Myönnettäköön alkuun, että sössin hieman tuon adheesiotermin kanssa. Tarkoitukseni oli sanoa sitä, että kumi-assu parin välillä uskoisin voiman välittyvän lähinnä "mekaanisen adheesion" kautta, eikä siis atomitason judanssien kautta. Jokainen pitäköön omat elektroninsa! Vrt. adhessiivnen ja abrassiivinen kuluminen. Se taas nyt on tosi kun vesi notta jos jollain väliaineella erotat kaksi kitkapintaa toisistaan niin pito voi heiketä.
Mitä vielä tulee tuohon 10% niin jos kyseessä todellisuudessa on tuo kumin kehänopeus vrt. ajoneuvon nopeus niin silloinhan se tahtoisi sanoa, että ko. ilmiötä ei tapahdu noiden tässä keksustelussa esitettyjen käppyröiden tapauksissa joissa maksimipito (10% luisun tietämillä) pitää sisällään jo kumin+renkaan rungon jäykkyyden vaikutuksen.
Tuota stick-slip meininkiä olen tässä koittanut funtsia tuohon sopivaksi kuten myös tuon hystereesin mahdollista vaikutusta. Mielestäni tosin hystereesin suomentaminen muodonmuutokseksi on hieman karkeahko ja asiaa rankasti oikova käännös.
Tuossa stick-slip ilmiössäkään en vaan keksi mitään etua siitä "slipistä". Hystereesi tosin sopisi hyvin selitykseksi siihen miksi se taasen jossain vaiheessa muuttuu taas stikiksi.
Jos kitkamallissa maksimipito on jossain liukukitkan alueella niin sittenhän tulee taas mielenkiintoinen kysymys notta mikä sen saa jossain kohdassa laskemaan. Lämpötilää ei saa vastata koska se kuulostaisi aivan liian simppeliltä
Pitänee koittaa muistaa tässä joskus syssyn mittaan selvittää asia ihtellein kunnolla. Omassa ajossa aion edelleen pysytellä stikcin puolella. "Stick-slip ajossa" tuo stikin ja slipin välinen jaksonaika voisi muodostua mopon/kuskin parsimista vastaavaksi ajaksi.