaus.
Joskus vuonna miekka ja kypärä olin SRRA:n hallituksessa ja löysin järjestämältämme ratapäivältä kuljettajan jolla takajarru ei toiminut. jarruletku oli hinkkautunut puhki takarenkaaseen, mutta kun kuski ei sitä käytä, ei ollut viitsinyt koko kesänä korjata. Käskin kuljettajaa korjaamaan tai poistumaan. Varaosia ei löytynyt, eli minusta tuli kokovartalok*rpä tälle kuljettajalle.
Kuitenkin vuonna 1999 todistin omin silmin kun yksi kuljettaja oli poistanut kuumalla kelillä Kemorassa etuloksun jotta jäähdyttäjä saisi enemmän ilmaa. Jarruletku hinkksi renkaaseem ja puhkesi. Kuljettaja ajoi takajarrusta huolimatta pitkäksi ja halvaantui vyötäröstä alaspäin.
N 2004 katsomosta todistin kun niin ikään Kemorassa yksi SS600 luokan kuski oli hätäillyt renkaanvaihhdon ja jättänyt satulan pultit löysälle. Paluusuoran jarrussa satula putosi ja takajarru pohjassa meni suoraan karusellin toisen puolen kaiteeseen. Mopo lensi aidan yli, kuski oli pitkään kipeä ja ura radalla loppui siihen. Ei tietääkseni pysyviä vammoja.
2006 eräs Suomen sen ajan nopeimpia SBK-kuskeista lopetti Jurvan paluusuoran jarruun uransa. Selästä murtui useampi nikama. kävelee kyllä mutta ei urheile. Suzukin jarrupalaa pitävään tappiin oli ilmeisesti laitettu huonosti hakanen ja palat tippui. Siitä huolimatta että meni takajarru pohjassa kaatumiseen saakka, paiskautui ratavarikolle saakka. Teki pahaa katsoa kun hyvä ystävä vetää 10m päästä 150km/h liian kovalla vauhdilla ohi.
Tuossa vain kolme päällimmäistä mielessä olevaa. Jotenkin tuntuu että sen takajarrun on hyvä olla toimintakuntoinen.