Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.04.13 - klo:20:20
Mikähän siinä muuten on kun kyseessä on keskustelufoorumi, ja "Alusta ja sen säädöt" -triidi, niin ihmisten pitää nimenomaan siinä triidissä aina tasasin väliajoin mainostaa:"En oo säätäny, enkä säädä!"
Kai sitä nyt pitää harhaluulot oikoa kun aletaan yleistämään, että kaikki on tehny jotain.
Jostain syystä noi painumat on joku kiveen hakattu totuus vaikka käytännössä niiden tarkoitus on viedä mopon alusta suurin piirtein oikealle alueelle sisään ja ulosjoustovarojen suhteessa. Sopiva painuma taas riippuu kuskista, pyörästä, radasta, ajotyylistä jne. kuten hyvin tiedät.
Gixeristä vielä tuli mitattua painumat, mutta tuota rytköstä olen ruuvannut (tai ollut ruuvaamatta) ihan sen mukaan miltä se radalla tuntuu. Painumat oli kuitenkin lähes saman painoisen (alle 20kg painoeroa) kuskin jäljiltä, joten kyllä ne tontilla on ja tärkeämpäähän noissa on perän ja keulan suhde kuin ne absoluuttiset millimetriarvot. Kyllähän noi painumat kannattaa mitata, että saa mopon edes sinnepäin tontille, mutta sen jälkeen ei ole mitään järkeä ruuvata staattisessa tilanteessa vaan sen mukaan, mitä peli tekee radalla.
Toinen näkökulma tähänkin aiheeseen on se, että tiettyyn tasoon asti kannattaa sen alustan vaan antaa olla jos se on edes sinne päin tontilla ja mieluummin muokata omaa ajotyyliä sellaiseen suuntaan, ettei se häiritse alustaa. Pahimmillaan tuolla alustan rukkaamisella onnistuu korjaamaan pyörän käytöksessä jonkin virheen, joka johtuu perimmillään kuskin väärästä/huonosta ajotyylistä. Vauhdin kasvaessa ajotekniikkaongelma pulpahtaa uudelleen esiin ja sitten sitä ei alustan muokkaamisella enää saakkaan kuriin. Tämä siis vinkkinä kaikille alustaa ruuvaaville, että pysyy se ajatus mukana, että mikä ongelma tulee alustasta ja mikä kuskista. Tällä meikäläisen harrasteluvauhdillakin n. 95% kaikista alustan ongelmista johtuu täysin kuskin ajotekniikkavirheistä. Loppu 5% sitten tulee yhdessä radan epätasaisuuksista ja alustan säädöistä. Nykyisillä kyykyillä mennään vakioalustalla kemorassakin heittämällä alle 1:15 ilman, että alusta tekee mitään omituista ja osaavissa käsissä pyörästä riippuen päästään 1:10 molemmin puolin. Toki hyvä alusta hieman helpottaa kierrosaikojen paranemista, mutta alustan säätöjä enemmän kannattaa keskittyä ajotekniikkaan niin pitkään, että vauhdit alkaa lähennellä noita vakiolla mopolla ajettuja aikoja.
Summasummaarum: On hienoa, että ihmisillä riittää harrastuneisuus perehtyä alusta toimintaan ja eri muuttujien vaikutuksiin alustan toiminnassa, mutta samalla pitää muistaa osata erotella alustan ja kuskin ongelmat toisistaan. Muuten yhtä virhettä korjataan toisella ja lopputulos on pahimmillaan aika katastrofi. Monella tähänkin topiciin innokkaasti kirjottaneen ajamisessa oli ainakin vielä viime kesänä aika isoja ajamisen perustekniikkaan liittyviä ongelmia, joten lienee paikallaan kaataa vähän jäitä hattuun, ettei karkaa mopo kirjaimellisesti lapasesta.