http://www.mpmaailma.fi/uutinen/botniaringia-rakennetaan-pohjolan-ykkosradaksi#.UQaeP0Mv6nk.facebook
Tässä hieman faktoja.
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 28.01.13 - klo:20:32
http://www.mpmaailma.fi/uutinen/botniaringia-rakennetaan-pohjolan-ykkosradaksi#.UQaeP0Mv6nk.facebook
Tässä hieman faktoja.
Tämä on suorastaan pakko käydä korkkaan kesällä.
Tais muuten hieman nousta ratamaksutki, jos en väärin muista niin huntti per päivä vapailla vuoroilla?
Pitkässä vasurissa mennään aika kovaa. Tai menee ketkä menee, mutta ne jotka liian kovaa tulee siihen, saavat nauttia kunnon pyörityksestä.
Kun koko rata on lisänä päällystetty uudelleen, niin täällä tulee olemaan porukkaa paljon tulevina kesinä. PAKKO päästä heti kun mahdollista.
Jännä nähdä millainen ajolinja tuohon tulee. Nyt omaan silmään näyttää ettei nopean vasurin jälkeen varmaan kannata väkisin hakeutua vasempaan reunaan kikkamutkaa varten. En vaan kuvasta osaa arvioida pääseekö tuosta vasurista ulos vielä täyskaasulla pitkään, vai joutuuko jarrutuksen aloittamaan ns kesken avausta. Kikkamutkassa kuitenkin vauhti tapetaan kokonaan, joten se nyt on melkein sama millä linjalla siellä on, kunhan jarrutus on tehokas.
Aiemmin jarrun pystyi jättämään tosi myöhäiseksi kun vaan osasi leikata ennen jarrutusta oikein. Nyt tuota lähestymisvauhtia voi olla niin paljon, että käytännössä ankkureita heitetään pian ulostulon jälkeen. Kannattaako siis avausta uhrata jotta pääsee vasempaan reunaan ja leikkaamaan entiseen tapaan vai max avaus hetkeksi ja jarruttaa pitkin oikeaa reunaa sisään? Mitä sanoo Wehnä?
En muista lukeneeni mistään, mutta kai ne laittaa sähköverkon kuntoon samalla?
Onkos toi Tatun mutka mistä uutisessa puhutaan juurikin toi kikkamutka? Jos uutinen pitää paikkansa, olis tuo Suomen ratojen nopein paikka mikä tarkoittaa, että itselläni olisi jarruun vauhtia 260+ ja A-kuskeilla siinä kolmen markan huitteilla. Veikkaan, että parilla ekalla kierroksella on jännäkakka housussa tolla kohtaa. :D
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.01.13 - klo:11:04
Onkos toi Tatun mutka mistä uutisessa puhutaan juurikin toi kikkamutka? Jos uutinen pitää paikkansa, olis tuo Suomen ratojen nopein paikka mikä tarkoittaa, että itselläni olisi jarruun vauhtia 260+ ja A-kuskeilla siinä kolmen markan huitteilla. Veikkaan, että parilla ekalla kierroksella on jännäkakka housussa tolla kohtaa. :D
No just, mun päälle kun on juurikin myrkkyä nuot nopeet vauhtimutkat, ei millään uskalla vetää.
Mikä lääkkeeksi, rohkeesti vaan vauhtia lisää -asenteella- kaikki-tai ei mitään-menkööt vaikka nurin- vai?
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 29.01.13 - klo:10:44
En muista lukeneeni mistään, mutta kai ne laittaa sähköverkon kuntoon samalla?
Eikös siellä jo loppukaudesta viime vuonna ollut varikon reunalla massiivinen puistomuuntaja? Ei toki tainnut vielä olla kytketty varikon verkkoon.
Syitä verkon ongelmiin löytyy kuitenkin paljon myös sieltä käyttäjistä!! Yksi alkeellisimpia virheitä on jättää kaapelikela rullalle eli vedetään johtoa kelalta vain sen verran, että se riittää pistorasiaan. Viime kesänä näin peräti kaksikin ilmiliekeissä palavaa kaapelikelaa. LUE: kelatkaa se johto kokokaan auki sieltä kelasta, niin tulee paljon vähemmän tehohäviöitä!! Toiseski voisi kysyä pitääkö renkaan lämmittimet ja muut moulinexit olla KOKO päivän päällä? Miettikää vähän miten suuri sähkönkulutus.
Wilun avautuminen meni suoraan syvälle omatuntoon, jätän expressokeittimet, aurinkorasvan lämmittimen, varikkolämpöliivit ja jääpakaste-pienoiskaapin kotiin.
Lainaus käyttäjältä: jarska - 23.03.13 - klo:14:57
Wilun avautuminen meni suoraan syvälle omatuntoon, jätän expressokeittimet, aurinkorasvan lämmittimen, varikkolämpöliivit ja jääpakaste-pienoiskaapin kotiin.
Tai ostat aggrikaatin.... ;)
Lainaus käyttäjältä: Wilu - 23.03.13 - klo:13:21
Toiseski voisi kysyä pitääkö renkaan lämmittimet ja muut moulinexit olla KOKO päivän päällä? Miettikää vähän miten suuri sähkönkulutus.
Jos mietitään normaalia suomalaista kesäpäivää, eli tollanen n. 15 astetta lämmintä, taivas pilvessä ja rivakka tuuli siihen kaveriksi niin ei tartte kahta kertaa miettiä, että tökkääkö ne lämppärit heti setin jälkeen päälle vai ei. Se lämpö ei meinaan kumissa pysy kovin pitkään tollaisessa kelissä ilman lämmitystä. Mieluummin muutama ylimääräinen euro kaudessa sähköön kuin vaillinaisen lämmityksen takia tuhottu rengas. Perusoletuksena voisi (ainakin nyt nykyaikaistetulla) radalla olettaa, että infra on siinä kunnossa, että sähkön riittävyydestä ei tarvitsisi tehdä numeroa. Esim. Alastarossa ja Kemoralla sähkö piisaa ihan hyvin vaikka olisi poppikonekin pauhaamassa roikan jatkeena.
Lainaus käyttäjältä: Wilu - 23.03.13 - klo:13:21
Toiseski voisi kysyä pitääkö renkaan lämmittimet ja muut moulinexit olla KOKO päivän päällä? Miettikää vähän miten suuri sähkönkulutus.
Mietitään vähän.
Normaali ajopäivänä maksimissaan kerrallaan renkaitaan lämmittää 40 kuskia. Jos otetaan tehoksi 1,2 kW, niin kokonaisteho on alle 50 kW. Paljon vai vähän? Yhden mopon teho on yli 100 kW. Esim omakotitalon sähköt on minulla mitoitettu 25 kW maksimiteholle. Kyllä ratayhtiön täytyy kyetä tuo sähkö toimittamaan.
Onko kallista? Ajaessa ei lämppäreitä voi käyttää, joten jos ne muutoin ovat päällä normaalin ajopäivän, niin ollaan koko päivän osalta suuruusluokassa 250 kWh. Siirtomaksuineen tämän hinta on alle 40 €. Jos raha on ongelma, niin voidaanko periä ylimääräinen euro lämppärien käyttäjiltä?
Jarskan kahvinkeitto (kaksi kertaa, 5 min kerrallaan, 800 W) maksaa tuohon päälle 2 senttiä.
Ehkä se botniaring on rakennettu aikana jolloin kuskit joi viinaa lämmikkeeksi. Joten silloin ei tarvinnut sähköllä renkaita lämmittää. Toista se on nykyään ku pullamössot lämmittää itselleen bonat mikrossa ja kokis on auringolta suojassa jääkaapissa, jossa sen kaverina on kevyt kanasalaatti.
Varaan oikeuden polttaa käämit ensi kesänä botnialla. Paljonko maksaa...?
Matemaatikot tuntuvat tietävän asiat paremmin... teoriassa. Liekkö tuo sähköongelma niinkään akuutti normaaleina harjoituspäivinä, mutta entäs kun kyseessä on vaikka SM-kisat, jolloin paikalla saattaa olla 150 pyörää + asuntovaunut + kuljetusrekat/kalusto? Jostain syystä se jännite ei vaan tunnu riittävän -varsinkaan Botniaringillä- isommissa tapahtumissa. Tiedä sitten millä dynamolla sähköä tuottavat...
Jos ja kun sähköverkko tuolla Botniaringillä saadaan kuntoon, niin seuraavaksihan naristaan, poltetaan käämejä ja tehdään numeroa sähkömaksusta... näinhän se menee. Asiakaspalvelualalla työskentelevänä tiedän, että valituksen määrä on vakio :D
Muistakaa nyt kuitenkin avata ne kelanne.... Siihen ei tuntunut kenelläkään olevan nasevia kommetteja peukku_1 Meinasi nimittäin viime kesänä palaa asuntovaunu Botniaringillä kelan kuumennuttua ilmiliekkeihin.
Lainaus käyttäjältä: Wilu - 13.04.13 - klo:21:40
Matemaatikot tuntuvat tietävän asiat paremmin... teoriassa. Liekkö tuo sähköongelma niinkään akuutti normaaleina harjoituspäivinä, mutta entäs kun kyseessä on vaikka SM-kisat, jolloin paikalla saattaa olla 150 pyörää + asuntovaunut + kuljetusrekat/kalusto? Jostain syystä se jännite ei vaan tunnu riittävän -varsinkaan Botniaringillä- isommissa tapahtumissa. Tiedä sitten millä dynamolla sähköä tuottavat...
Jos ja kun sähköverkko tuolla Botniaringillä saadaan kuntoon, niin seuraavaksihan naristaan, poltetaan käämejä ja tehdään numeroa sähkömaksusta... näinhän se menee. Asiakaspalvelualalla työskentelevänä tiedän, että valituksen määrä on vakio :D
Muistakaa nyt kuitenkin avata ne kelanne.... Siihen ei tuntunut kenelläkään olevan nasevia kommetteja peukku_1 Meinasi nimittäin viime kesänä palaa asuntovaunu Botniaringillä kelan kuumennuttua ilmiliekkeihin.
No tuskin sähkömaksusta suurta ongelmaa tulee jos ei ole mitään 1400e/vkl :) sopivin välimatkoin kun työmaakeskuksia jakaa voimavirralla niin homma ok (esim. alastaro) Jos ulosottoja on vähän ja kaikki vetää virrat harvoista keskuksista valovirtakeloilla ja jakaa vielä niistä naapurille, niin onko se ihme et homma kusee. (Ei meinaan noita työmaakeskuksia liikoja näkyny tuolla)
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 13.04.13 - klo:23:02
Lainaus käyttäjältä: Wilu - 13.04.13 - klo:21:40
Matemaatikot tuntuvat tietävän asiat paremmin... teoriassa. Liekkö tuo sähköongelma niinkään akuutti normaaleina harjoituspäivinä, mutta entäs kun kyseessä on vaikka SM-kisat, jolloin paikalla saattaa olla 150 pyörää + asuntovaunut + kuljetusrekat/kalusto? Jostain syystä se jännite ei vaan tunnu riittävän -varsinkaan Botniaringillä- isommissa tapahtumissa. Tiedä sitten millä dynamolla sähköä tuottavat...
Jos ja kun sähköverkko tuolla Botniaringillä saadaan kuntoon, niin seuraavaksihan naristaan, poltetaan käämejä ja tehdään numeroa sähkömaksusta... näinhän se menee. Asiakaspalvelualalla työskentelevänä tiedän, että valituksen määrä on vakio :D
Muistakaa nyt kuitenkin avata ne kelanne.... Siihen ei tuntunut kenelläkään olevan nasevia kommetteja peukku_1 Meinasi nimittäin viime kesänä palaa asuntovaunu Botniaringillä kelan kuumennuttua ilmiliekkeihin.
No tuskin sähkömaksusta suurta ongelmaa tulee jos ei ole mitään 1400e/vkl :) sopivin välimatkoin kun työmaakeskuksia jakaa voimavirralla niin homma ok (esim. alastaro) Jos ulosottoja on vähän ja kaikki vetää virrat harvoista keskuksista valovirtakeloilla ja jakaa vielä niistä naapurille, niin onko se ihme et homma kusee. (Ei meinaan noita työmaakeskuksia liikoja näkyny tuolla)
Ihan perusteltua laskuttaa sähköstä niitä jotka käyttää. Reilumpaa kun laittaa ratamaksuun.
Lainaus käyttäjältä: app - 13.04.13 - klo:23:36
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 13.04.13 - klo:23:02
Lainaus käyttäjältä: Wilu - 13.04.13 - klo:21:40
Matemaatikot tuntuvat tietävän asiat paremmin... teoriassa. Liekkö tuo sähköongelma niinkään akuutti normaaleina harjoituspäivinä, mutta entäs kun kyseessä on vaikka SM-kisat, jolloin paikalla saattaa olla 150 pyörää + asuntovaunut + kuljetusrekat/kalusto? Jostain syystä se jännite ei vaan tunnu riittävän -varsinkaan Botniaringillä- isommissa tapahtumissa. Tiedä sitten millä dynamolla sähköä tuottavat...
Jos ja kun sähköverkko tuolla Botniaringillä saadaan kuntoon, niin seuraavaksihan naristaan, poltetaan käämejä ja tehdään numeroa sähkömaksusta... näinhän se menee. Asiakaspalvelualalla työskentelevänä tiedän, että valituksen määrä on vakio :D
Muistakaa nyt kuitenkin avata ne kelanne.... Siihen ei tuntunut kenelläkään olevan nasevia kommetteja peukku_1 Meinasi nimittäin viime kesänä palaa asuntovaunu Botniaringillä kelan kuumennuttua ilmiliekkeihin.
No tuskin sähkömaksusta suurta ongelmaa tulee jos ei ole mitään 1400e/vkl :) sopivin välimatkoin kun työmaakeskuksia jakaa voimavirralla niin homma ok (esim. alastaro) Jos ulosottoja on vähän ja kaikki vetää virrat harvoista keskuksista valovirtakeloilla ja jakaa vielä niistä naapurille, niin onko se ihme et homma kusee. (Ei meinaan noita työmaakeskuksia liikoja näkyny tuolla)
Ihan perusteltua laskuttaa sähköstä niitä jotka käyttää. Reilumpaa kun laittaa ratamaksuun.
Entäs vessamaksut. Pitäiskö vessankäyttäjiä ja luontoon virtsaavia laskuttaa eri perusteella.
Tai varikkomaksu. Yksi mopo vie vähemmän tilaa ja kuluttaa vähemmän varikon asfalttia kuin pakettiauto, teltta ja pari mopoa.
Meluhaittamaksu sen mukaan paljonko desipelejä värkki tuottaa.
Radankulutusmaksu. Hitaan ryhmän naatiskelija kuluttaa vähemmän rataa kuin nopean ryhmän kaahottaja.
Jne. Ohan näitä, sano orava ku muniansa nuoli.
Reilu kerho per**le!
Harjoittelumaksut Botniaring 2013
Ma-pe
klo 11.00-17.00. 3 tuntia 40,00 €/ajoneuvo
klo 17.00-21.00 4 tuntia 65,00 €/ajoneuvo
kokopäivä 100,00 €/ajoneuvo
Viikonloppu
klo 9.00-21.00 4 tuntia 65,00 €/ajoneuvo
kokopäivä 100,00 €/ajoneuvo
KAUSIKORTTI 500,00 € (!!)
Sähkö
valovirta 10,00 € / vrk
voimavirta 15,00 € / vrk