Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 25.04.13 - klo:10:46
Eipä tiedä vaikka tekisi...
Jos tietäisit nuo kaikki tiedot ja ymmärtäisit niiden merkityksen ja vaikutuksen ajamiseen. Voisit ehkä tehdä korjaavia toimenpiteitä omassa ajamisessa, ajoasennossa ym. Sekä säätää myös pyörää suuntaan tai toiseen.
Yläpuolinen teksti oli siis ajatus, ei väite.
Kirjoitin tähän pitkän pätkän, se löytyy tuosta alta ja jokainen voi lukea sen tai jättää lukematta, suurin osa tekstistä on off-topicia. Mun ajatukset alustan säätämisestä voi tiivistää tähän lauseeseen:
Kun säädätte alustaa, olkaa varmoja siitä, että ongelma on alustassa, ei kuskin tekemisessä.Ja liirum-laarumi alkaa tästä:
Se, että en kovin aktiivisesti säädä pyörää tai puhu sen puolesta, ei tarkoita, etten teoriassa ymmärtäisi syy-seuraussuhteita. Toki teoriapuolen tietämyksessä löytyy aukkoja ja ihan äkkiä ei tule raja vastaan, ettei voisi mennä teoriassa vielä syvemmälle.
Oma filosofia tuossa ajamisessa, säätämisessa ja uuden opettelussa on ollut jotain tämän suuntaista: "Ihmisillä on käytössä vain tietty määrä aivokapasiteetti, joten pitää harkita tarkkaan mihin sen kapasiteetin käyttää."
Aloittelijana tuosta kapasiteetista meni pirun paljon pelkän ajoasennon miettimiseen. Nykyisellään aivokapasiteetti uppoaa isolta osin renkaiden pidon kuunteluun tai sen kuvitteluun, että on lähellä pidon rajaa. Myös ajolinja haukkaa leijonanosan tekemisestä, mutta ajoasento tulee onneksi jo suurimmaksi osaksi selkärangasta. Lisäksi treenaan yleensä yhtä asiaa kerralla, johon keskityn normaalia enemmän. Sen sijaan alustan toimintaan ei kovin helpolla riitä paukkuja. Joskus olen kokeillut keskittyä alustaan, mutta se vie niin paljon keskittymistä, että kierrosajat kasvaa, jolloin alusta ei tee enää mitään sellaista, mitä omassa kovassa. Joskus ehkä olen sillä tasolle, että pidon tunnusteluun ei tarvitse käyttää juurikaan päätä ja ajolinjakin tulee ihan itsestään. Tuossa vaiheessa luultavasti pystyy keskittymään alustan toiminnan tunnusteluun ja eri säätöjen vaikutuksiin ihan toisella tavalla. Tällä hetkellä meikäläinen siis huomaa vain isot virheet alustan toiminnassa, kaikki pienempi jää huomaamatta. Toisaalta vaikka alustaa pystyisikin kuuntelemaan, en tee mitään sillä tiedolla onko keulan painuma 37 vai 38mm, koska enemmän hyötyä on siitä, että osaa sanoa pitääkö tuota kiristää vai löysätä.
Renkaan kulumisen perusteella alustan säätö olisi ehkä sellainen asia, johon voisi keskittyä settien välissä, mutta taidan tuoltakin osalta keskittyä ensi kesänä siihen, että yritän kerrankin laittaa alle keliin sopivan kumin ja siihen oikean paineen niin ei tarvitse paikata väärästä seoksista johtuvia ongelmia alustaa ruuvaamalla. Lisäksi pitää kitkeä ajotyylistä toi renkaan raiskaaminen.
Joku toinen ehkä kehittyy eri tavalla ja pystyy kuuntelemaan alustaa tehokkaasti jo hitaammissakin vauhdeissa ja sitä kautta opettelemaan sen säätämisen. Tosin edelleen pitää muistaa se mitä sanoin tuolla aiemmin:
Osta tie: Moottoripyörän renkaan voimantuotto camberin ja luiston yhdistelmänä on muuten sellainen asia mihin kannattaa perehtyä jos noita alustapuolen hommia ihan vakavasti alkaa insinööritasolla miettimään.
Liirum-laarum loppui, jarska siirtänee jos katsoo aiheelliseksi.