Lainaus käyttäjältä: jarska - 23.04.13 - klo:22:46
Lainaus käyttäjältä: murmela - 23.04.13 - klo:22:30
ZX-10R -08 etujättö 110(?) mm
ZX-10R -10 etujättö sama?
1000RR -09 95(?) mm
1000RR -10 96(?) mm
1000RR -12 96(?) mm
1000RR -13 98.5 mm
HP4 -13 98.5 mm
Ja jotta ihmettelevät urpåt pääsis tontille (tai edes tietäis missä läänissä se sijaitsee), että mitä v***ua se murmela taas selittää, niin suurpiirteisenä verrokkina voidaan kymppikymppi-kawan keulaa laskea ehkä noin abaut 50 milliä (ziisös kraist!!), jotta se keula ois yhtä ketterä kuin kymppibemussa.
Vieläkö joku ihmettelee miksi kawassa voi laskea keulaa surutta, kun taasen bemussa keulaa joutuu nostamaan?
No voi v***u sentäs murmela, olisko sitteki ollu ihan ok laskee keulaa se 5mm, eikä 10mm?
Jos meinaan ketteryyttä hakee.
*työkalut taas valmiina*
t.ihmettelevä urpå
Edit: lukihärö..tuossahan oliki 50mm. ..sekasin se on koko mies.
No voit ihmetellä lisää.
Mietippä sitä että jos sattumoisin mittaat (vähän sinneppäin, jos jaksaa jätskin nuolemiselta) tai säädät (jos jaksat koska bitubon sedät on valmiiks säätäny...) painaumat siten että peräpainauma on -5mm ja keula +5mm, niin sen vaikutus on täysin sama kuin jos sulla ois etutolpat tiputettu 10mm.
Hui kauhistus?
Tai kesän lämmittäessä sorja vartalosi notkistuu ja huomaat työntäväsi pääsi sinne peilin paikalle minne se kuuluisikin, niin sekin vaikuttaa useita millejä tuohon keulan/perän asentoon. Aivan samoin kuin mopoa ruuvatessa.
Edelleen palatakseni etujättöön, joka on se suurin yksittäinen tekijä tuossa kääntyvyydessä; niin kannattaisi aina ensin tsekata mitä se on vakiona. Koska jos ei oo mitään käsitystä lähtökohdasta, eikä halutusta kohteesta, eikä muutoksen määrästä. Niin homma menee just tollaseks hätäpäissään ees taas kohkaamiseks.
Ja jos haluat
kohkata miettiä lisää, niin hihamutuna nykyisillä keulakulmilla ja akseliväleillä; keulan korkeus ja etujättö suhtautuu toisiinsa suurin piirtein suhdeluvulla 3.6:1. Eli siis jos haluat pienentää etujättöä yhden millin, sinun tulee laskea keulaa 3,6 millii.
Ja lisää hihamutuu, jos haluat kusiaiseen tai tonnariin erittäin hätäsen keulan niin se onnistuu jollain 95...90 etujätöllä, ja kankee keula 105...115 etujätöllä.
90-luvun 125-250 (kisa?)vehkeistä löytyy niinkin pieniä etujättöjä kuin 86...76, ja isompikuutoisissa tyypillisesti 90...100.
Noi sun unelmoimat 5 tai 10 milliä keulan tiputusta, ottaen huomion että etujättö on nyt ehkä jotain 107,5 (koska vähän korkeampi takarenkaan profiili); voit aivan vapaasti kokeilla.
5 mm -> 106 mm, 10 mm -> 104,5 mm. Noi siis hihamutuna vetästynä.
Lisää lusikkaa soppaan. Perän korkeuteen vaikuttaa "huomattavasti" (riippuu työstön toleransseista) myöskin se, onko iskarin/linkuston pultit kiristetty silloin kuin perä roikkuu vapaana, vai silloin kun paino on renkaalla.
Tai jos edessä on pari milliä kulunut ja perässä uusi ja ihmeellinen korkealla profililla varustetu rengas. Taas sama vaikutus kuin mopon geometriaa ruuvaamalla.
Mun Miälestä vasta siinä vaiheessa kun mopo tuntuu ketterältä, ehkä jopa aavistuksen hätäseltä, tulisi olla hyvin hyvin varovainen tahallisten geometriamuutosten kanssa.
Ja ennen kaikkea, tulisi edes vähän ymmärtää mikä vaikuttaa mihin ja miten: Ja erityisesti: Kuinka paljon.