Jokusen vuoden nyt kuramopolla ajanut, niin jotain tullut kerättyä noita ajan saatossa ylös. Ja nyt sitten endurosta kyse, ei motocrossista.
- Rengassarja maksaa n. 110 -130 euroa (hyvät merkit) ja takarenkaalla jurnuttaa sellasen 20 tuntia tehollista ajoa, etusella tuplat.
- Mäntäsarjat on n. 150 euron kantturoissa ja 125:ssa sellanen menee 80 tunnin välein, pikkunelarissa puhuvat 120 tunnin vaihtovälistä.
- Öljyt vaihtuu 5 tunnin välein vaihdelaatikkoon / koneeseen.
- Ilmansuodattimet joka ajokerran jälkeen ja ne voi tietenkin uudelleen pestä ja öljytä.
- Tulppa n. 40 - 50 tunnin välein.
- Lippaosia tarpeen mukaan. Piikkiseen alkukäyrä n. 250 euroa ja änkkäri n. 150 euroa.
- Öljyihin, polttoaineisiin jne. kannattaa varata kanssa jotain.
- Suojavarusteet on kalliita ja niissä ei kannata säästellä; polvituet n. 600.-, kypärä n. 400.-, niskatuki n. 300.-, kengät n. 400.- jne.
- Ketjuja ja rattaita menee kolme settiä kaudessa, ainakin meikäläisen n. 150 tunnin ajomäärillä.
Halvempaa kuin RR, ehdottomasti. Kehittää paremmin kuntoa, mielestäni. Vaatii myös enemmän. Jokaista ajotuntia kohden saat laskea vähintään kaksi tuntia ajokamojen sekä mopon huoltamiseen.
Viime kaudella Virtasalmen SM -kisan neljän päivän kaikki kulut oli meikäläisellä 2200 euron huitteilla ja nukuin autossa. Tuolla rahalla harrastan koko vuoden enduroa ja ajan kisat mitä kaudelle eteen osuu, enduron lisäksi CC -kisat. Ja pääsääntöisesti ajopaikkoja on lähempänä. Ratamaksut 7 - 15 euroa, riippuen paikasta.
Ei voi kuin suositella.