Lisää pohdintaa race-ecusta (ei vakio-ecusta tai avatusta/säädetystä vakioecusta) ja sen DTC:stä.
Kaikille moodeille sama: Onko DTC ylipäätään: On vai Off. (Nappi vasemmassa kliparissa.)
Kaikille moodeille eri asetus: Missä kallistuskulmassa DTC on päällä. (Säätösoftalla/läppärillä.)
Kaikille moodeille eri: Missä kohtaa luisto alkaa. Eli mikä takarenkaan prosentuaalinen nopeusero tulkitaan luiston alkamiseksi (raja). Nämä on ne ns "rengaskartat" (pirelli/dunlop/jne). Tässä kohtaa on myös outoa, että maksimi (kallistussensori/ rungon)kallistuskulma on rajattu tässä kartassa 60-asteeseen.
Vaikka tuo sensorin näkemä rungon kallistuskulma menee "helposti" yli tuon 60 asteen, kun otetaan huomioon mopon massakeskipisteen korkeuden ja rengasprofiilin vaikutus todellisen tukipisteen sijaintiin mopon sivuttaislinjalla, ja radan kallistukset.
Samoin hieman outoa on että kallistuskulmille tuossa kartassa löytyy vain kuusi saraketta. Jolloin kartta ei ole kovinkaan sulava kallistuskulmaa ajatellen. Jos laskee abaut esim rungon kallistuskulmille 37-63 astetta, eli sivuttaiskitkakertoimille 0,6...1,3 niin tarvittaisiin kahdeksan saraketta kymmenyksen välein tehtävälle kartalle. Ja jos sadekelillä haluaisi käyttää DTC:tä 0-54 astetta, eli sivuttaiskitka 0...1, niin tarvittaisiin kymmenen saraketta.
Ja nopeudellekkin löytyy vain seitsemän riviä. Jos kartasta haluais sulavamman, niin esim 20kmh väleillä tarvittaisiin Alastarossa 12 riviä, ja se on aika hidas rata euroopan kisaratoja ajatellen. Ja mutkissa hyvin harvoin ajetaan esim +200 nopeuksia, niin tärkeämpää olisi että tuo kartta toimisi paremmin apeksi/avausnopeuksissa jotka esim Alastarossa luokkaa 50-150. Alle 50 ei ajeta, ja yli 150 nopeuksissa mopo on sen verran pystyssä että DTC ei ole pelissä mukana.
Hyvää tuossa olisi tavallaan se että noita voisi käyttää siten että esim sadekelin, ja esim SC0, SC1 ja SC2 seoksille tekisi omat moodit, mutta sitten taasen nuo DTC:n kompastuskivet tuhoaa senkin idean.
Eli tuon DTC:n varsinaiset kompastuskivet:
Kaikille moodeille sama: Renkaan kehän pituus. Ja varsinkin se, että tämä vaikuttaa ihan suoraan siihen miten race-ecu näkee luiston määrän. Eli aina kun vaihtaa renkaan profiilia, niin pitää vaihtaa myöskin tuota asetusta, jos haluaa että DTC pysyy ajantasalla.
Olisi vaatinut vartin verran koodaajalta koodata esim noihin neljään moodiin kaikille omat kehän pituudet. Koska koodi on jo valmiina yhdelle moodille, niin sen ois voinu copy-paste-editillä monistaa kaikille moodeille.
Kaikille moodeille sama: VääntöKontrolli, eli kuinka nopeasti ja kuinka paljon luistoon reagoidaan. Eli toisin sanoen Rain, Sport, Race , ja Slick-moodissa kaikissa reagoidaan luistoon ihan tuon yhden ja saman TrqControl-kartan mukaisesti.
Toki voi olla että sen lisäkisi ecun softaan on jemmattu algoritmejä joista ei ole kerrottu, ja jotka aiheuttavat erilaista toimintaa eri moodeissa.
Paljon käyttökelpoisempi toteutus olisi jos jokaisella moodilla olisi oma TqrControl-kartta. Jolloin pystyisi tekemään jokaiselle moodille oman reagointi nopeuden/määrän. Koska esim sadekelillä/ sadekelin renkaat vaatii huomattavasti nopeampaa ja määrältään huomattavasti suurempaa reagointia. Koska pito on hyvin "ohut", eli rengas ei kestä luistoa juuri yhtään ennen kuin pito karkaa lopullisesti.
Vs kuivalla kelillä supersofti, joka kestää luistoa huomattavasti "pidemmälle"/ pito säilyy vaikka rengasta ajetaan isossakin luistossa. Eli suureenkin luistoon voi reagoida huomattavasti vähemmän.
Olisi taasen vaatinut vartin verran koodaajalta kopy-paste-koodata esim noihin neljään moodiin kaikille omat TrqControl-kartat.
Kaikille moodeille sama: Kuinka nopeasti Vääntö palautetaan. Jälleen sama ongelma. Sadekelin renkaat vaatii hellempää kättä ettei väännön lisääntyessä pito karkaa saman tien uudelleen.
Kun taasen supersofteille voi vääntöä lisätä huomattavasti nopeammin koska pito on huomattavasti suurempi.
Taas, vartin homma.
Mutta mutta, jos ajatellaan harrastelijaa, niin tuo DTC on mahdollista säätää siten että se ei juurikaan rajoita kuskin ajamista, mutta siltikin koppaa perän kiinni siinä vaiheessa kun on tarve. Ja "samat" säädöt toiminee suht ok renkaasta ja radasta riippumatta. Eli karttoja ei tarvitse vaihtaa softalla/läppärillä. Eli DTC:n voi säätää harrastajalle yleisturvaverkoksi.
Ultranopealle kisakuskille taasen nuo säädöt joudutaan tekemään rengas ja ratakohtaisesti jos halutaan että DTC ei rajoita kuskin tekemistä, ja silti poimii kämmit pois.
Tai sitten voidaan tehdä säätö joka auttaa ultranopeaa kisakuskia luiston hallinnassa, mutta antaa kuskin määrätä sen luiston määrän, eikä se pelasta jos kuski kämmää.
Ja jos tuo DTC on säädetty kisakuskille, joka osaa ja ennen kaikkea haluaa ajaa kaasulla säädellen mopoa leveässä sladissa avauksissa, niin sellaisenaan se ei toimi sitten taasen harrastajalle turvaverkkona. Koska jotta tuo DTC toimisi tuon kisakuskin haluamalla tavalla, niin ratkaisevaksi tekijäksi nousee tuo TrqControl-kartta, joka on kaikille moodeille sama.
Ja joka voidaan tässä tapauksessa säätää vain yhdellä tavalla; joko siten että se antaa osaavan kuskin määrätä ja ajaa leveällä sladilla, tai siten että se DTC määrää ja nappaa harrastelijan tekemät kämmit pois.
Eli harrastajalla ei DTC auta vaikka käytössä olisi joku muu kuin Slick-moodi, jos pohjalla on tuo TrqControl-kartta joka on säädetty isolle pidolle ja isolle sladille.