Lainaus käyttäjältä: vernerik - 09.09.14 - klo:13:48
Mulla on tällä hetkellä R1:ssä edessä jousivakio 9.5 ja takana öhlins ttx ja 95 jousi. Vaimennukset etenkin takana ovat melkolailla auki, molempia (comp + rebound) noin 15 naksua auki (20 naksua yhteensä). Rengas kului nätisti eikä revennyt. Rengas alkoi repeämään, mikäli laittoi lisää painetta tai vaimennuksia. Takarenkaana siis pirellin superbike sliksi sc2. Tuntui siis siltä, että mikäli vaimennuksia on vähemmän, niin tuntuu kuluminen parantuvan merkittävästi. Kokeilin myös sc1 takasella, enkä saanut sitäkään juurikaan repeämään. Ajoin sillä hieman alle 1.46 pitkällä radalla.
Ajattelin alastaroon vaihtaa eteen molempiin tolppiin 10 jouset ja taakse 100 jousen ja pistää koko pyörän hieman jäykemmäksi, tuntuu olevan jo vähän liian lörppö. Alastarossa, kemoralla ja motoparkissa minulla on ollut hieman ongelmia renkaan repeämisen kanssa, mutta uudella pinnalla (pärnu ja botnia) tuntuu kestävän rengas kuin rengas. Oiskohan nämä vähän vanhemmat asfaltit sitten sen verran kuluneempia tms, että siellä tarvitaan alustaan enemmän vaimennuksia? Monella muulla tuntuu olevan homma juuri toisinpäin, että renkaat ei kestä pärnua ja botniaa, mutta nämä muut radat sitten toimii ongelmitta.
Riippuupi paljon siitä millaset ne vaimennukset oikeasti on.
Eli esim onko keulassa ihan vakiot, vakiosta shimmatut, kittimännälliset, koko cartridge vaihettu, vai joku hipo-hipo keula.
Ja perässä ihan vakiot, vakiosta shimmatut, kittimännälliset, koko pamppu vaihettu.
Niin siitä sitten seuraa se että vaimennuksen määrä noissa eri vaihtoehdoissa on aivan eri, vaikka säädin olisi esim täysin kiinni tai täysin auki. Ja myöskin hitaan ja nopean vaimennuksen keskinäinen suhde on eri.
Joten, jos vertaa oman mopon alustaa monen muun mopon alustaan, niin siinä vaiheessa pitää aika tarkasti tietää ja ymmärtää mimmoset palikat ja säädöt siellä alustassa oikeesti on, ja mimmosen lopputuloksen ne antaa milläkin kombinaatiolla (ilman lämpö + radan lämpö + renkaan seos + renkaan paine + jousivakio + linkkusuhde/keulakulma + shimmistäkit + säätimien asento + alustageometria + vääntökäyrä + välitykset + ajotyyli + ajonopeus).
Mä oon tänäkin kesänä maininnu aika monelle lumipalloilmiöistä, mitkä on aika yleisiä näissä ratatouhuissa. Eli kun joku nopea kuski on jossain joillain kikalla saanut moponsa toimimaan, niin lauma ymmärtämättömiä alkaa matkimaan ja säätämään mopoaan samalla tavalla, vaikka ei juurikaan ymmärräkkään mitä ne on tekemässä. Ja tämä sama hajanainen kööri sitten vie viestiä totuutena eteenpäin, että "Näin se pitää tehdä, koska Isot Pojat tekee niin, ja kaikki muutkin tekee niin."
Ja mun veikkaus on että juuri siitä syystä monen mopon renkaat ei kestä pärnua ja botniaa, koska niissä on niin suuri pito, että se aiheuttaa suuren energian renkaisiin, ja kun alustat ei oo tontilla niin renkaat ei kestä sitä energiaa. Jos alustat taasen on tontilla, niin renkaatkin kyllä kestää, koska homma on balanssissa renkaan, jousen ja vaimennuksien suhteen.
Mutta joo,
@vernerik , miksi sinä nyt sit vaihtaisit jousia jäykempiin ja lisäisit vaimennuksia, joista seuraa se että mopo lopettaa sopivan elämisen ja pito vähenee? Kun sä nyt kuitenkin olet aika sintti jäbä, niin noi nykyset jouset riittänee aika keposesti kantamaan mopon ja sun painon. Ts kumpikaan pää ei tällä hetkellä pohjaa jatkuvasti? Tai ylipäätään pohjaamiset ei ole ongelma?
Niin mä nyt en äkkiseltään näkis mitään järkevää syytä alkaa vekslaamaan jousia, ainakaan jäykempiin.
Se miksi mopo mahdollisesti tuntuu elävän liikaa, johtuu yleensä vaan siitä että kuskin pää ei kestä kaikkea informaatiota mitä moposta tulee. Siitä syystä kuski yleensä säätää mopon liian jäykäks, jotta informaation määrä vähenisi.
Yksi vanha Totuus (poikkeus vahvistaa säännön) onkin "Säädä mopo sopivaksi, ja löysää sen jälkeen kaikkia säätöjä."