Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.02.15 - klo:08:30
Lainaus käyttäjältä: Jaria - 17.02.15 - klo:21:48
Tuossa toiseen threadiin kirjottelin, että nopeeseen ryhmään siirryin täksi vuodeksi. Henkisenä ongelmana on tällä hetkellä tuo alustan säätö, geometria ja nykyisellään takarenkaan repiminen. Osaan perusteet ja nyt talven aikana tullu katottua vaikka minkälaista videota ja luettua aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Olisiko kuitenkin joku halukas auttamaan minua keväällä noiden säätöjen kanssa rahaa vastaan, jotta ei menisi puolta kesää vääntäessä ja säätäessä. Jos saisi osaavan kaverin avulla edes suurinpiirtein säädöt tontille, niin saattaisi yksi tai kaksi kaatoakin jäädä väliin.
Anyone? =)
Wehnällä on kyllä hyvä palvelu tuohon perussäätöjen löytämiseen, mutta toisaalta itse opettelu on osa lajia.
Renkaan repiminen on sitten semmoinen juttu, että se ei edes välttämättä ole sun alustasta kiinni. Repiikö sulla rengas kaikilla radoilla ja keleillä vai vaan jollain tietyllä radalla tai tietyssä lämpötilassa? Millä renkaalla ajat? Paljonko sulla on siinä renkaassa painetta kuumana? Onko lämppärit ollu käytössä? Mitä kierrosaikaa ja millä radoilla olet ajellu? Onko sulla chronodataa tai vastaavaa omasta ajostasi? Jos on, näkyykö sulla kaasunasento tuossa datassa? Noihin kun vastailet niin vois vähän lähtee haarukoimaan syytä renkaan tuhoutumiseen.
Sain pyörän vasta loppukesästä sellaiseen kuntoon, että pääsi kunnolla ajamaan. Ajoin Pirellin Superbike SC1 200/60 renkaalla, jossa paisto loppuvuodesta -13. Renkaassa painetta lämppäreistä mitattuna 1.7-1.8 bar (keli noin 18-20c) ja heti radaltu tultua noin 1.7bar. Alastarossa ajan sellasta 1:32 ja Apparalla 1:34. Rengas repii kummallakin radalla pahasti kylmärepeämän tavoin - etunregas taasen kuluu todella hyvin. Chronodataa annan heti ens kaudesta analyysiin, mutta kaasunasentoa ei valitettavasti tuossa datassa näy.
Viime kesän ajot jäi niin vähään tällä pyörällä että halusin enemmän tuntumaa saada aikaiseksi, kuin säätöjä opetella. Se miksi haluaisin nyt alustan laittaa kuntoon säätöjen osalta on se, että pyörä ei käänny kunnolla (takapainoinen geometria - takapampun korkeussäätö matalalla, tolpat aika ylhäällä) ja sag ei ole kohdallaan. Lisäksi tuossa oli keulan tärräämisongelmaa ym, jotka on toki nyt talven aikana laitettu kuntoon. Luulen, että näiden asioiden kuntoon laittamisella olisi jo merkittävä vaikutus tuohon takarenkaaseen, mutta varmasti myös oma kaasunkäyttö tuohon vaikuttaa hyvin paljon.
Kawan ZX-6R:rällä (emännän pyörä) ajan samanmoisia kierrosaikoja ilman repeemistä. Renkaina Supersorsat ja alusta vakio säädettynä noin 60kg naiselle.