Ensi vuonna ajetaan Baltic Open -sarjaa. Nykyisen Sm sarjan puolesta ei tainnut viitata kukaan, ja uusi sarja sai täyden tuen kuskeilta.
Jotkun asiat ovat vielä auki, mutta neuvottelut on pitkällä, ja joistain puuttuu enää nimet paperista. Hyvällä mallilla. Tammikuun viimeinen päivä on deadline, millon tulee varmaa tietoa yksityiskohdista.
Yksityiskohdilla tarkoitetaan esim, että televisioidaanko sarja. Neuvotteleluita sen suhteen on käyty ja kiinnostuneita on. Mitkä valtakunnalliset lehdet uutisoi sarjasta aktiivisesti. Siellä myös neuvottelut hyvällä mallilla, ja kiinnostuneita on.
Se mikä on varmaa, niin sarja ajetaan ensi kaudella. Neljä lähtöä suomessa, ja kaksi virossa. Lisenssi tulee olemaan Viron lisenssi tai jokun muu kuin SML. Hinta lisenssille muistaakseni 300e. Kilpailumaksut tulisi olemaan n.150e/kilpailu SISÄLTÄEN perjantain harjoituksen. Sama kaava kuin nytkin; Perjantaina harjotukset, lauantaina aika-ajot ja sprintti kisa ja sunnuntaina pitkä kisa.
Luokat: Superbike, Superstock, Jokkis, Honda CBR 500cup ja Moto3. MiniGp oli ilmeisesti vielä kysymysmerkki. Ei ole A ja B -luokkia erikseen vaan samassa lähdössä ajetaan.
Ja jos kilpailuun tulee joku ulkomailta jollain kunnon kalustolla, esim supersport pyörällä, niin se saa osallistua stocki lähtöön. Tai jos latviasta tulee vaikka kaveri Superbikellä missä on Brembon jarrut niin saa osallistua silti. Säännöt on samat kuin nytkin, mutta takasin ei käännytetä mikäli joku tulee yamahan rekalla ja Rossin entisellä pyörällä.
Ratoina Virossa auto24Ring, jossa kaksi kilpailua. Suomessa Motopark ja Botniaring. Sitten kolmantena Kemora tai Alastaro. Olisko ollut niin että Botnialla kaks lähtöä ?
Rengassääntöä ei kaudelle 2015, mutta kaudelle 2016 tulee. Pirelli, Dunlop tai Michelin. Ilmeisesti Michelin ei kummoista kannatusta ole saanut, joten Pirelli/Dunlop Vaihtoehtoina. 330e/sarja tulee olemaan hinta. Misukalla sitten taisi olla 270e/sarja.
Sarjalla tulee olemaan pääsponsori, (ainakin yksi, en muista) joka kattaisi sitten loput kun kilpailumaksuja alennetaan. Jokaiseen pyörään tulee pääsponsorille tietty mainosalue. Pääsponsorien kanssa neuvottelut myös hyvällä mallilla, ja kiinnostuneita on. Pääsponsorit ei ole suomalaisia, muuta ei kerrottu.
Vaikka kuluja lasketaan, niin ei se järisyttävästi halvempaa tästä tee. Idea onkin tehdä sarjasta niin näkyvä, että sponsoreiden näkyvyys paranisi jolloin niitä on myös helpompi saada. On myös tarkoitus saada yleisöä paikalle uudistamalla markkinointi ja myyntitapa. Telkkari ja isot valtakunnan lehtien kanssa ei ole vielä nimiä paperissa, mutta hyvältä näyttää siis. Deadline kaikelle on että tammikuun viimeinen päivä tiedotetaan, mutta aikataulusta ollaan edellä ja kahden viikon päästä saadaan jo mahdollisesti lisää tietoa.
Kuskeista tehdään haastattelut, ja esitelmät. Ei niin että annetaan paperi käteen ja sanotaan että "täytä" . Vaan tietty tilaisuus, mihin kuskit kutsutaan, ja paikalla on myös media. Tarkoitus tehdä kuskeista persoonia, jolloinka ihmiset mahdollisesti kiinnostuisivat ja alkaisivat sitä kautta seuraamaan.
Eli siis: Ei kannata odottaa liikoja; vielä ei ole nimiä papereissa, mutta hyvältä näyttää. Varmaa on se että sarja ajetaan ensi kaudella. Odotamme mielenkiinnolla lisää infoa.
Penna ei ole päävetäjä tässä. Vetäjän työhistoria vaikutti ainakin vakuuttavalta. EU, Finnair, Helsingin Sanomat jne..