Lainaus käyttäjältä: -Dani- - 19.04.17 - klo:20:06
Mitä öljyihin tulee niin se tuntuu olevan joka hommassa vähän uskon asia. Toiset vannoo kalliiden öljyjen nipeen ja toiset käyttää halvempia. Ite olen käyttänyt Castrollin power 1 racingiä eli taidan kuulua siihen porukkaan joka vannoo kalliimpien nimeen toistaiseksi. Noi öljyt tuntunut ainakin vaihteita vaihtaessa hyvältä.
Alustan huolto ois tosiaan tehtävä.. Paljonko Etu ja taka pumppujen huollosta kannattaa maksaa ja missä kannattaa käyttää?
Itse käyttänyt Yamahassa samoja öljyjä. Halpa henkivakuutus koneelle uudet ja hyvät öljyt. Se että miksi jotain merkkiä joku suosittelee jne., niin riippuu varmasti siitä mitä hänelle on ollut helpoimmin saatavilla ja sitä kun on tottunut käyttämään jne. jne.
Oleellisempaa kuitenkin noissa öljyissä se että mitä ne viskositeetit on kummassakin päässä. Ettei ole liian lirua (mopokäytössä tuskin voi ollakaan liian lirua) ja että kestää lämpökuormaa hyvin.
Alustan huolloista jokaisella on varmasti hyvä ja oma luotettu henkilö / paja, jossa alustansa käyttää huollossa.
Tuossa kohtaa kannattaa pitää mielessä, että öljynvaihto keppeihin ei ole huolto. Huollossa käydään läpi kaikki tiivisteet, liukulaakerit, shimmit jne. Pestään kaikki huolella ja käydään osat muutoinkin läpi, ettei löydy yllätyksiä. Se että mitä tuollainen maksaa, niin se kai riippuu pajasta melkoisen pitkälti.
Itse käyttänyt Nurmelan Arin palveluksia MP-Racingissä. Toimii Öhlinsin maahantuojana ja Ari on melkoinen kävelevä "Tietojätti". Huoltaa Öhlinsin lisäksi WP, KYB ja Showa.
Ja kun kerran autopuolella olet jo touhuillut, niin olet varmasti törmännyt useamminkin sanontaan "Hyvää ei saa halvalla", pätee melko pitkälti myös mopoilussa. Ts. joka kohdassa pennin venyttäminen ei ole loppupelissä fiksua. Moottorin hajoaminen autossa vs. mopossa ja jälkiseuraukset on pikkusen eri tontilla. Samoin jos alusta porsii alta.