Long story short:
Miksi vetomiehet painaa pikkusladissa mutkat läpeensä? Esimerkiksi Markiisimarkku tahi kotoisammin Wehnä? Räkä taasen ei aja. Kimillä toki on siipiauto mutta luulisi, että kumien ja radan välillä on samat säännöt siivillä ja ilman?
Ja short story long:
Ittellä on nyt pohdinnan lähtökohtana se, että lepokitkan pitäisi olla liukukitkaa suurempi*. Olettamus tukisi tassut liimattuna ajamista. Kuralla/maaradalla luisussa tuleminen ilmeisesti liittyy kumeksen osittaiseen uppoamiseen jolloin pelkän kitkan(/kitkavoiman) lisäksi voima välittyy myös leikkaantumalla. Putkiaivoisella (=omalla) ajatustavalla helposti ajattelee, että viimekädessä suurin mutkanopeus saavutetaan silloin kun kumien ja radan välinen tukireaktio on maksimissaan (tässä siis olettaen, että alusta, ajolinjat etc. on optimit).
Kun etunen sortaa niin se lie vetää hieman keulaa kasaan ja parantaa kääntyvyyttä? Kun jyrkkiin kurveihin tullaan takanen kainalossa niin pyörää saa kai kammettua jo jarrussa passelin asentoon jne. mutta se ei vielä selitä miksi apeksin tietämilläkin/avauksessa pitäisi ajaa takanen luisussa... Onko kyse vain siitä, että luisussa tultaessa pyörä kääntyy nopeammin ja tehokkailla leluilla päästään aiemmin kaasulle? Jos näin niin miksi avatessakin ollaan vielä vinksinvonksinpoikittain? Jäähtyykö kumin pinta suorilla auttamatta sen verran, että mutkissa pitää polttaa pito paremmaksi?
Torin kulmallahan olemme toki oppineet, että pisin luisu takaa eniten naisia. Tällä kertaa asia kuitenkin kiinnostaa kierrosajan näkökulmasta..
Kertokkee miulle ko mie en tiijä!
PS. Lohdutuksen sanana niille jotka ovat minut joskus radalla nähneet: Yleisen turvallisuuden&järjestyksen nimissä pidän jatkossakin oman ajonopeuteni tasolla pidon raja -50km/h.
*Joojoo, on olemasssa tapauksia jossa tämä olettamus ei päde. Olettamus kuitenkin soveltunee assu-kumi parille?