Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 16.03.13 - klo:15:01
Moro!
Sen verran tyhmä kysymys, että pistetään tänne huumorin puolelle, mutta kait noilta suomen radoilta löytyy sähköä, ettei tarvii rengaslämppeitä pitää ainoastaa kortisteena tai hommata agrekaattia nurkkiin surisemaan?
ei oo tullu tähän mennessä tarvetta, niin ei oo osannu aatella koko asiaa.
On sähköä joka paikassa, "mutta":
Jos ihmettelee miksi lämppärit ei taho lämmittää, niin ensimmäisenä kannattaa mitata yleismittarilla jännite siitä jatkojohdon pistorasiasta. Ts voipi olla vajaa, varsinkin jos on monta jakajaa ja vieläpä pitkä ohkanen piuha. Varsinkin motoparkissa ja botnialla jännitteet on jo lähtökohtaisesti mitä on. Tosin botnialle vissiin tulee uusi varikko, ja ehkäpä siellä sitten sähkötkin pelaa paremmin. Ahvenistolla on vähän sähköä(?) mutta sähkön käyttäjiäkin yleensä tosi vähän.
Ja jos oikein höveli olet, niin osta myös 3-vaihe-keskus (semmonen raksamalli ju nou) pitkällä kaapelilla. Siit on hyvin paljon iloa keskikesällä siin vaiheessa kun varikot on piukassa populaa ja kaikki valkoset tökkelit on jo monikäytössä.
Rullamallinen jatkoroikka kannattaa rullata auki. Jottei käy niin että sen rullan automaagilämpösuojasulake laukee ja renkaat on kylmänä.
Sateeseen jätetty jatkoroikka tms voipi saada keskuksen vikavirtasuojan (tosin niitä on vissiin vain alastarolla) laukeemaan, ja sitten onkin kaikkien sähköä siitä kaapista ottavien renkaat kylminä.
3*2,5mm2 (vs 1,5mm2) jatkoroikka maksaa, mutta voipi joissain tapauksissa pelastaa päivän.