Lainaus käyttäjältä: murmela - 06.10.14 - klo:11:05
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 06.10.14 - klo:07:50
En minä kyllä ymmärrä miten sinä ajattelet ajaa tuon jos oot valuttamassa ajoissa sisään. Kovalla jarrulla sinne ulkolaitaan (silleen ettei ulkopuolella oo enää tilaa toiselle mopolle). Siellä ruudun 31(?) päällä nopeesti romut tonttiin ja kun keula osottaa oikeeseen suuntaan niin torvi auki.
Ymmärrätkö sitten jos verrataan alastaron laspalmasiin, jossa myöskin osa vetelee suoralla jarrulla sinne mutkaan?
Las Palmasissa jarrutetaan suurin osa jarrusta mopo pystyssä ja mutkan voi ajaa joko tupla-apeksilla (suora jarru radan poikki) tai yhdellä myöhäsellä apeksilla (jarru loppuosa pyöreesti). Molemmilla linjoilla voi ajaa todistettavasti ainakin 1:21 kieppeille.
Kemoran kahvilanmutkassa jarru alotetaan joka tapauksessa pyörä reilusti kallellaan. Se kuinka terävästi pystyy kääntämään mutkaan sisään, vaikuttaa siihen kuinka pystyssä sen jarrun voi aloittaa. Jos sisääntaitto on löysä, joutuu pyörää kääntämään jarrun alusta alkaen enemmän, jolloin jarru on pakko aloittaa aiemmin, koska pyörä on enempi kallellaan. Jos sisääntaitto on riittävän terävä, voi pyörää nostaa vähän pystyyn siinä ekan sisäkanttarin paikkeilla, jolloin voi jarruttaa kovempaa. Jarrun loppuosa molemmissa tapauksissa siellä ihan ulkolaidassa (alle puol metriä radan ulkolaidasta), mopo maksimikallistukseen ihan hetkeksi ja kun keula osoittaa oikeaan suuntaan, kaasu auki. Toi Kahvilanmutkan jarru ajetaan pyöreellä linjalla joka tapauksessa, mutta mun mielestä siinä pitää välttää liian ison kallistuskulman käyttöä, että jarruun saisi vähän tehoakin. Ja tähän päästään sillä terävällä sisääntaitolla.
Edit. Piirrä kuva niin ehkä sit tulee selväksi?