Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 26.09.14 - klo:14:17
No se tässä yks kulma onkin Että se on MotoGP:tä ja siellä se on niin, mutta kannattaako ihan joka asiassa tavan kuskin lähteä noilla asioilla kikkailemaan, tavan katumopon kanssa? Kun niitä ei pystytä eikä osata tehdä nykyisillä kuolevaisille tarjolla olevilla leluilla oikein kuitenkaan.
No oli se keuliminen ongelma tai ei, niin en itse ainakaan suosittelisi sitä "hävittämään" kaasunvastetta ruukkaamalla. Etenkään jos se ei ongelma ole, niin ei mitään järkeä lähteä säätämään pyörän kaasunvastetta, vaan säätää omaa ajotyyliä tilanteeseen sopivaksi, ajaa toisella linjalla tms.
Katulaitteissa / kuolevaisille tarjolla olevissa softissa kun ei ole mahdollisuutta ruuvata sitä kaasuvastetta joka ikiseen mutkaan oikein sopivaksi. Ts. se muutos minkä jotain mutkaa silmälläpitäen teet, ei välttämättä toimi alkuunkaan radan muissa mutkissa. Lopputuloksena saattaa olla hitaampia aikoja tai jotain erikoisia kevätjuhlaliikkeitä ja sehän ei tainnut olla tavoite?
Ajatellaan niin että pehmennät kaasunvastetta vaikkapa 4000 - 5500 rpm. Tuo vaikka kierrosalue millä tulet jostain hitaammasta mutkasta kolmosella ulos. Pyöräsi on pystyssä tuossa kohden kun kierrokset alkaa olemaan 5500 rpm ja yli. Toisessa mutkassa oletkin sitten vielä samalla vaihteella sekä 5500 rpm kohdalla "korvallaan" ja rulla auki, pehmennys loppuu ja hoblaa! Taas lennetään. Ei varmaan ollut tarkoitus sekään?
Ok, eli sä et oo tajunnut miksi ja miten tuota kaasuvastetta pehmennetään, ja miten mopo reagoi kaasukahvaan sen jälkeen mutkissa/suorilla.
Ensimmäinen harhaluulo mikä sulla on, että pehmennys olisi jotenkin on-off tyyppinen, että se yhtäkkiä loppuisi, ja sen jälkeen lennettäisiin.
Jos palataan hetkeksi kehän alkuun, niin kyse oli apinan tonnarista:
"Pehmentäisin" kaasuvastetta vaihdekohtaisiseti niillä kohdin kun mopo tahtoo keulia "liikaa".
Tällöin mopon keula ei lähde kaasusta nopeasti ylös, vaan hitaasti.
Jolloin kuski ehtii reagoida reagoida siihen ajoissa. Samoin kun kuski hieman höllää kaasua, niin siihenkin suuntaan vaste on pehmeämpi, jolloin keula ei lähde niin helposti pomppimaan.
Tiedä sitten kuinka paljon sun ymmärrykseen vaikuttaa se että ajat kusiaisella jossa ko ominaisuutta ei edes ole?
Loikataampa vielä kolmanteen pyörään josta mulla sattumoisin on hyvää dataa monesta eri pyörästä ja monen eri kuskin ajamana, niin nopeen ryhmän harrastelijoiden kuin kisakuskienkin ajamana. Ettei tarvi ihan keksittyjen mutujen pohjalta lähteä vertailua tekemään.
Jos tarkastellan ja verrataan ko mopolla ajettuja kierroksia alastarossa (1:19...1:29), ja käytössä olevia vaihteita, ja mutkakohtaisia kierroslukuja, niin huomataan että ne kierrosalueet joilla mutkissa ajetaan, eivät ole samoja kerroslukualuieita joilla keulimista esiintyy.
Toki bimmerissä olisi sekin etu, että halutessaan luistokontrollilla voi myöskin hallita keulimista ihan kuinka paljon vain haluaa. Ja antaa kuskille edelleen 1:1 kaasuvasteen. Tai ainakin antaa kuskin luulla niin, koska koko kaasuvastekartta on 1:1. Ja kuski on tyytyväinen.