Lainaus käyttäjältä: wbaum - 14.06.15 - klo:00:38
Tämmönen tuli. Etunen alta jostain syystä, vähän ahnaasti tulin tuohon. Eipä tuossa kohti ollut mitään ohjelmaa missään vaiheessa päivää niin vähän ihmetytti miten helposti lähti.
Hyvin tyypillinen tiedostamaton ongelma jarruissa on se, että sillon kun mopo on pystyssä/ vähän kallellaan, on jarrutehoa aivan liian vähän suhteessa tarjolla olevaan jarrupitoon. Ja tarjolla olevan jarrupidon määrä laskee vain vähän verrattuna kallistuskulmaan siinä vaiheessa kun alkaa kallistaa mopo/ ensimmäiset 0-10-20-30(-40) astetta. Mutta siinä vaiheessa kun mopo on jo melkein apeksissa, ja kallistuskulma on 40-50-60 astetta, niin tarjolla oleva jarrupito romahtaa nollaan.
Toi johtuu siitä että jos nyt vaikka hihasta heittää esim laskennallisesti että 0-30 astetta jarrupito laskee puoleen, ja seuraava 20 astetta jarrupito laskee nollaan. Eli se laskee progressiivisesti suhteessa kallistuskulmaan.
Lisäksi alustan toiminta heikkenee kallistuskulman lisääntyessä, joten sekin lisää tuota käytännön jarrupidon vähenemisen progressiivisuutta.
Lisäksi jarruvoiman annostelu on huomattavasti helpompaa silloin kun voi pystyssä käyttää 100% tehoa vs lintallaan 1-5% ero jarrutehossa voi aiheuttaa etusen lipsahduksen.
Käytännössä toi näkyy siten että tyypillinen nopean ryhmän kaato on normaalilla jarrulla etunen alta just ennen apeksia, ja kuski miettii ett lähtipä se helposti.Ts kuski ajaa tietämättään aivan pidon limitillä juuri ennen apeksia, vaikka ajaa ihan normaalia perus omaa kovaa ilman mitään rypistystä.
Tosta voi saada suuntaa antavaa dataa esim tutkailemalla Circuit Toolsin Combined G-käppyrää (arvo tapissa aina just ennen apeksia).Tai Performance Toolsin G-plottia.