Ja sit spekulointiosuus, eli mitä tästä töpeksimisestä pitäisi ehkä taas oppia.
Jarrurodeon ja sitä seuranneen pikku woblin takia jalat ei ollu kunnolla tapeillaan ja sen takia keskityin liikaa takajarrun löytämiseen. Vauhtia oli tuon jälkeen normaalia enemmän koska osa normaalista jarruajasta oli käytetty tuohon jarrurodeoon ja wobliin. Eli marginaalit oli käytetty jo siinä vaiheessa. Seuraava virhe siis sinetöisi kohtalon.
Paniikissa tuijotin turva-aluetta ja mietin mitä tapahtuu jos en löydä takajarrua, virhe, vaihtoehdoksi olis jäänyt vetästä keula alta etujarrulla siinä soralla. Parempi sekin kuin vauhdilla rengasaitaan. Samalla keskityin myös voimakkaaseen jarrutukseen etujarrulla.
En nostanut mopoa ihan täysin pystyyn, vaan se oli 10 astetta kallellaan, virhe, jolloin nurmikolla moottorijarrun vaikutuksesta mopo kiertyi sekunnissa noin 90 astetta pystyakselinsa ympäri, ennen kuin sivuttain töppäsi soraan. Ja meikäläinen siirty ballistiselle radalle. Joten en päässyt edes soralle asti mopon kanssa.
Mitä ehkä olisi pitänyt tehdä:
Joko taittaa mutkaan vaikka tilanne ei ollut hallussa/ jalat ei ollu normaalisti tapeilla, koska siinä yrityksessä kaatuminen ehkä ois siltikin parempi vaihtoehto kuin ajaa jarruttomana turva-alueen läpi ja törmätä vauhdilla rengasvalliin.
Tai nostaa mopo täysin pystyyn, ja sen jälkeen napsasta moottori sammuksiin tappokatkasijalla, ja sen jälkeen jatkaa takajarrun etsimistä. Ja katsoo miten käy.
Molempi pahempi? Kommentteja kiitos?
Kaikkein tärkein seikka ollee taas se että tuohonkin tilanteeseen ois pitäny olla valmiiksi ajatellut toimintamallit, jolloin aikaa olisi hukkunut huomattavasti vähemmän ja toiminta ois ollu paljon järkevämpää, ja edellytykset seivaamiseen ois ollu moninkertaiset.
Olen radalla jarruttanyt mutkaan luokkaa 100 000 kertaa (200 pv * 5 settiä * 10 kierrosta * 10 mutkaa), joten valheellista rutiinia on kertynyt liikaa. Siitä syystä takaraivossa ollee petollinen turvallisuuden tunne. Olen monta kertaa ollut menossa radalta ulos, ja mennytkin, ja niissä ulosajoissa takajarru on aina pelastanut tilanteen.
Tuo oli ensimmäinen kerta kun olen tilanteessa jossa olen tod näk menossa radalta ulos ja mopossa on toimiva takajarru, mutta minulla ei ole takajarru hallinnassa. Ja aika kului miettimiseen mitä tehdä. Virhe.
Eli ei se kokemus mitään auta, jos ei ole tietoa eikä taitoa.