Rengassääntö on kyllä tosiaan omasta mielestä onnistunut. Harrastajille näkyy ehkäpä siten, että käytetyn slicksin markkinat hieman heikkenee... tosin eipä nuo ole aikaisemminkaan juuri mihinkään kelvanneet :p
Ihan pränikät renkaat auttaa kyllä sen muutaman kymmenyksen tai jopa enemmän kierroksella, jos osaa viedä pyörää samalla lailla luisussa, kuin käytetyillä. Suurimmalle osalle tarkoittaa käytännössä sitä, että vauhti vähän kasvaa ja pyörä ei elä ihan niin paljoa.
Sm-pisteiden arvo nousee huomattavasti, kun ne eivät ole enää mikään itsestään selvyys maaliin pääsemällä. Voipi saavuttaa nolla tuloksen täysin kovalla hikoilulla. Pistää tekemään ens kerralla himpun enemmän töitä.
Sitten vielä offtopikkia kauden kuluihin liittyen. Usein sitä lukee, että on niin paska tuuri ja vehkeet hajoilee. Halvin tapa päästä huonosta tuurista eroon on hommata osaava kaveri mekaanikoksi tai jos kaverit on vähissä, kuten täällä, niin opettelee omatoimiseksi.
Kunhan parhaat välikelin treenipäivät on ohi noin kuukauden päästä, niin on hyvin aikaa levittää pyörä atomeiksi ja vaihdella sinne kaikki rikkinäiset tai potentiaalisesti rikkoutuvat osat. Wanhoihin vehkeisiin saa ebaystä tavaraa halvalla ja uudet liukuholkit, tiivisteet, laakerit ei mahdottomia maksa. Tein esim. vaihdelaatikko remontin 220€ kokonaiskuluilla ja siinä oli vielä kiire, ettei joutanut valikoimaan.
Tonninen mestaruuspyörä ei kotimaassa tarvitse kuitenkaan kuin:
*tosi hyvän tasapainossa olevan alustan
*toimivan runkogeometrian
*hyvät jarrut
*helposti hallittavaa voimaa noin 170+ heppaa
*kuskille toimiva ergonomia
*loppu pyörä ehjää ja luotettavaa
Eli hieroo tuon yllämainitun listan aluksi kuntoon, unohtaa sirä ennen lopun joutavan koristelun, käy vähän lenkillä ja salilla, opettelee ajamaan ja käy korjaileen mestaruuden.
Aika helppoa lopun viimein.