Keltanokka kysyy shifterin toiminnasta - mystiikkaa vai tekniikkaa?
Pyörääni on asennettu Dynojetin PC3, sytystysmoduuli & quickshifter-sensori. Purkkien asetukset ovat kohdillaan (katkot & kill time), joten tämän osalta ei ole mitään ongelmaa. Alkuun shifteri toimi oikein mallikkaasti, mutta sitten aivan yhtäkkiä kesken ajon laite mykistyi totaalisesti, eikä suostunut enää vaihtamaan, vaikka kuinka yritti kengänkärjellä houkutella. Vein pyörän talliin, nostin pukille ja kokeilin uudestaan... ja kas kummaa shifteri toimi jälleen.
Kytkennät ovat kunnossa, joten kontaktihäiriöstä ei ole kyse. Shifterin sensori on asennettu välitangon yläpuolelle vaihdepolkimeen nähden. Voiko sensorin hetkittäinen toimimattomuus johtua siitä, että välitangon pieni ylimääräinen liike, joka johtuu kiinnityspisteiden nivellyksestä, häiritsee sensoria sen verran, ettei se saa kunnon signaalia? Voisiko tähän auttaa se, että asentaisin sensorin kiinni suoraan polkimeen ja laittaisin välitangon sensorin yläpuolelle (mikäli sensorille vain on tilaa)? Kyse on siis 'push'-mallisesta sensorista.
Vai onko jopa mahdollista, että jalkatappien asento on jotenkin "väärä" niin, että kengänkärjen tulokulma (hiano termi =) ) polkimelle ei ole oikea? Tiedän, että tämä kuulostaa jo mystiseltä (jopa naurettavalta), mutta epätoivon vallassa sitä alkaa jo uskoa kaikkeen mahdolliseen.
Edellisessä pyörässä oli dynojetin quickshifteri, eikä sen kanssa ollut koskaan mitään ongelmia.
Osaako kukaan antaa mitään vinkkiä, mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään, ja miten tuon quickshifterin toimintavarmuutta voisi parantaa?