198 senttisenä aloittelijana kysyisin poppoon mielipiteitä siitä mihin ja miten vaikuttaa jos clipareita leventää ?
Etsin epätoivon vimmalla erilaisia tapoja helpottaa pitkän kuskin mahtuvuusongelmia ilman että pitäisi koko mopo uusia. Pyöränä on kilvetön K7 kilogixeri joka kieltämättä on hiukan ahdas isolle miehelle. Ja tiedän jo valmiiksi että se on "historian paskin rata-aihio" joten ssitä vastausta en välttämättä hae enää tässä kohtaa airrev_1
Lainaus käyttäjältä: GuessWho - 09.12.13 - klo:10:26
198 senttisenä aloittelijana kysyisin poppoon mielipiteitä siitä mihin ja miten vaikuttaa jos clipareita leventää ?
Etsin epätoivon vimmalla erilaisia tapoja helpottaa pitkän kuskin mahtuvuusongelmia ilman että pitäisi koko mopo uusia. Pyöränä on kilvetön K7 kilogixeri joka kieltämättä on hiukan ahdas isolle miehelle. Ja tiedän jo valmiiksi että se on "historian paskin rata-aihio" joten ssitä vastausta en välttämättä hae enää tässä kohtaa airrev_1
Kun työntää clipareita eteenpäin, niin "tangosta" tulee suorempi. Samalla se siirtyy hieman eteenpäin, jolloin kuskin panopiste siirtyy myös eteenpäin. Tämä vaikuttaa jonkin verran jarru- ja kiihdytysjuttuihin. Laita kysymystä liikkeelle, jos kiinnostaa ko. aihe. Tilan tuntua tuli pyörään huomattavasti lisää, vaikka olen normi 175 cm kuski. On suositeltava muutos.
Eniten omalta osalta helpottui mutka-ajo. Sisäkurvin ranne ei ole niin jyrkällä mutkalla, verrattuna vakioon - sisäänpäinkääntyneeseen clipariin. Eli ranne/käsi ei väsy niin helposti ja pääsee keskittymään muihin ajo-osa-alueisiin. Helpotti myös pyörän hallintaa kurviin taittaessa ja siellä mentäessä, sillä leveämpi ote on tukevampi.
Miinuksena tulee mieleen suoralla ajo. Pitää muistaa laittaa kyynärpäät kiinni kylkiin, ettei ajo näytä flat-tracker tyyliseltä menolta. Tämä ehkä pienin ongelma suoralla ajosta. Ensimmäinen homma on saada pää pleksin taakse. Hyvin moni harrastelija ajelee selkä suorana koko suoran.
Muista vielä säätää jarru- ja kytkinkahvat uudelle korkeudelle. Tai ainakin tarkistaa, että korkeus on toimiva.
edit. Jos/kun säädät clipareita eteenpäin, niin tarkista, että ohjauksen ääriliikkeissä kahvat ei ota kiinni katteisiin.
Yep, itse asiassa ne on jo jotakuinkin niin eteen siirretyt kuin katteita liikaa halkaisemati on mahdollista. Ongelmaa tuottaa erityisesti suorilla juurikin tuo katteen taakse painuminen, jolloin kädet ja jalat muodostaa käärmeenpesää muistuttavan sotkun käsiä ja jalkoja. Lähinnä aloinkin funtsia sitä että auttaisiko lievä leventäminen siihen että siimat ei olisi ihan takussa joka suoralla. Ja erityisesti se että millaisia mahdollisia negatiivisia vaikutuksia sillä leventämisellä olisi mutka-ajamiseen. Tankkipattia pitäisi tässä talvella rakennella jotta saisi varsinkin jarruissa ruhon pysymään sille tarkoitetulla paikalla eikä kypärän visiiriä tarvitsisi hivutella mopon pleksiin kiinni. Melko lailla kaikki muut säädöt on tehty tässä kuluneen kauden aikana niillä eväillä mitä on ollut käytettävissä. PP Tuningin tappisarjasta löytyy vielä yksi reikä jolla tappeja saadaan joku milli alaspäin ja näin aukaistua polvikulmaa edes hiukkasen.
Meinasitko siis pitää clipareiden edes-takaisessa suunnassa olevan kulman samana, mutta kasvattaa clipareiden pituutta?
Yksi kulma on vielä, mitä voi säätää. Eli kuinka jyrkässä kulmassa clipari kääntyy alaspäin.
Ylemmässä tanko on lähes vaakatasossa, alemmassa se on voimakkaasti käännetty alaspäin.
Tiedän, että tämmöisiä on olemassa, mutta faktaperäistä tietoa ei ole jakaa.
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 09.12.13 - klo:11:46
Meinasitko siis pitää clipareiden edes-takaisessa suunnassa olevan kulman samana, mutta leventää clipareiden pituutta?
Yksi kulma on vielä, mitä voi säätää. Eli kuinka jyrkässä kulmassa clipari kääntyy alaspäin.
Ylemmässä tanko on lähes vaakatasossa, alemmassa se on voimakkaasti käännetty alaspäin.
Tiedän, että tämmöisiä on olemassa, mutta faktaperäistä tietoa ei ole jakaa.
Juurikin ihan niiden putkien pituuden kasvattamisen (eli otteen leventämisen) vaikutuksia pohdiskelen. Ihan perus PP Tuningin cliparit on kiinni.
Pelkkä klipareiden pituuden lisääminen vaan pahentaa kuskin mahtumisongelmaa. Kädet on enemmän sylissä ja sisäkäden rannekulma vielä pahempi.
Jos taasen kääntää klipareita eteenpäin, niin niitä voi jopa lyhentää. Koska se lyhentäminen ei vaikuta juuri ollenkaan ohjaamotilavuuteen tai rannekulmaan.
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.12.13 - klo:12:08
Pelkkä klipareiden pituuden lisääminen vaan pahentaa kuskin mahtumisongelmaa. Kädet on enemmän sylissä ja sisäkäden rannekulma vielä pahempi.
Jos taasen kääntää klipareita eteenpäin, niin niitä voi jopa lyhentää. Koska se lyhentäminen ei vaikuta juuri ollenkaan ohjaamotilavuuteen tai rannekulmaan.
Ymmärtääkseni cliparit on tarkoituksella ja hyvällä kokemuksella käännetty eteen, mutta niitä halutaan pidentää, jotta ote olisi leveämpi.
Uskoisin, että leveämmällä ohjauksella, käsiä saa paremmin hallittua "muna-asennossa" mentäessä (saa kyynärpäät polvien viereen). Mutka-ajo -kysymykseen en osaa ottaa enempää kantaa.
Lainaus käyttäjältä: GuessWho - 09.12.13 - klo:11:37
Yep, itse asiassa ne on jo jotakuinkin niin eteen siirretyt kuin katteita liikaa halkaisemati on mahdollista.
Mä otin häsyrin käten ja siivut katteista pois jotta kliparit sai käännettyä kunnolla auki.
Yksi keino on myöskin rajoittaa ohjausta vielä lisää jolloin ohjausta ei pääse kääntämään niin paljoa ja voi edelleen kääntää klipareita lisää auki.
Kerta on kilvetön pyörä, niin kunnon ohjausrajoittimet kiinni. Hankaloittaa varikolla ajoa, mutta muuta negatiivista vaikutusta ei ole.
189 cm pitkä herra Leon Camier ajelee melko leveällä otteella. Taitaa olla tyylinä tuo clipareiden päistä kiinni pitäminen.
Mutta ehdottaisin, että laitat stopparit tai leikkaat katteita niin, että saat mahdollisimman suoran tangon ja laitat kiinni ne PP-tuningin pitkät cliparit. Ei siitä ainakaan kiikkerä pitäisi tulla. Ehkä päinvastoin kankea? Kokeilemalla se selviää. Ja tuolla kombinaatiolla pitäisi tulla lisää tilaa ohjaamoon.
Mitenkäs korkeampi penkki? Se jalkatappien siirto on myös hyvä juttu.
Niin ...se sentti kaks korkeemmalla oleva persalunen tuo tilaa yllättävän paljon...
En osaa kertoa kovin tieteellisesti, mut mulla on Renthallin cliparit ja Alastarossa keväällä Juicen kanssa kokeiltiin...
askel askeleelta, milli milliltä ja setti setiltä säädettiin clipareita eteenpäin, pituuden ollessa melkeenpä maximi..
siinä kohtaa kun alkoivat oleen jotakuinkin eniten eteenpäin työnnettynä, tuntui että tilaa tuli enemmän, mut jotenki ei enää saanut mopoon/tankkiin enää tuntumaa ja tuli hölmö tunne kuin pyörä olis ollu "liian kaukana".
Noh, siittä sitten takaspäin, samalla yrityksen ja erehdyksen tiellä säätöö, kunnes tuntui hyvältä, sekä tilan puolesta, että tuntumaltaan.
Tiedä saiko tuosta mitään selvää, mut pituutta mulla 186cm, painoo 100kg, eikä vatsa heti ampiaisvyötäröstä seuraava, joten tilaa "piti" hakea sen verran ku irtoo.
Mulla ainakin kipeytyy ranteet jos cliparit on liian levällään. Näin siis ainakin viime kesänä tämän minun ranteiden kipeytyminen diagnosoitiin.
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 09.12.13 - klo:21:02
Mulla ainakin kipeytyy ranteet jos cliparit on liian levällään. Näin siis ainakin viime kesänä tämän minun ranteiden kipeytyminen diagnosoitiin.
Sama täälä, en tykänny yhtään ku oli liparit levällään. Asiaan saattaa myös vaikuttaa se, että oon persejalkanen reilu 170 senttinen tappi.
Aika hyvän perusasennon clipareille saa haettua tallissa ihan pelkästään ranteen kulmaa kyynervarteen nähden tuijottelemalla. Eli kliparit löysälle niin, että liikkuvat nihkeästi putkien ympärillä ja niitä sitten pikkuhiljaa työntää auki päin niin kauan, että ranteen kulma kääntyy katupyörämäisestä ulospäin osoittavasta sisäänpäin osoittavaksi. Tuosta sitten sen verran takaisinpäin, että ranne on suorassa linjassa kyynervarren kanssa.
Jos on edelleen ahdasta, pitää kuskia siirtään penkillä taakse ja ehkä ylöspäin tai miettiä jonkin näköistä offset-palikkaa, jolla kliparit saa kauemmas keulaputkista.
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.12.13 - klo:21:50
Aika hyvän perusasennon clipareille saa haettua tallissa ihan pelkästään ranteen kulmaa kyynervarteen nähden tuijottelemalla. Eli kliparit löysälle niin, että liikkuvat nihkeästi putkien ympärillä ja niitä sitten pikkuhiljaa työntää auki päin niin kauan, että ranteen kulma kääntyy katupyörämäisestä ulospäin osoittavasta sisäänpäin osoittavaksi. Tuosta sitten sen verran takaisinpäin, että ranne on suorassa linjassa kyynervarren kanssa.
Jos on edelleen ahdasta, pitää kuskia siirtään penkillä taakse ja ehkä ylöspäin tai miettiä jonkin näköistä offset-palikkaa, jolla kliparit saa kauemmas keulaputkista.
Kokeilin tälleen, mut mulle ei oikeen auennut eräs juttu.
Nimittäin kun ajoasentoo muuttaa, kuten radalla ajaessa tapahtuu, muuttuu myös luonnollisesti ranteen kulma.
Eli en oikeen osannu mallata itteeni sellaseen asentoon, mistä lähtee työntämään clipareita auki, ns. default asento?
Lainaus käyttäjältä: jarska - 09.12.13 - klo:21:58
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.12.13 - klo:21:50
Aika hyvän perusasennon clipareille saa haettua tallissa ihan pelkästään ranteen kulmaa kyynervarteen nähden tuijottelemalla. Eli kliparit löysälle niin, että liikkuvat nihkeästi putkien ympärillä ja niitä sitten pikkuhiljaa työntää auki päin niin kauan, että ranteen kulma kääntyy katupyörämäisestä ulospäin osoittavasta sisäänpäin osoittavaksi. Tuosta sitten sen verran takaisinpäin, että ranne on suorassa linjassa kyynervarren kanssa.
Jos on edelleen ahdasta, pitää kuskia siirtään penkillä taakse ja ehkä ylöspäin tai miettiä jonkin näköistä offset-palikkaa, jolla kliparit saa kauemmas keulaputkista.
Kokeilin tälleen, mut mulle ei oikeen auennut eräs juttu.
Nimittäin kun ajoasentoo muuttaa, kuten radalla ajaessa tapahtuu, muuttuu myös luonnollisesti ranteen kulma.
Eli en oikeen osannu mallata itteeni sellaseen asentoon, mistä lähtee työntämään clipareita auki, ns. default asento?
Ite oon mallaillu tuon ihan vaan pyörän päällä "jarrutusasennossa". Tosin erona jarruun, että pitää istua keskellä pyörää, että tulee symmetrisesti. Hienosäätö sitten fiiliksen mukaan suuntaan tai toiseen.
Katteita on jo leikelty clipareiden saamiseksi eteenpäin. Liekö syytä rouhia vielä lisää. Noi stopparit pitäs rakentaa kyllä koska niitä ei nyt ole. Ihan släppereiden pienentämiseksikin, jos sellainen tilanne eteen äityy. Saako sellaiset tehtyä ihan vinyylimuovinpalat liimaamalla vai oletteko roplailleet niitä orggispultteja pidentämällä ? Muistan joskus nähneeni sellaiset reilun sentin paksuiset vinyylipalat liimattuina runkoon jonkun mopossa...
Mulla ainakin on ~15mm lätkät liimattu vain pyörän runkoon, mihin putket sitten kolahtaa.
Lainaus käyttäjältä: GuessWho - 10.12.13 - klo:10:44
Katteita on jo leikelty clipareiden saamiseksi eteenpäin. Liekö syytä rouhia vielä lisää. Noi stopparit pitäs rakentaa kyllä koska niitä ei nyt ole. Ihan släppereiden pienentämiseksikin, jos sellainen tilanne eteen äityy. Saako sellaiset tehtyä ihan vinyylimuovinpalat liimaamalla vai oletteko roplailleet niitä orggispultteja pidentämällä ? Muistan joskus nähneeni sellaiset reilun sentin paksuiset vinyylipalat liimattuina runkoon jonkun mopossa...
Orggispulteilla tekemällä hajoaa vaan alakolmio helposti, joten jotain muuta kannattaa rakentaa. Tuo wbaumin tapa on parempi.
Lainaus käyttäjältä: GuessWho - 10.12.13 - klo:10:44
Katteita on jo leikelty clipareiden saamiseksi eteenpäin. Liekö syytä rouhia vielä lisää. Noi stopparit pitäs rakentaa kyllä koska niitä ei nyt ole. Ihan släppereiden pienentämiseksikin, jos sellainen tilanne eteen äityy. Saako sellaiset tehtyä ihan vinyylimuovinpalat liimaamalla vai oletteko roplailleet niitä orggispultteja pidentämällä ? Muistan joskus nähneeni sellaiset reilun sentin paksuiset vinyylipalat liimattuina runkoon jonkun mopossa...
Ootahan kun mulla nää työkiireet helpottaa niin rakennellaan ne stopparit samalla kertaa kun laittaa ne jarrut siihen mopoon.
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.12.13 - klo:11:53
Lainaus käyttäjältä: GuessWho - 10.12.13 - klo:10:44
Katteita on jo leikelty clipareiden saamiseksi eteenpäin. Liekö syytä rouhia vielä lisää. Noi stopparit pitäs rakentaa kyllä koska niitä ei nyt ole. Ihan släppereiden pienentämiseksikin, jos sellainen tilanne eteen äityy. Saako sellaiset tehtyä ihan vinyylimuovinpalat liimaamalla vai oletteko roplailleet niitä orggispultteja pidentämällä ? Muistan joskus nähneeni sellaiset reilun sentin paksuiset vinyylipalat liimattuina runkoon jonkun mopossa...
Ootahan kun mulla nää työkiireet helpottaa niin rakennellaan ne stopparit samalla kertaa kun laittaa ne jarrut siihen mopoon.
OU JEE ! Stopparia ylös ja stopparia alas... liikkuuko se sen jäljiltä enää eteenpäin hihi1
Lainaus käyttäjältä: GuessWho - 10.12.13 - klo:13:16
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.12.13 - klo:11:53
Lainaus käyttäjältä: GuessWho - 10.12.13 - klo:10:44
Katteita on jo leikelty clipareiden saamiseksi eteenpäin. Liekö syytä rouhia vielä lisää. Noi stopparit pitäs rakentaa kyllä koska niitä ei nyt ole. Ihan släppereiden pienentämiseksikin, jos sellainen tilanne eteen äityy. Saako sellaiset tehtyä ihan vinyylimuovinpalat liimaamalla vai oletteko roplailleet niitä orggispultteja pidentämällä ? Muistan joskus nähneeni sellaiset reilun sentin paksuiset vinyylipalat liimattuina runkoon jonkun mopossa...
Ootahan kun mulla nää työkiireet helpottaa niin rakennellaan ne stopparit samalla kertaa kun laittaa ne jarrut siihen mopoon.
OU JEE ! Stopparia ylös ja stopparia alas... liikkuuko se sen jäljiltä enää eteenpäin hihi1
Tyrkätään stoppari myös mopon takapuolelle niin jää sulla enempi aikaa siihen aalloilla killumiseen ens kesänä. :P
En lähtis hakemaan tilaa pelkästään klipareita säätämällä. Ajoasento kokonaisuutena vaikuttaa tuohon mahtumiseen kuitenkin aika paljon. Esim. tuon Yamahan kanssa kävi niin, että vaikka olen hitusen Nitrousta kookkaampi, meni mulla cliparit kunnon mällin jälkeen jopa vähän kapeammalle ja perstuen heivasin mäkeen. Makuasia sano koira kun Suzukilla ajeli, vai miten se meni.
Cliparikulma on silloin hyvä (ainakin täällä), kun kädet on luonnollisessa asennossa.
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.12.13 - klo:13:52
Lainaus käyttäjältä: GuessWho - 10.12.13 - klo:13:16
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.12.13 - klo:11:53
Lainaus käyttäjältä: GuessWho - 10.12.13 - klo:10:44
Katteita on jo leikelty clipareiden saamiseksi eteenpäin. Liekö syytä rouhia vielä lisää. Noi stopparit pitäs rakentaa kyllä koska niitä ei nyt ole. Ihan släppereiden pienentämiseksikin, jos sellainen tilanne eteen äityy. Saako sellaiset tehtyä ihan vinyylimuovinpalat liimaamalla vai oletteko roplailleet niitä orggispultteja pidentämällä ? Muistan joskus nähneeni sellaiset reilun sentin paksuiset vinyylipalat liimattuina runkoon jonkun mopossa...
Ootahan kun mulla nää työkiireet helpottaa niin rakennellaan ne stopparit samalla kertaa kun laittaa ne jarrut siihen mopoon.
OU JEE ! Stopparia ylös ja stopparia alas... liikkuuko se sen jäljiltä enää eteenpäin hihi1
Tyrkätään stoppari myös mopon takapuolelle niin jää sulla enempi aikaa siihen aalloilla killumiseen ens kesänä. :P
mä oon vähän arka tolle aiheelle että mun kohdalla tyrkättäisiin takapuolelle yhtikäs mitään. Mut pitäähän sen olla silti hyvä vaikka seisoiski tallissa ajamattomana koko suven. Vituttaapahan ainakin niitä joilla ei omaa ole ja jotka ajaisivat hulluna koko kesän.
Tyhmä kysymys melkein aiheeseen liittyen: Miksi tuota ohjausta rajoitetaan? Ettei tanko lyö tankkia rikki kaadossa vai..?
Lainaus käyttäjältä: Rum - 10.12.13 - klo:22:45
Tyhmä kysymys melkein aiheeseen liittyen: Miksi tuota ohjausta rajoitetaan? Ettei tanko lyö tankkia rikki kaadossa vai..?
Kun ohjaus kunnolla ravistelee on pikkusen ikävää, jos esim. jarrukahva ottaa etukatteeseen tai käsi jää tangon ja tankin väliin.
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 10.12.13 - klo:23:09
Lainaus käyttäjältä: Rum - 10.12.13 - klo:22:45
Tyhmä kysymys melkein aiheeseen liittyen: Miksi tuota ohjausta rajoitetaan? Ettei tanko lyö tankkia rikki kaadossa vai..?
Kun ohjaus kunnolla ravistelee on pikkusen ikävää, jos esim. jarrukahva ottaa etukatteeseen tai käsi jää tangon ja tankin väliin.
Jaa joo no varmasti. Kiitos.
Ja eikös se tangon rajoittaminen myös saa aikaan sen, että cliparien päät toimittaa paremmin kaatumatappien virkaa kun mopo lähtee liukumaan.
Ehottomasti! Toimivat hyvin siinä
Sent from my Lumia 710 using Tapatalk
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 10.12.13 - klo:23:09
Lainaus käyttäjältä: Rum - 10.12.13 - klo:22:45
Tyhmä kysymys melkein aiheeseen liittyen: Miksi tuota ohjausta rajoitetaan? Ettei tanko lyö tankkia rikki kaadossa vai..?
Kun ohjaus kunnolla ravistelee on pikkusen ikävää, jos esim. jarrukahva ottaa etukatteeseen tai käsi jää tangon ja tankin väliin.
Lisäksi ravistelun amplitudi jää rajoitetulla ohjauksella pienemmäksi. Sitä en tiedä onko tuolla mitään käytännön merkitystä, mutta mutulla ajateltuna pienempi liike = ei ravista kuskia niin helposti kyydistä.
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 09.12.13 - klo:11:46
Meinasitko siis pitää clipareiden edes-takaisessa suunnassa olevan kulman samana, mutta kasvattaa clipareiden pituutta?
Yksi kulma on vielä, mitä voi säätää. Eli kuinka jyrkässä kulmassa clipari kääntyy alaspäin.
Ylemmässä tanko on lähes vaakatasossa, alemmassa se on voimakkaasti käännetty alaspäin.
Tiedän, että tämmöisiä on olemassa, mutta faktaperäistä tietoa ei ole jakaa.
Nyt on faktaa sen verran että ainakin merkiltä http://www.bkg-bikeparts.de/ (http://www.bkg-bikeparts.de/) löytyy klipareita (eräässä kilokiksuttimessa sellaiset näytti olevan) joiden kulmaa voi säätää myös ylös alas. En tietenkään huomannu katsoa oliko ko. mallit juuri 3D versiot, joita saa säädyttyä vielä yhteen dimensioon, vaiko 2-reet
Gillexeltä löytyy kans variobaarit.
http://www.gillestooling.com/cms/shop/products/art-4415/handlebar-variobar (http://www.gillestooling.com/cms/shop/products/art-4415/handlebar-variobar)