Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.11.13 - klo:12:43
Edit. Paljonkohan jarrusatula ja sitä kiinni pitävä pultti voi teoriassa maksimissaan lämmetä? En vain itse keksi miksi tuo paikka vaatii 10.9 pultit ellei ole mitoitettu korkeammalle lämpötilalle.
Veikkaisin että se on vain japsi-insinörtin vittuiluhuuomoria ilman mitään järkevää syytä.
DOT 5.1 jarruneste on speksattu 260 asteeseen. Joten veikkasin että jossain niillä main max lämmöissä liikutaan.
Motulin RBF:lle luvataan 312 astetta, Castrolin SRF:lle 310 astetta.
Jos 200 kilon mopo 90 kilon kuskilla ajovarusteinen hidastetaan 231->103 kmh 4,84 sekunnin aikana (alastaron pääsuoran jarru). Niin keskimääräinen hidastusteho on 98,8 kw. Toki ilmanvastus hoitaa ison siivun tuosta, ja suurin osa lämmöstä jäänee jarrulevyyn ja jarrupaloihin. Mutta kyl noihin satuloihinkin asti eksynee muutama joule lämpöö.
Tulipa mieleen sellainenkin kuriositeetti. Että nuo kaikkien aikojen surkeimmat japsikyykkäsatulat, eli ~04-05 tocikot on väriltään semivaaleat. Ja vaalea pinta on huono lähettämään infrapunasäteilyä. Kun taasen kehutut Nissinit ja Tocikot ovat mustat. Joka värinä taasen säteilee infrapunaa kaikkein tehokkaimmin.
Kuinkahan paljon toi pikkuseikka vaikuttaa niihin satuloiden lämpöihin?
Btw, ulkona ei täl hetkel paljoo infrapunaa näy.