Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.08.13 - klo:13:57
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 15.08.13 - klo:13:20
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.08.13 - klo:11:14
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 15.08.13 - klo:10:43
Ja yksi mikä täytyy sanoa/kysyä ihan ääneen ihmetyksenä; Mikä villitys tämä on, että ruuvataan perä ihan tonttiin ja keula niin korkealle kuin keulaputkia piisaa, jopa yli? Omaan järjenjuoksuun ja ajotyyliin ei moinen muutos oikein istu. Osaako joku oikeasti sanoa mitä tuolla haetaan takaa?
Siis jossain tietyssä pyörässä vai ihan yleisesti? En itse ainakaan ole tuollaista yleistä villitystä huomannut?
Aika useissa laitteissa moista katsellut, mutta pääsääntöisesti kuitenkin R6R:t.
Oisko tuossa renkaiden kehittyminen ja profiilien kasvaminen taustalla? Toki voi olla joku väärinymmärryksestäkin johtuva ilmiö.
Hankala sanoa varmaksi, mutta veikkaisin vähän molempia.
Itsellä nyt muutamista vanhemmista sekä uudemmista kumeista kokemuksia niin 195/65, 190/55, 180/55 kuin 180/60 kokoluokan rinkuloista. Tuollainen 190/55 vanhemman mallinen rengas kun taitetaan 5.5" leveän vanteen päälle, niin profiilin malli on kokolailla sama kuin 180/60 kumilla. 195/65 takanen menee sitten ihan omanlaisekseen ja samoin toisessa päässä 180/55.
Ja vaikka noista renkaista kuinka mittaa ja laskee kehän halkaisijoita yms., niin en saa kaaliini sopimaan, että miksi keula pitää nostaa 10 mm ylemmäksi ja perä samalla laskea 7 mm alemmaksi? Eli yhteeensä muuttaa 17 mm geometriaa peräpainoiseksi. Jonkun pitäisi perustella mulle miksi noin halutaan tehdä? Mitä sillä haetaan takaa? Itse ajelen 180/60 profiilin takarenkaalla tismalleen samoilla geometria asetuksilla, kuin 2008 ajoin 190/55 profiilin renkaalla, enkä löydä tuon laitteen käyttäytymisestä mitään huomautettavaa. Silti joissain tutkailemissani pyörissä on saman kokoluokan renkailla aivan erilaiset geometriat ja nimenomaan niin päin, että ollaan siinä "chopper" -tyylissä.
Se voin olla vain minä, mutta itsekseni kun tuota miettii, niin aika herkässä saattaa olla keulan karkaaminen alta tuollaisella "chopper" - tyylillä esim. Kemoran kakkosmutkassa tai vaikkapa Alastaron nopeissa mutkissa.
Se mitä tosin en näe, enkä ole kyllä kysellytkään, on se että millaisilla jousivakioilla he ajavat. Sehän vaikuttaa oleellisesti pyörän geometriaan esimerkiksi mutkan keskellä myös sitä kautta avauspitoon.
Noh, toisaalta, ei nämä pohdinnat mitään maksa, eivätkä ole itseltä pois. Kukin saa touhuta niin kuin haluaa. Kunhan vain ihmettelen ääneen ja koitan hakea vedenpitäviä perusteluita sille, että miksi noin halutaan geometria muuttaa... tuntuu vaan itsestä melkein järjenvastaiselta.