Jospa vastaan vaikka tuon kautta niin ero tulee esille.
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 20.08.13 - klo:09:37
Meikäläisen perustelu jarruitta ajolle on tämä:
Ihmisellä on vain tietty määrä aivokapasiteettia uuden opetteluun. Tästä syystä ihminen oppii helpommin yhden kuin monta asiaa kerrallaan. Rata-ajossa tämän voisi jakaa vaikka tälläiseen polkuun:
1) Ajoasento
2) Ajolinja
3) Pyörän kallistaminen
4) Kaasun ja jarrun sulava käyttö
5) Avaaminen
6) Jarruttaminen
Monesti ihmisen on helpompi opetella asiat yksi kerrallaan ja keskittyä uuden asian opetteluun kun edellinen alkaa jo onnistua. Toisille tämä tarkoittaa yhtä-kahta settiä, toisille koko kesää per asia. Esim. jarruttamisen opettelu ja jarrumerkin siirtäminen on ihan yhtä tyhjän kanssa jos pyörää ei saa keskimutkassa kallelleen vaan mutka talutetaan edelleen pystyssä. Lisäksi liian kovaa ajaminen vie pirusti aivokapasiteettia, jolloin uuden oppiminen on lähes mahdotonta. Liian kovaa ajaminen ilmenee esim. suorien repimisellä ja kammojarruilla, jota seuraa mutkan taluttaminen. Tietenkin yllä esitetyt asiat limittyvät toisiinsa ja käytännössä samaan aikaan on pakko opetella useampaa kuin yhtä asiaa, mutta pääpaino opettelussa tulisi olla aina siinä ongelmakohdassa, joka on itselle se isoin kompastuskivi sillä hetkellä. Aloittelijalle jarruttaminen ei muodosta kompastuskiveä vielä pitkään aikaan.
Mun mielestä alottelijan tulis heti aluksi käyttää kaasua, jarrua ja kahta vaihdetta. Sillon sen ajamisen rytmittäminen on paljon helpompaa.
Koska jos ajaa jarrutonta ajoa niin sitten oppii ajamaan jarrutonta ajoa ja koko paketti hajoaa siinä vaiheessa kun jarrun lisääminen rikkoo ajon rytmin. Ja joutuu opettelemaan taas uudestaan koko ajamisen.
Kaksi vaihdetta sen takia että kaasuvaste/ kiihtyvyys/ moottorijarru pysyisi kaikissa mutkissa ja suorilla edes hieman samalla alueella.
Yhdellä vaihteella jarruitta ajeleminen hidastaa kuskin kehitystä myös sen takia että kuskilla ei ole muuta työkalua jarruttaa kuin moottori, ja sen yhden vaihteen takia moottorijarru on joka mutkaan aivan erilainen.
Eli aivan suotta vaikeutetaan alottelijan ajamista sillä että neuvotaan ajamaan yhdellä vaihteella ilman jarruja.
Toki aina löytyy poikkeuksia, mutta niiden takia ei kannattaisi samaa sääntöä sitten soveltaa massaan.
Ja kyllä, jarruitta yhel vaiheel ajoa voi käyttää yhtenä treeninä, mutta sen ei pitäisi olla pääasiallinen treeni.