Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.01.14 - klo:14:40
Lainaus käyttäjältä: murmela - 10.01.14 - klo:14:26
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.01.14 - klo:13:24
Ton mukaan sä oot kallistanu mopoo samaan aikaan lisää kun oot alkanu avaamaan kaasua. Eli eikös toi ole aika tyyppiesimerkki highsiderin alkamisesta, kuten tuolla Bazzaz topicissa Vuorela kirjotteli?
Ja eikös tuossa tilanteessa tuon DTC:n pitäisi puuttua peliin, koska se ottaa huomioon myöskin kallistuskulman?
Nyt ei siis puhuta Bazzazin pilipali-vehkeistä, vaan bemarin DTC:stä.
Riippuu varmaan siitä miten se on säädetty. Veikkaan, että jos tuo kartta on hierottu jollekin A-kuskille alunperin niin sillä ei kovin usein ole ongelmana se, että mopon kallistus ja kaasunasento lisääntyy samaan aikaan. Tosin minähän en näistä mitään tiedä.
Siltikin tuntuisi vähän oudolta että vaikka DTC olisi säädetty A-kuskille, niin DTC antaisi perän karata ~61 asteen kallistuskulmalla? Koska mikäs hyöty siitä DTC:stä sitten olis, varsinkaan A-kuskille, jos sitä vasten ei voi ajaa?
Lainaa
Sillä kysäsin tota kaasun asentoo kun aika vähän näitä on ihmetelly niin ei ihan näppituntumalta osaa sanoa mikä on iso ja mikä pieni muutos. Ja nyt kun katoin uusiks niin pikasilmäyksellä näköjään vielä sotkin käppyrätkin. Kierroslukuhan tuo on mikä pomppii kun luisto lähtee, eikä kaasunasento. Edit. Eiku eka katoin oikein ja nyt väärin. Eli 10% kaasun lisäys toi luistonestolle 10% lisää tehoa hallittavaksi. Tuolla kaasunasennolla ja kierrosluvulla ei kylläkään monesta hepasta puhuta.
Ohessa vielä yks käppyrä jossa valkosilla kursoreilla rajatusta pätkästä näkee että kaasukahvan liike on suht lineaarinen ja aluksi luisto pienenee jolloin DTC aukaisee kaasuläppiä. Luiston kasvaessa DTC ei aukaise kaasuläppiä lisää vaan pitää ne samassa asennossa, vaikka kuski edelleen vääntää kahvaa.
Sit tuleekin se kriittinen hetki; luisto pienenee aavistuksen ja pysyy hetken baut samalla tasolla, jolloin DTC avaa kaasuläppiä.
Ja sit perä lähti luiston alkuun.
Luisto kasvaa rajusti, mutta DTC pitää läpät samassa asennossa. Vasta kun luisto kasvaa yli 20% (sininen katkoviivakursori) alkaa DTC pienentämään kaasuläppien avautumaa. Vaikka kuski edelleen vääntää lisää kaasua.
Lopullinen niitti; luisto kääntyy hetkeksi laskuun, ja DTC pysäyttää kaasuläpät puolet pienempään asentoon kuin mitä kuski haluaisi. Tämäkään ei riitä, vaan luisto alkaa taas kasvamaan. Tässä vaiheessa kuski lyö kaasun kiinni, mutta luisto on jo mennyt rajan yli tasolle josta se ei enää voi palautua normaalisti. Ja luisto jatkaa kasvuaan vielä hetken, ennen kuin pito löytyy takaisin, ja seurauksena on perus hi-sider. Siinä vaiheessa kun kaasuläpät alko sulkeutua, luistoprosentti oli 25, ja jatkoi kasvua 27:ään.
Aikaa tuohon tuohon kaikkeen kului 0,6 sekunttia. Muistan sen tunteen kun luisto lähti ja aika hidastu, ja luisto vain kasvoi ja kasvoi, ja funtsin ett ei se per**le sielt enää takasin tuu.
Tiedä sitten miten olisi käynyt jos olisin vaan jatkanut kaasuttamista. Oisko DTC hoitanu noilla säädöillä homman tommosella 25-30% luistolla. Varsinkaan kun kallistuskulma oli sen ~61 astetta, vaikkakin doseerattu mutka.