Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 30.01.13 - klo:07:37Vielä jos saisi vastauksen siihen, että miksi sitä valuttelua aletaan ylipäänsä harrastaa eikä ajeta oikeaa linjaa alusta alkaen.
Hitaalle ryhmälle näytettävä linja kuitenkin painottaa pysymistä ulkolaidassa ja myöhäistä taittoa, eli päin vastoin kuin valuttelu. Mikä siis aiheuttaa valuttelun vaikka alusta alkaen neuvotaan ajamaan juuri päinvastoin?
Kaikkihan lähtee siitä miten nyybä ajattelee, ja mitä se tietää ja osaa, ja varsinkin: Mitä se luulee.
Wanhat cetut neuvoo ett ajamaan oppii ajamalla ja kovempaa ajamaan oppii ajamalla kovempaa, niin sittenhän ajetaan ja kovempaa. Muulla ei ole merkitystä. Ja tämähän sopii hyvin uusille goretex-sankareille. Vauhtiahan sinne radalle on tultu hakemaan.
Kun alotteleva kuski käyttää 100% kapasiteetistaan siihen että ajaa siel radalla mahollisimman kovaa, niin ei jää yhtään prosessoriaikaa miettiä ett mitä siel radalla pitäis oikeesti tehä, tai mitä virheitä tulee tehtyä.
Ohan se ny alottelijalle ihan 100% päivän selvää, ett jos haluaa välttää mutkasta ulos ajamisen, niin siihen mutkaan pitää taittaa ajoissa. Ja mitä kovempaa ajaa, niin sitä aikasemmin pitää taittaa. Siis jos ihan tolleen mututuntumalla mennään, ja nehän menee.
Se miksi se "ajamalla kovempaa" ei toimi alottelijalla, johtuu siitä että alottelijalla ei vaihdu paketissa yhtään mikään muu kuin vauhti. Ja siit voi ennustaa ett katastroof on suoraan/ exponentiaalisesti verrannollinen vauhtiin.
Kun taasen cokeneella cuskilla on jo niin paljon automaattista rutiinia ja osaamista, että kun hän pakottaa itsensä ajamaan kovempaa, niin hänen koko ajo-paketti muuttuu; ajolinja, jarrumerkki, jarruteho, apeksi, avaus, exitti. Eli muuttamalla ajo-paketin yhtä sektoria, kaikki muut sektorit muuttuvat automaattisesti mukana. Eli cetuilla se metodi toimii.
Possujonojen yksi ongelma voinee olla esim se että niiden vauhti ei sovi yhdellekkään siinä olevalle kuskille. Noh, sitten kun kuskit pääsevät ajamaan omaa ajoaan, niin osa tottelee sitä ajolinjaa, osa ei. Ja koska kuitenkin suurin osa hitaan ryhmän kuskeista ajaa valuttelemalla mutkiin, niin ex-possujonoilijankin on helpompi ajaa samalla tavalla kuin kaikki muutkin. Oishan se häpeällistä olla se kuski joka tekee asiat eri tavalla kuin kaikki muut kuskit. Siin sais sormella osotteluja ja virnistyksiä, ja sehän olis vallan mahottoman kauheeta.
Lisäksi se possujonojen ajolinja assosioidaan hitaaseen vauhtiin, joten kun kuski haluaa ajaa kovempaa, niin tottakai ajolinjaakin pitää muuttaa.
Mutta, kyllä joo, siltikin aina harvoin löytyy joku alotteleva kuski joka on käynyt possujonokolutuksen tai ihan itse opetellut tuon myöhään taittamisen. Eli hieman ajattelevat miten ajavat, eivätkä vain aja ajamisen vuoksi. Mut ne tapaukset on just niitä poikkeuksia jotka vahvistaa säännön.
Ryhmäkoulutuksessa on myös se huono puoli että se tarjoaa "vain" valmiin paketin. Eli riippuen siitä mitä yksilön taidot eri sektoreilla on, niin hänen saama hyöty, tai edes mahdollinen potentiaali, siitä paketista vaihtelee 0-100% välillä. Ja siitäkin syystä se oppilaiden tekeminen sen koulutuksen jälkeen vaihtelee.
Sen takia esim mä olen päätynyt siihen että mieluiten annan vain yksityisopetusta/ max kaks oppilasta kerralla, jolloin voin muokata ihan aivan täysin sen paketin oppilaan mukaan/ jos on kaks oppilasta niin se tarkoittaa käytännössä kahta eri pakettia eli aikaakin menee sitten tuplasti.