Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 01.03.12 - klo:08:17
Pystytkö karvan verran valottamaan, että millaisesta takajarrun käytöstä tulee suurin etu kierrosaikaan? Lyhentää karvan verran jarrutusmatkaa? Keulimisenestoon avauksissa vai jopa mopon kääntämisestä mutkaan sisäänmenossa? Toistaiseksi ei takajarrua ole tullut käytettyä radalla ollenkaan, mutta jossain vaiheessa sekin virstanpylväs toivon mukaan saavutetaan, että takajarrustakin alkaa olemaan hyötyä.
Minulla takajarrun käyttö ei tuo tippaakaan etua kierrosaikaan. Opettelin ajamaan kilpaa ajalla ennen luistokytkimiä ja silloin sekä kurapuolella takajarrun käyttö tuli opeteltua. Hyödyn takajarrusta voi kokeilla omalla autolla. Vedäppä kevyesti käsijarrua kun rullaat hidasta vauhtia. Mitä tapahtuu? Kai sillä absoluuttisen oikein suoritettuna saa perää painumaan alas., pyörä vähemmän nenällään ja teoriassa etujarruun saa lisää tehoa.
Luistokykien tultua en ole nähnyt tarvetta kierrosajan kannalta takajarrun käyttöön. Luistokykällä saa aikaan samaa efektiä, joskin jos alaspäinvaihtamisessa turautuu aikaa, tai sekoilee kytkimen kanssa, tämäkin hyöty nollautuu tai muuttuu negatiiviseksi. Erityisesti vuonna 2006 oli turhaakin showmenoa ajamisessa ja siksi sladittelin välillä jarrun kanssa. Ducatissa mulla on liian löysä jousi luistokykässä ja siksi siinä kovissa jarruissa vähän käytän takajarrua. Hitaamissa jarrupaikoissa en edes silloin.
Lainaus käyttäjältä: app - 01.03.12 - klo:09:03
Vime kesänä kysyin eräältä itsekin radalla jonkun verran aikaa kuluttaneelta kaverilta, tätä takajarrun tarpeelisuus-kysymystä. Sanoi että MotoGP-kuskeista ehkä pulolet käyttää takajarrua ylipäätän. En kehdannut kysyä, mistä tieto oli peräisin, mutta nyt kiinostaisi tietää onko näin; voit nykykalustolla painaa täysin takajarruun koskematta, radalla kun radalla, kärjen tahdissa.
Vai onko lopulta niin, että se tulee välttämättömäksi, jos halutaan paras mahdollinen kierrosaika?
Nykyään noita kameroita on niin hyvin, että näkeehän sen. Kaikkiin koviin jarruihin tullaan sisämutkan jalka ulkona. En jaksa uskoa että nämä kuskit sitten vasemmalle kääntyviin mutkiin käyttäisivät takajarrua kun oikealle kääntyviin ei käytetä. Tekisi mieleni väittää että takajarrun käyttö ei ole välttämätöntä. Mutta luultavasti osa kuskeista mestaruustasoilla sitä paljonkin käyttää. Ehkä se sopii joidenkin ajotyyliin.
Bemarilla parhaat aikani viime kesänä ajoin takajarruun koskematta. Tuttuja ohitellessa Las Palmasiin tai Lemminkäiseen joskus vähän leikitytti ja perää tuli laitettua sivulle. Jos nopealla kalustolla kolkuttelee B-luokan kärkiaikoja, voi näitä alkaa mielestäni miettimään. Edellytys se ei mielestäni ole.
Seuraava ei ole mitään omakehua tms. Mutta jos noita mun videoita kattelee mitä viime kesänä kuvasin, miettikääpä miten paljon siinä kaverit jättää tehoa etujarruistaan käyttämättä. Tarviiko silloin edes miettiä että takajarrulla sitoo jotta pystyisi käyttämään enemmän etujarrua. Tyvestä puuhun pojjaat.