Viisaat tietäjät auttakaa!
Elikkäs vajaa vuosi sitten, yht äkkiä mp:ni alkoi käymään/kiertämään tukkoisesti/karkeasti, (äänet myös muuttuivat mielestäni kovemmiksi/matalammiksi/karkeammiksi) sekä pyörä alkoi täristämään (koko pyörä, korkeeta vibraa) läpi kierrosalueen (3k->) vaihteesta riippumatta (täristäminen lakkaa kun vetää kytkimen sisään). Samoin mielestäni moottorijarru ottaa hieman hanakammin kiinni, eikä rullaa niin vapaasti kun ennen. Moottorin lämpötila ei suoranaisesti tunnu olevan suhteessa tärinään, kun tuntuu täristävän 70 asteisena suunnilleen samanverran kun esim. 100 asteisena, mutta aina ekalla ajokerralla tauon jälkeen kun lähtee liikkeelle niin ekat 100-200metriä mahdollisesti täristää vähemmän (mutua) ja tuon jälkeen voimistuu ajon edetessä, muut edelläkuvatut oireet on silti kokoajan läsnä.
Pyörä on käynyt tarkistuksessa bmw:n huollossa, eivätkä löytäneet "vikaa" vaan kaikki on heidän mielestään juuri niinkuin pitääkin. Sen verran tullut pyörällä ajettua ja ongelman yht äkkiä alettua voin varmuudella sanoa, ettei pyörä käy/kierrä ns. normaalisti (tätä vahvistaa myös aikaisemmat onboard videot), mutta apua ei huollonsuunnalta enempää löydy. Itse olen poropeukalo mitä tulee pyörien huoltamiseen, vaikka niiden käytöksestä/toiminnasta jotain ymmärränkin.
Sitten taustatietoa, miten kaikki alkoi: Pyörä seisoi mökin pihalla rankkasateessa 2pv, jonka jälkeen lähdin mökiltä ajelemaan pois 6km pitkää erittäin töyssyistä hiekkatietä (lähtiessä oli jo kuivaa ja tie pöllysi). Siitä asfalttitielle, lyhyt matka avausta ja tankille. Tämän jälkeen kun lähdin liikkeelle huomasin saman tien, että nyt ei ole kaikki niinkuin pitää ja kyseiset "ominaisuudet" olivat astuneet kuvioon. Nyt on tullut n. 2000km ajettua/painittua tuon ongelman kanssa. Koneeseen oli vaihdettu öljyt n. 1000-1500km ennen vian ilmenemistä. Pyörä tuntuu menevän suht samanlailla kuin aiemmin, mutta vaikea sanoa puuttuuko sieltä joitakin heppoja (0-200km/h lukemat ainakin samoja kun aiemminkin).
Voiko ongelman aiheuttaa likainen ilmansuodatin? Voiko putki/catti olla mennyt rikki. (bmw:llä sanoivat, että näkyisi vikakoodissa mutta tiedä sitten..) ja tämä olisi vaikuttanut koneen seoksiin?
Kaikki vinkit ja apu on tervetullutta, jotta pääsisin eteenpäin tämän rasittavan ongelman kanssa!
Tuli hirveetä jargonia, mutta suonette anteeksi.