Pari ajatusta ja pari todettua faktaa.
R6R 06 - 07, Ride-by-Wire -kaasu, ei muuttuvapituuksista imukurkkua, -08 --> muuttuvapituuksinen imukurkku. Vakio ECU:ista en tiedä, mutta 06 --> KIT ECU:ssa on mahdollista säätää kaasuvasteet parille kartalle (jokaiselle vaihteelle), moottorijarru (jokaiselle vaihteelle) sekä pari PA seoskarttaa ja sytkää.
Vakiokartalla R1:ssä sekä R6R:ssä tulee KIT ECU:ssa 1:1:een kaasuvasteelliset kartat.
Ja sitten siihen, että onko viisasta säätää kaasuvastetta pehmeämmäksi, jotta saadaan kompensoitua kuljettajan virheitä. Mielestäni ei. Ennemmin tulisi opetella ajamaan mutka oikealla vaihteella sekä linjalla. Silloin kun näin ajetaan, niin ei ne pelit keuli. Ja jos joku luulee, että MotoGP:ssä rulla käännetään mutkan jälkeen auki ja elektroniikka hoitaa lopun, on kyllä kuutamolla asiasta. Ei tartte kuin seurata on-board videota, niin niissäkin jo näkee kuinka paljon ja missä vaiheessa kaasua tarjoillaan. Joskaan se ei varmasti ole tarkka näyttö, mutta suuntaa antava. Kannattaa myös muistaa, että maailmalla radat on ihan toista luokkaa kuin täällä meillä.
Itse myös päässyt näkemään Colin Edwardsin perjantain treenidataa Estorilistä -06. Jos en nyt ihan väärin muista, niin kierrosajasta 13.x% oltiin kaasu täysin 100% auki. Tämä siis pyyntö, ei ECU:n määräämä. Ja jo tuolloin oli paljon elektroniikkaa käytössä. Paljon muutakin siellä silloin näki ja sen reissun jälkeen sain seikkaperäistä neuvoa, erityisesti moottorijarruihin, yhdeltä Factory Racing:n insseistä. Hän silloin toimi CE:n pääinssinä.
Säätäminen on kiva asia ja sen opettelusta ei ole mitään haittaa. Mutta kannattaa olla aina se punainen lanka siitä mitä haluaa lopputuloksen olevan. Jos vaan säätämisen ilosta säätää, niin kohta on itsekin niin sekaisin, ettei tiedä minne mennä. Moni vanhempi tervas onkin todennut; "Jättäkää säätäminen pienemmälle ja opetelkaa ajamaan." Toimii niin RR:ssä kuin endurossakin.
Itseäkin tekniikka kiinnostaa ja paljon. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tekniikka ei loputtomiin korjaa kuljettajan tekemiä virheitä ja jos kuljettaja yrittää kompensoida elektroniikalla tekemiään virheitä ja onnistuu vielä huonoimmassa tapauksessa pahentamaan asiaa huonommilla säädöillä, niin ei siinä silloin jää paljoa saumaa ajamisen oikein oppimiselle. Tulee vaan niitä kipeitä lonkkia ja sulakkeen paukkumisia.