MotOrg ry:n ratapäivät 2014

Aloittaja vernerik, 06.02.14 - klo:11:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

Omasta kaadosta en voi muuta selitystä antaa kuin, että puhtaasti oma ajovirhe. Yritin himmaamatta taittaa neloseen sisään, vaikka siinä normaalisti karvan dippaa kaasua, että saa painoa etuselle. Tolla kierroksella tuntu kääntyvän pirun hyvin ilmankin, joten etunen oli kevyt ja kääntyhän se siihen asti, että lähti tangentin suuntaan. Pito radalla oli kyllä mun mielestä joka päivä ihan ok.

Ryhmäjaosta sen verran, että sunnuntaillehan tuota nopean rajaa kiristettiin muistaakseni 1:18 puolelle. Silti aika ruuhkaselta tuntu sillä ainoolla setillä minkä ajoin, tosin ohikin pääs aika kivuttomasti. Lauantaina en ainakaan ite kovin pahoihin ruuhkiin osunu. Tosin oli se päivä aika repaleinen muutenkin. Aamun ekan setin taisin jättää ajamatta ja sen jälkeen ajoin kaikki setit joko ruutulippuun tai punalippuun asti. Päivän saldona 29 kierrosta.
Kiitokset kaikille paikalla olleille. Välittämisen määrä varikolla ja mökeillä oli suorastaan liikuttavassa mittaluokassa. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

Oli kyl hauska viikonloppu. Melkoinen punalippuhelvetti oli kyl lauantaina, ei saanut oikein ajettua mitään järkevää ajoa itsekkään aikaiseksi ja vähän oli outoa menoa nopeassakin välillä. Kyllähän tässä vaiheessa ajokautta jengillä on vähän nopeudet kasvaneet ja en tiä pitäiskö aikarajojenkin elää samaan tahtiin. 1.18 lienee sopiva std pikkuhiljaa...

Ajaa sai lopulta sunnuntaina näännyksiin asti ja muutamaa konseptia opettelin. Ensimmäiset oho-tilanteet tuli sunnuntaina vasta kevyen yliyrittämisen seurauksena, kun etunen vähän alkoi vissiin kuluneisuuttaan ilmoittamaan ja saattoi jarrurutiinissakin olla vähän sanomista.

Melkoista sekaamista meidän tallissa, muun muassa siinä yks aamu käännettiin mökki ja varikko ylösalaisin niin lopulta yhden mopon avaimet löyty isosta varikkoroskiksesta  :D

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 01.09.14 - klo:14:10
Melkoista sekaamista meidän tallissa, muun muassa siinä yks aamu käännettiin mökki ja varikko ylösalaisin niin lopulta yhden mopon avaimet löyty isosta varikkoroskiksesta  :D

Arvaa miks ratamoposta kandee ekana nakata virtalukko mäkeen? :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: rranta - 01.09.14 - klo:13:48
Ne tutut nopeanryhmän kuskit joilla oli aika tms tavoitteita oli välissä vähän mietteliäitä ryhmäjakojen suhteen. Lähinnä aikarajojen osuvuudesta. No jätetään se järjestävän tahon mietitäväksi. Ehkä se perjantaina käytössä ollu raja oli lähempänä oikeaa. Lähinnä turvallisuudesta oli huolta. Kierrosaika eron kasvaessa yli 10 sek on vauhtiero jo aika kova. Järjestäjien puolesta karsintaa ja ryhmän vaihtoja kuitenkin tapahtui joten pisteet siitä heille. Eihän siellä natsina sekkarin kans tarvi ketään kytätä vaan jos selkeästi koko päivänä ei vauhti riitä saattas pieni jousto ryhmien välillä olla hyväksi.

Harrastajien nopeudet kasvaa vuosi vuodelta hiljalleen, joten rajojenkin pitäisi elää samaan aikaan. Mutta eipä ne uudet kuskit sen nopeampia ole kuin ennenkään ja koska laji elää uusista harrastajilta, niin hitaan ryhmän pitää olla riittävän hidas ja kaikkien ryhmien sisäiset vauhtierot kunnossa. Eipä tuohon oikein muuta lääkettä ole kuin lisätä ryhmiä 3->4, jotta saadaan vauhtierot pidettyä aisoissa.

MarkoL

Tuo Hra Vuorelan 4-ryhmä olis kyllä näille isommille järjestäjille enämpi kuin käypä.Kolmi-ryhmällä tulee helpommin niitä "toiset/nopeemmat jyrää mun" fiiliksiä.
Itse sain sen tunteen kokea touko-kesäkuun taitteen botnialla, kun olin ottanut edelliskesän aikojeni mukaan tiketin nopsaanjoukkoon.
Ei ajo sujunut,tuntu että kaikki menee päin !###!? (setyttöjenjuttu).
Tuli tunne että ei kulje,linjat vituiks,kohta joku nopeempi tulee ja tappaa kun pyörin moponi ympärillä ja plokkaan kaikkien linjat...Ähh,vell juu nou.
Sitte meet  hattu kourassa kyselee onnistuuko vaihtaa hitaampaan, ni saa haukut järjestäjältä että: MITÄ v***ua SÄÄ SIELLÄ OIKEIN TEIT?.
Noo,katkera kalkki on melkein nielty,ja kumit on kuivumassa lehtereillä.
MUT jos olis neli-ryhmä,miin PAAALJON helpompi olisi löytää se oikea ryhmä jossa opetella uutta, tai vanha...
Elämä on, sarja sattumia matkalla manalaan.
-Komisaario Jansson-

killa

Sunnuntaina heti ekan setin jälkeen järjestävä taho kävi tiedustelemassa kierrosaikoja, nähtävästi oli meno näyttänyt turhan laiskalta. Edellisen päivän 1.18.4 oikeutti jäämään nopeaan, ja lähtihän siitä sitten sunnuntain aikana vielä sekunti pois. Kahden vuoden tauko Kemorasta, pilttuukaverin paha highsider tuplaoikeassa lauantaina ja myöhäisillan debriiffaus Kokkolan keskussairaalalla sekä la-su pakkasyö kuumotteli takaraivossa sen verran että lisäkuumottelut heti aamusta ei juuri fiilistä kohottaneet. No, pystyssä pysyttiin ja tosiaan sitä vauhtiakin sai vähän kiristeltyä kun kerran sitä pyydettiin.
Omaan silmään näytti että pari hitaampaakin siellä sunnuntaina rataa kiersi. Liekö mennyt ihan kaikki edes alle sen 1.20? Omalla kohdallani annan kalustolla  vähän tasoitusta uudemmille mutta kuskissa toki on sitä kiristämisen varaa eniten. Ehkä ensi vuonna taas vähän kovempaa tai en tiiä.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: rranta - 01.09.14 - klo:13:48...
Ajelit näemmä tuon yhden setin alusta loppuun perässä, kerran paluusuoran jälkeen vasurissa ryssin normiakin enemmän niin oli hauska päänpudistelu sulta siinä, mistä mainitsitkin :D Meikäläinen näemmä oikein ohitusharjoitusta pitänyt käynnissä, kahvilassa keräsin porukan siistiin nippuun taakse ja sitten tuppi nurin blokkailemaan. Ollu kyl aavistustakaan että siellä oli 4 pyörää kontissa tuossa setissä, ihmettelin vaan että kylläpä saa vetää tyhjää rataa nyt.

Paluusuoran jarrun sisäänmeno ja kahvila nyt näemmä mulla selkeesti huonoimmat paikat, joskin olihan noi nyt tiedossakin...

Lainaus käyttäjältä: killa - 01.09.14 - klo:22:46
Sunnuntaina heti ekan setin jälkeen järjestävä taho kävi tiedustelemassa kierrosaikoja, nähtävästi oli meno näyttänyt turhan laiskalta.
Kai siinä oli se ideologia kun toiseen tai kolmanteen settiin lähtee se parikymmentä pyörää sekaamaan niin sieltä mahdollisten väärä-ryhmäläisten poiminta on jo hankalampaa, jos kuski ei oo tuttu. Muutaman pommin ryhmävalinnan nähnyt tälle kesää niin olin yksi niistä joka kävi muutamasta melko poikkeavasta vauhdista ilmoittamassa järkkäreille ekan setin jälkeen ja niitä oli useampi.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 01.09.14 - klo:23:16
Ajelit näemmä tuon yhden setin alusta loppuun perässä, kerran paluusuoran jälkeen vasurissa ryssin normiakin enemmän niin oli hauska päänpudistelu sulta siinä, mistä mainitsitkin :D Meikäläinen näemmä oikein ohitusharjoitusta pitänyt käynnissä, kahvilassa keräsin porukan siistiin nippuun taakse ja sitten tuppi nurin blokkailemaan. Ollu kyl aavistustakaan että siellä oli 4 pyörää kontissa tuossa setissä, ihmettelin vaan että kylläpä saa vetää tyhjää rataa nyt.
Harvempi tajuaa, että mitä pitempi jono edessä, sitä tyhjempi rata varikon kautta ajettuna. Varsinkin kemorassa se varikon kautta ajelu ei vie kuin muutaman ylimääräsen sekunnin, mutta sillä saa parhaimmassa tapauksessa loppusetiks puhtaan radan.

Ja sit taas ei sitä ohittelua opi, jos sitä ei harjottele. Eli ne takana ajavat voi lähinnä kattoo peiliin ja miettii mitä ne tekee väärin, jos ei ohitus tulpasta onnistu.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

rranta

Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.09.14 - klo:23:45
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 01.09.14 - klo:23:16
Ajelit näemmä tuon yhden setin alusta loppuun perässä, kerran paluusuoran jälkeen vasurissa ryssin normiakin enemmän niin oli hauska päänpudistelu sulta siinä, mistä mainitsitkin :D Meikäläinen näemmä oikein ohitusharjoitusta pitänyt käynnissä, kahvilassa keräsin porukan siistiin nippuun taakse ja sitten tuppi nurin blokkailemaan. Ollu kyl aavistustakaan että siellä oli 4 pyörää kontissa tuossa setissä, ihmettelin vaan että kylläpä saa vetää tyhjää rataa nyt.
Harvempi tajuaa, että mitä pitempi jono edessä, sitä tyhjempi rata varikon kautta ajettuna. Varsinkin kemorassa se varikon kautta ajelu ei vie kuin muutaman ylimääräsen sekunnin, mutta sillä saa parhaimmassa tapauksessa loppusetiks puhtaan radan.

Ja sit taas ei sitä ohittelua opi, jos sitä ei harjottele. Eli ne takana ajavat voi lähinnä kattoo peiliin ja miettii mitä ne tekee väärin, jos ei ohitus tulpasta onnistu.
Noilla orgin päivillä on itellä tullu käytyä vähemmän ja jos edessä olevalla ajotyyli on kovin lepattava ei kovin pieniin väleihin turvallisuuden vuoksi halua tunkea. Mielummin ohitan jos ohitan sitten varmemmassa paikassa koittaen miettiä myös sen ohitettavan tilannetta. Joillain kuskeilla on kuitenkin myös nopeassa ryhmässä aika "standardeista poikkeavia ajolinjoja" joita saattaa joskus säikähtää ku yht'äkkiä on kaveri eessä poikittain. Ne kuskit joilla on rutiinia ajamisesta huomaa radalla ja niiden ajolinjojen ennustettavuus on paremmalla tolalla joten niitten ohittaminen on helpompaa, jos vaan itellä vauhti riittää. Loppupäivästä ajeltiin @Puistolan kans toisia kirittäen ja kierrettiin tämmöistä junaa välissä varikon kauttakin vaan aika pian oltiin taas ns peesissä. No joka tapauksessa rataa riittää. Saatiin tyhjääki baanaa välissä. Se sopii paremmin tämmöselle heikkopeikko arkajalalle. Pittää ens kerralla sanoa ajajakokouksessa nopeanryhmän kuskeille ettei aja niin lujaa niin saa harjotusta ohituksiin ;)

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 01.09.14 - klo:21:05
Tuo Hra Vuorelan 4-ryhmä olis kyllä näille isommille järjestäjille enämpi kuin käypä.Kolmi-ryhmällä tulee helpommin niitä "toiset/nopeemmat jyrää mun" fiiliksiä.
Itse sain sen tunteen kokea touko-kesäkuun taitteen botnialla, kun olin ottanut edelliskesän aikojeni mukaan tiketin nopsaanjoukkoon.
Tuota neliryhmäjakoa pyritään toteuttamaan niillä päivillä, joilla on riittävästi osallistujia ja riittävästi rata-aikaa käytössä. Jos kolmekin ryhmää jää vajaaksi, ei kannata ottaa neljättä käyttöön vaan mahdollisuuksien mukaan siirrellä porukkaa ryhmästä toiseen. Toisaalta kemoralla ajoaikaa varsinkin sunnuntaina on aika nuukasti, joten neljän ryhmän käyttö vähentäisi settien määrää entisestään.
Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 01.09.14 - klo:21:05
Ei ajo sujunut,tuntu että kaikki menee päin !###!? (setyttöjenjuttu).
Tuli tunne että ei kulje,linjat vituiks,kohta joku nopeempi tulee ja tappaa kun pyörin moponi ympärillä ja plokkaan kaikkien linjat...Ähh,vell juu nou.
Sitte meet  hattu kourassa kyselee onnistuuko vaihtaa hitaampaan, ni saa haukut järjestäjältä että: MITÄ v***ua SÄÄ SIELLÄ OIKEIN TEIT?.
Noo,katkera kalkki on melkein nielty,ja kumit on kuivumassa lehtereillä.

Todella suuret pahoittelut tuosta täysin asiattomasta ratajärkkärin käytöksestä. Itse kullakin on huonoja päiviä, mutta se ei oikeuta meidän ratajärkkäreitä tai kouluttajia käyttäytymään asiattomasti asiakkaita kohtaan. Olemme siellä asiakaspalvelijoina ja pyrimme luomaan jokaiselle kävijälle mahdollisimman onnistuneen ja mukavan ratapäivän. En valitettavasti tiedä kuka tuo ko. ratajärkkäri on ollut, mutta uskoisin, että palaute menee myös tätä kautta perille. 
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: killa - 01.09.14 - klo:22:46
Sunnuntaina heti ekan setin jälkeen järjestävä taho kävi tiedustelemassa kierrosaikoja, nähtävästi oli meno näyttänyt turhan laiskalta. Edellisen päivän 1.18.4 oikeutti jäämään nopeaan, ja lähtihän siitä sitten sunnuntain aikana vielä sekunti pois. Kahden vuoden tauko Kemorasta, pilttuukaverin paha highsider tuplaoikeassa lauantaina ja myöhäisillan debriiffaus Kokkolan keskussairaalalla sekä la-su pakkasyö kuumotteli takaraivossa sen verran että lisäkuumottelut heti aamusta ei juuri fiilistä kohottaneet. No, pystyssä pysyttiin ja tosiaan sitä vauhtiakin sai vähän kiristeltyä kun kerran sitä pyydettiin.
Omaan silmään näytti että pari hitaampaakin siellä sunnuntaina rataa kiersi. Liekö mennyt ihan kaikki edes alle sen 1.20? Omalla kohdallani annan kalustolla  vähän tasoitusta uudemmille mutta kuskissa toki on sitä kiristämisen varaa eniten. Ehkä ensi vuonna taas vähän kovempaa tai en tiiä.

Tämä kesken päivän ryhmistä toisiin siirtely on järjestäjällekin melko haasteellinen tehtävä jos lipun ostaneet eivät noudata järjestäjän antamia rajoja. Sunnuntai aamuna jokunen kuski tuli kierrosaikarajan kuultuaan kiltisti hakemaan keskiryhmän lipun, mutta osa jätti lipun vaihtamatta. Parhaamme mukaan sitten yrittiin poimia näitä hitaampia sieltä seasta pois ja siksi kierrosaikoja on tiedusteltu myös varikolla. Tuosta ei suinkaan kannata pahastua, koska radalla voi olla useampi samoihin tuntomerkkeihin sopiva pyörä (varsinkin kun liputtajian antamat tuntomerkit ovat välillä hieman kryptisiä), tästä syystä oikean kuskin paikantaminen voi vaatia hieman kyselyä. 

Valitettavasti mekään emme kaikkea ehdi näkemään ja huomaamaan, joten tässä teidän ratailijoiden apu on kullanarvoista. Jos huomaatte radalla selkeästi ko. ryhmään kuulumattoman kuskin niin tulkaa vain rohkeasti nykäisemään hihasta ratajärkkäriä, että saadaan jokainen vauhtiaan vastaavaan ryhmään. Isot nopeuserot tekevät ajamisesta ikävää ja ennen kaikkea vaarallista, joten on kaikkien etu, että jokainen on vauhtiaan vastaavassa ryhmässä. Olisin itsekin käynyt sunnuntaina pari kuskia tiputtamassa nopeasta ryhmästä pois, mutta tuo pikku kaato sotki ajatuksia sen verran, että ehdin jo unohtaa niiden mopojen tuntomerkit. Ainut mielikuva oli, että toinen oli kilvellinen ja ehkä punainen (ainakin jarruvalo), joten noilla tuntomerkeillä on vähän haastavaa löytää oikea kuski varikolta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Taffu

02.09.14 - klo:08:51 #206 Viimeisin muokkaus: 02.09.14 - klo:08:52 käyttäjältä Taffu
Tältä kuulostaa, kun lyödään ~200 vauhdissa ykköstä sisään:

http://youtu.be/gMgHyN9pkGg?t=3m32s

Sitten menikin koko pakka ihan sekaisin, ensin takaisin kakkoselle, siitä välivapaalle ja sitten ei enää ollutkaan mitään käsitystä mikä vaihde on päällä, tai mihin suuntaan sitä keppiä pitäisi nykiä murmispalm

Edit - Niin, käänsin siis kaavion tuossa tovi sitten.

killa

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.09.14 - klo:08:23
Tämä kesken päivän ryhmistä toisiin siirtely on järjestäjällekin melko haasteellinen tehtävä jos lipun ostaneet eivät noudata järjestäjän antamia rajoja.

Ja ymmärtääkseni ORGin Kemoraan asettama nopean ryhmän raja on 1:22. Keskiryhmästä nopeaan ryhmään siirtyminen on vähän stressaava kokemus useimmille, mutta useimmat kaiketi oppii tavoille kun hetken annetaan ottaa "oikeasti nopeista" mallia. Olen itse pitänyt ORGin ratapäiviä pääasiassa koulutushenkisinä päivinä, minkä johdosta keskiryhmästä nopeaan siirtyviäkin on takavuosina katsottu ehkä säälien mutta silti sallien. Parina viime kesänä on tullut vähän sellainen fiilis että "oikeasti nopeita" nämä nopean ryhmän hitaimmat lähinnä vi***taa. Ehkä nelijako olisi hyvä että kisaa tai kisavauhtia varten reenaavatkin kokisivat saavansa rahalle vastinetta eikä tarvitsisi kiukutella.

murmela

Lainaus käyttäjältä: killa - 02.09.14 - klo:09:29
Ja ymmärtääkseni ORGin Kemoraan asettama nopean ryhmän raja on 1:22. Keskiryhmästä nopeaan ryhmään siirtyminen on vähän stressaava kokemus useimmille, mutta useimmat kaiketi oppii tavoille kun hetken annetaan ottaa "oikeasti nopeista" mallia. Olen itse pitänyt ORGin ratapäiviä pääasiassa koulutushenkisinä päivinä, minkä johdosta keskiryhmästä nopeaan siirtyviäkin on takavuosina katsottu ehkä säälien mutta silti sallien. Parina viime kesänä on tullut vähän sellainen fiilis että "oikeasti nopeita" nämä nopean ryhmän hitaimmat lähinnä vi***taa. Ehkä nelijako olisi hyvä että kisaa tai kisavauhtia varten reenaavatkin kokisivat saavansa rahalle vastinetta eikä tarvitsisi kiukutella.
Mä en oo ikään ymmärtäny tällästa toisten puolesta loukkaantumista/ toisten puolesta kiukuttelua.

Kannattais ehkä laajentaa omaa näkökulmaansa ja vaikkapa yhtenä päivänä kiertää kaikki nopeen ryhmän kuskit läpi ja kysellä mitä mieltä he oikeasti ovat. Jotta ei tarvitsisi mutuilla muiden puolesta. Jos siis oikeesti kiinnosta mitä mieltä ryhmän muut kuskit ovat.

Toinen juttu mikä ei varmaan koskaan lopu, on toi ryhmästä toiseen siirtymisen stressaaminen. Jos kerran ratapäivien järkkäri tulee sanomaan että vauhtia on sen verran että nopeeseen mars, niin mix vi***sa sitä pitää ressata ja kehittää siitä itselleen ongelma, häh?

Mä puolestani voisin mutuilla sen verran, että jos joku kuski näkee negatiivista ja kokee häpeää, niin silloin vikaa on lähinnä sen kuskin omassa päässä. Ett siin vaiheessa kannattaa ehkä kattoo peiliin ja miettii mix elämämä on nii hirveen vaikeeta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

killa

En tiedä profiloiko @murmela yllä olevassa viestissä minua, en ainakaan itseäni tunnistanut kuvauksesta. Olen jo useamman kesän ajellut nopeassa, kuitenkin siellä hitaimmassa päässä. Tunnen vain sympatiaa niitä kuljettajia kohtaan jotka ensimmäisiä kertojaan nopeassa ajavat ja tuntevat ettei vauhti oikein riitä.

Powered by EzPortal