Pikakatsaus lineaariseen jouseen.
Lineaarinen tarkoittaa sitä että kuormituksen lisääntyessä, myöskin jousen kokoonpainuma lisääntyy samassa suhteessa.
Lineaarisen jousen tunnistaa siitä että sen materiaali on tasapaksuinen, jousen kierteet tasavälein, ja jousi pysyy halkaisijaltaan samankokoisena koko matkaltaan.
Kokoonpuristuman voi laskea kaavalla: (kuormitus) / (jousivakio)
Esim jos jousen jousivakio on 1 kg/ mm, se tarkoittaa sitä että 1 kilon kuormalla jousi painuu kasaan 1 millin. Tai 10 kilon kuormalla jousi painuu kasaan 10 milliä. Tai 20 kilon kuormalla 20 milliä. Jne. (30 kg) / (1 kg/mm) = 30 mm.
Entäpä jos jousi on jäykyydeltään eli jousivakioltaan esim 2 kg/mm?
No se tarkoittaa sitä että 1 kilon kuormalla jousi painuu kasaan 0,5 milliä. Tai 10 kilon kuormalla jousi painuu kasaan 5 milliä. Tai 20 kilon kuormalla 10 milliä. Jne. (30 kg) / (2 kg/mm) = 15 mm.
Jotta homma ei olisi liian helppoa, niin jousivakiot ilmoitetaan tietenkin Newtoneina per mm, eli esim 9,5 N/mm. Ja ne taasen muuttuvat tavikselle helpommin ymmärrettäviksi kiloiksi suhdeluvulla: 1 N = 0,101971621 kg
Tai toisinpäin 1 kg = 9,80665002864 N
Jos suoraa muuttaa 9,5 N/mm = 0,95 kg/mm, niin siinä on virhettä noin kaksi prosenttia. Joten ei se suora muunnoskaan nyt niin kovin hirveästi metsässä ole.
Mutta jos haluaa hifistellä niin esim:
"Ysivitoset" keulajouset = 9,5 N/mm * 0,101971621 = 0,9687 kg/mm.
Tai "satavitonen" takajousi = 105 N/mm = 10,707 kg/ mm.
Tuosta huomaa että takajousi on suoraan jousivakiolla verrattuna noin 10 kertaa jäykempi kuin yksi etujousi.
Mutta sitten kun otetaan huomioon se että etujousia on kaksi, ja ne sijaitsevat luikuputkissa jotka ovat viistossa kulmassa pystysuuntaan nähden, ja takajousi on vasta takalinkun välityssuhteen jälkeen. Niin todellinen etuakseliin ja taka-akseliin suoraan pystysuuntaan vaikuttava jousivoima on hyvin lähellä toisiaan.
Esim ysivitosilla etujousilla ja 24 asteen keulakulmalla etuakselille 2,322 kg/mm.
Ja olettaen että takalinkku on esim 2:1, niin satavitosella takajousella taka-akselille saadaan 2,677 kg/mm.
Eli tuossa tapauksessa keulan ja perän välisen jäykkyyden ero on noin 15 prosenttia.