Eipä noissa ratapäivien kustannussäästöissä ole juurikaan enää tiputettavaa. Järkkäreiden määrää voi tiputtaa hieman yllä mainitulla tavalla ja syystä. 20 järkkäriä on 20 x 60-70 euroa/päivä = 1.200-1.400 euroa, 10 = 600-700. Aivan noin suoraviivaisella kaavalla ei voi laskea, koska järkkäriksi tulevat eivät välttämättä pysty sitten maksamaan. Majoituksesta voi säästää Alastarolla sen 100 euroa/päivä (aika marginaalinen säästö), muilla radoilla sitten huomattavasti enemmän.
Kisahommissa säästöä tulee jos saadaan talkooväkeä enemmän. Niihin hintoihin voi vaikuttaa, etenkin SM-kisojen tapauksessa. Mutta näissä ajoharjoittelupäivissä hinnat on mitkä on.
Tässä karkeaa mistä voi lähteä laskemaan lipun hintaa (Alastaro)
Ratavuokra sähkö- jäte ym. maksuineen n. 3000 euroa
Ambulanssi n. 800 euroa
Majoitus n. 100 euroa
Muut kulut 200-300 euroa
------------------------
4.100-4.200 euroa/päivä
Tuohon sitten lintataan päälle kiinteät kulut (yhdistyksen toimitilat joissa ratakamoja säilytetään, nettisivut) sekä muuttuvat kulut (kirjanpito)
Näillä päästään sellaiseen n. 4.500-4.600 euroa/päivä -tasoon. Käyttöasteet ovat poutasäällä perjantai n. 40-50, la 90-100, su 80-90.
Kemoralla ja Botniaringillä ratavuokrat halvemmat, käyttöasteet huonommat ja muut kulut suuremmat.
Jos jonain päivänä Alastarolla on se 1,5 km pidempi lenkki, ratavuokra ennallaan jne niin silloin hyvinä päivinä voidaan ottaa enemmän kuskeja. Veikkaan, että johtaa kuitenkin hinnan korotukseen, jolloin järjestäjälle koituva taloudellinen hyöty sulaa siihen. Käytännössä yksi ruuhkan rajana menee n. 70 metriä/kuski. Eli jos radalla on pituutta 2700 m, niin 40 pyörää kun on samaan aikaan ajamassa, niin alkaa olemaan tukkoista.
Patenttiratkaisun keksijälle maksuton kausikortti. Itse olen noita pyöritellyt päässäni ja päissäni 12 vuotta enkä tuon parempaa ole keksinyt. Ehdotukset "pyydetään 50 % alennus ratayhtiöltä ja ambulanssilta" voi laittaa ihan omaan koriinsa.
Jonkun mielestä 600 tai 800 euron kausikortti, jolla pääsee ajamaan halutessaan n. 30 ratapäivää, on kallis. Jonkun toisen mielestä, joka on käynyt ulkomailla ajamassa ja maksamassa 400 puntaa/päivä, maksu ei ole niin kovin kallis. Eräällä tännekin kirjoittelevalla kuskilla menee viikonloppuna n. 1.500 euroa renkaisiin, joten veikkaan, että hänen mielestä kyseinen kortti ei ole kallis eikä 70 tai 80 euron ratamaksukaan. Kyse on valitettavasti kuitenkin moottoriurheilusta ja minun kaltaisella kuskilla rengaskulut ovat ratamaksuja suuremmat (oletuksella, että niitä ratamaksuja maksaisin).
Mutta eikun pähkimään. Ensi kevään ajoihin on hyvin aikaa pohtia ja puntaroida. Alastaron osalta alustavat päivät onkin jo selvillä ja loistavat päivät saatiin toukokuulta (helatorstai-sunnuntai). Prime-timea siis heti alkuun 3-4 päivää ja kun uusi ympäristölupa sallii ajot 08-20, niin ei ainakaan tunnit lopu kesken.
Toiseksi pohdiskelun aiheeksi voi laittaa ryhmäjaon. Mielestäni on järkevämpää laittaa suosituimmille päiville tiukemmat haarukat ja kuskeja vähemmän per ryhmä, eli esim. Alastarolle:
1. Sikanopea (1:28 tai nopeammin)
2. Nopea (1:35-1:28)
3. Keskinopea (1:35-1:45)
4. Hidas (1:45->)
Kuskeja per ryhmä maks. 30 = 120/päivä
Kolmeen jaettuna maks 40 = 120/päivä
Tuo 10 lisää per ryhmä ei tunnu isolta, mutta se on iso. Käytännössä aika harva nyt ajaa jokaista settiä, joten siellä pyörisi (nelijaolla) 15-25 pyörää kerrallaan ja illalla sitten muutama harva.
15 min setit voi unohtaa. Niitä on kokeiltu pari kertaa ja aina tulee 2-4 kertaa enemmän kaatoja per päivä ja kaikkien ajo menee vituralleen. Tämän vuoden surkein päivä oli eräs milloin kaatui 15 pyörää saman päivän aikana. Kun pari vielä kusi öljyt radalle, niin eipä siinä paljon muuta tekemistä ollut kuin keräillä noita. 20 minuutissa kuski ehtii ajaa aluksi ihan rauhassa ja kirrata sitten loppua kohti eikä tarvitse raivopäänä ajaa heti alkuun.