No niin nyt on RaceDAC kiinni pyörässä. Aikaa meni jonkun verran ihmetellessä. Johtojen tekeminen ja routtaaminen, oikeiden piuhojen hakeminen johtosarjasta, RaceDACin paikan valitseminen/kiinnittäminen ja sensoreiden kiinnitys vie jonkin verran aikaa. Riippuu tietty pyörästäkin ja paljolti siitä millaisia sensoreita meinaa laittaa. Mulla on tossa kawassa CAN väylä ECUn ja mittariston välillä niin esimerkiksi kierrosluvun joutu ottaa kampiakselin sensorilta ja se vaati erillisen VR-adapterin (sen sai sujuvasti samasta paikasta kuin RaceDACin).
Mr. RaceDAC eli murmela on supportoinut asennusta erinomaisesti joten ei tarvitse pelätä etteikö saisi systeemiä tulille. Loppujen lopuksi varsinainen asennus on aika suoraviivainen. Se on lähinnä sellaista ihmettelyä ja näpertelyä että saa kaikki hyvin kiinni ja oikeille paikoilleen.
Mulle tuli tässä vaiheessa seuraavanlainen setti:
- Kierrosluku
- Kaasunasento
- Vaihde
- Etujousitus
- Takajousitus
- Laajakaista lambda eli air/fuel ratio
- Jarrupaine
Jarrupaine sensori ei ole vielä kiinni kun sopiva jarruletku puuttuu mutta johto on vedetty. Ei tarvitse kuin laittaa letku kiinni sensorin kanssa kun saan sen ens viikolla.
GPS mokkulalta tulee sitten nopeus ja paikkatieto. Mulla on vielä harkinnassa takarenkaan pyörimisnopeuden loggaaminen mutta en laittanu sitä vielä, sensori siellä onkin jo tehtaalta. Ideana olisi koittaa saada siitä selville takarenkaan luiston määrää, pitää vielä hieman miettiä mikä siinä olisi paras tapa.
Konffasin sitten vielä niin että kaasunasento on prosentteina 0-100, jousituksen painumat on millimetreinä ja lambda on AFR arvona. Vaihde on konffattu myös niin että näyttää varsinaisen vaihteen. Pirun kätevä systeemi konffailla RaceDACia bluetoothin yli läppäriltä, ei tarvii nykertää johtojen kanssa.
Konffaamiseen käytin Putty telnet clienttia. Suosittelen sitä, muitten kanssa tuli probleemia, käyttiksenä oli Win7. Teraterm ei anna kuin COM1-COM4 portit jotka oli mulla varattuna muuhun ja Realterm ei toiminut ollenkaan Win7:ssa. Puttylla homma ruletti laakista.
RaceDAC on mulla nyt takakatteen alla, aikalailla siinä penkin kohdalla. GPS mokkula ja känny on tankin päällä siinä etuosassa. Hyvin tuntui kulkevan data RaceDACin ja kännyn välillä vaikka ne ei ihan vierekkäin olleetkaan.
Tiistaina olis tarkoitus kokeilla Alastarolla sitten käytännössä mikäli säät vaan sallii ajot.
Teemu