Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 17.04.14 - klo:23:07
Se on ihan sama missä opettelee ajamaan..se vimonen sekuntti tulee radan opettelusta, loput ajamisesta.
Väittäisin että olet aika monta sekunttia väärässä tuossa.
Mitä huonompi kuski, sitä enemmän se joutuu keskittymään ajamiseen, ja sillä ei ole ajaessaan mitään kapasiteettia huomata radan todellisia muotoja. Esim sitä yksinkertasta seikkaa että onko mutka ysikymppi vai melkein u-mutka. Tai missä kohti ja mihin suuntaan radassa on kallistuksia. Jne.
Se taas aiheuttaa sen että kierros toisensa jälkeen ko kuskin ajolinja on ihan päin persettä, koska se luulee ajavansa suht ok ajolinjalla koska se luulee tietävänsä suurin piirtein millanen se rata on.
Pääosin se radalla ajaminen on niiden kuvitelmien toteuttamista mitä päässä on ollut jo ennen radalle menoa. Ts valmiita mielikuvia ja toimintamalleja. Jos kuskin mielestä joku mutka näyttää täydellä vauhdilla ajettuna ysikympiltä, niin sehän ajaa sitten sen mutkan joka ainoa kerta ysikymppisenä.
Sitten kun se sama kuski menee kävellen, fillarilla, kontaten tms edes kerran sen radan ympäri. Jolloin sillä on täys kapa käytettävissä siihen radan opetteluun. Ja katselee millanen se rata todellisuudessa on, niin se ysikympin mutka onkin ihan jotain muuta kuin mikä mielikuva sillä kuskilla oli aikasemmin siitä mutkasta.
"Ai toi on tommonen toi mutka..."
Ja seuraavan päivän setillä se kuski ajaakin sen ko mutkan ihan eri tavalla kuin aikaisemmat 700 kertaa.