Nostanpa tämän vanhan jutun aiheen uudelleen esille.
Alastarossa sattui eräälle kuskille kaato, kun eturengas lähti palmassa alta. Paikka oli sellainen jossa ei enää jarruteltu, vaan pikkuhiljaa mietiskeltiin kaasun avausta. Lyhyen pohdiskelun jälkeen aloimme epäillä jarrunesteen lämpölaajenemisen aiheuttamaa palojen puristumista jarrulevyä vasten. Tätä päätelmää tuki se, että eturengas oli jumissa kun sitä työnnettiin kärryyn, mutta varikolla, nesteen jäähdyttyä, rengas pyöri.
@murmela pyydettiin paikalle asiantuntijalausuntoa antamaan. Melkoisella varmuudella lukkiutuminen oli aiheutunut liian täydestä jarrunestesäiliöstä, jolloin lämpölaajentunut jarruneste ei mahtunut säiliöön vaan lisääntynyt paine puristi paloja. Puristumista edisti myös vanha jarruneste, joka saattaa sisältää kondensiovettä.
Muistakaa huolehtia jarrunesteiden oikeasta määrästä ja vaihtakaa se riittävän usein ! Tapaus ei ollut ensimäinen eikä luultavasti viimeinenkään.
Murmela korjannee asiavirheet.